Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Årets beste bilkjøp 2021 ifølge Motor.no

Startet av Daniel_0007, tirsdag 23. november 2021, klokken 09:34

« forrige - neste »

hELgenen

Tullete kåring der biler ingen har fått kjøpt og levert skal være med.

Da er vel EQS,Lucid og F150 lightning med også?

RJK

#31
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 25. november 2021, klokken 08:12
Ble born på tredje men såvidt jeg kan se har ingen fått den enda så da burde den ikke være kvalifisert

https://motor.no/bil/arets-beste-bilkjop-3-cupra-born-sa-toff-kan-en-ekte-folkevogn-bli/212650

Feiler på kriterie 3, så denne skulle ikke vært med, spesielt når de dessuten har flere andre de har utelatt, fordi de kom for seint til å få testet, men likevel har vært utelvert.

Beklager Motor og NAF, der mista dere mange goodwill-poeng hos meg.

Edit: Fyrte av en epost til redaksjonen der jeg uttrykte min skuffelse. Alt for dårlig å drite i egne krav for kåringen. Cupra Born er den kuleste i ID-serien i mine øyne, men skulle faktisk ikke vært med i år, om de hadde fulgt kriteriene.


Dette er de viktigste premissene for kåringen:

       
  • Alle modellene skal være nye i 2021.

       
  • De skal ha blitt utlevert til kunder i 2021.

       
  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.

       
  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Motor vil vel bare ha klikk...
Gjett hvem som vinner...

geear

Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. november 2021, klokken 17:23
Motor vil vel bare ha klikk...
Gjett hvem som vinner...
Med den kommentaren får jeg en følelse av at du mener det er Model Y, men jeg regner med at det er Ioniq 5 som vinner. Motor har allerede lovpriset den noe helt sykt.

geear

Overhodet ingen overraskelse at det ble Ioniq 5.

Det er også den de har gitt tidenes høyeste score på 85, men de ga altså både KIA EV6 og Ioniq 5 10 av 10 på design (!!), så hvis man for eksempel heller hadde gitt de en 7er, så hadde de hatt tre poeng mindre og vært en del av bunchen.

RJK

#35
Da har jeg fått svar fra Motor:


Hei, xxxxxxxx, takk for mail

Nå er det fortsatt over en måned igjen av året, og importøren har lovet leveringer inneværende år. Det betyr at Cupra Born inntil videre innfri kravene. Svaret på vår siste henvendelse var at biler skal komme medio desember.
Men du er inne på et viktig punkt. Og den globale usikkerheten rundt levering av biler gjør at vi må se på statuttene for neste års kåring.

For øvrig har vi ikke noe ønsker eller behov for å blidgjøre verken Møller eller andre importører.

P.

Med vennlig hilsen

Peter Raaum
Ansvarlig redaktør

Motor
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på fredag 26. november 2021, klokken 12:30
Da har jeg fått svar fra Motor:


Hei, xxxxxxxx, takk for mail

Nå er det fortsatt over en måned igjen av året, og importøren har lovet leveringer inneværende år. Det betyr at Cupra Born inntil videre innfri kravene. Svaret på vår siste henvendelse var at biler skal komme medio desember.
Men du er inne på et viktig punkt. Og den globale usikkerheten rundt levering av biler gjør at vi må se på statuttene for neste års kåring.

For øvrig har vi ikke noe ønsker eller behov for å blidgjøre verken Møller eller andre importører.

P.

Med vennlig hilsen

Peter Raaum
Ansvarlig redaktør

Motor

Useriøst uansett hvordan de vender og vrir på det.
Kanskje de klarer å levere en kundebil i 2021....men jeg tviler

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 26. november 2021, klokken 08:20
Overhodet ingen overraskelse at det ble Ioniq 5.

Det er også den de har gitt tidenes høyeste score på 85, men de ga altså både KIA EV6 og Ioniq 5 10 av 10 på design (!!), så hvis man for eksempel heller hadde gitt de en 7er, så hadde de hatt tre poeng mindre og vært en del av bunchen.
Enig. Noen hos motor har forelsket seg i designet på disse bilene. Design (som i form av utseende) burde overhodet ikke telle med i poengsummen, da det er helt subjektivt.

Design som i ergonomi, luftmotstand, driftsikkerhet, servicebehov o.l. kunne de heller vektlagt mere...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Veldig mye er til en viss grad subjektivt, også ergonomi og brukervennlighet, men er helt enig i at utvendig design ikke burde telle med overhodet. De kunne gjerne kommentert det, men ikke tatt med i scoringen.

Servicebehov/kostnader burde definitivt vært med når "beste bilkjøp" skal vurderes!

Stusser også på at de hyller Ioniq 5 som i en helt ny klasse hva gjelder hurtiglading. Greit at den klarer seg godt i sommertemperaturer, men den har ekstremt høyt forbruk og på 1000 km challenge var den til og med bak Model 3 standard range...

hELgenen

100% enig at service/vedlikehold og kostnader relatert til dette burde være med i totalvurderingen.

Design er og blir subjektivt. Ville jo tro at lesere av motor faktisk er interessert i å vite hvilken bil som gir mest
for pengene.  Personlig synes jeg EV6 er upraktisk - Ioniq 5 opplevde jeg faktisk som "slarkete" - altså dårlig skrudd sammen. DET var en gedigen overraskelse egentlig. Model Y er en fantastisk bil, men har ennå noen mangler som må fikses - f.eks MÅ det komme skikkelige lastekroker OG nyttelasten må opp. Videre MÅ en kunne levere bilen med noe bedre demping. Jeg likte ikke følelse av å sitte på en hard benk. Alt dette er trolig lett for Tesla å ta tak i.

Den beste familiebilen av dem alle mener jeg fortsatt er VW ID.4 - den er ikke perfekt på noen områder - men totalpakken er veldig bra. Jeg har også sansen for Cupra Born som liten by bil - men den burde jo ikke være med i årets kåring fordi ingen kunder vil vel klare å få den før nyttår.

Ellers flott at vi alle har litt ulike meninger - bare på den måten vil markedet fungere og produsentene kjempe videre for å levere den beste totalpakken.



geear

Havnet bak en Ioniq 5 i dag, og fikk av en eller annen grunn assosiasjoner til en bil og film jeg ikke har sett på sikkert 20 år - nemlig Subaruen til Jackie Chan i Cannonball run!  :laugh:

På tide å se den igjen, kjenner jeg.  8)

Daniel_0007

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. november 2021, klokken 14:31
100% enig at service/vedlikehold og kostnader relatert til dette burde være med i totalvurderingen.

Design er og blir subjektivt. Ville jo tro at lesere av motor faktisk er interessert i å vite hvilken bil som gir mest
for pengene.  Personlig synes jeg EV6 er upraktisk - Ioniq 5 opplevde jeg faktisk som "slarkete" - altså dårlig skrudd sammen. DET var en gedigen overraskelse egentlig. Model Y er en fantastisk bil, men har ennå noen mangler som må fikses - f.eks MÅ det komme skikkelige lastekroker OG nyttelasten må opp. Videre MÅ en kunne levere bilen med noe bedre demping. Jeg likte ikke følelse av å sitte på en hard benk. Alt dette er trolig lett for Tesla å ta tak i.

Den beste familiebilen av dem alle mener jeg fortsatt er VW ID.4 - den er ikke perfekt på noen områder - men totalpakken er veldig bra. Jeg har også sansen for Cupra Born som liten by bil - men den burde jo ikke være med i årets kåring fordi ingen kunder vil vel klare å få den før nyttår.

Ellers flott at vi alle har litt ulike meninger - bare på den måten vil markedet fungere og produsentene kjempe videre for å levere den beste totalpakken.

Største problemet med id4 er at interiøret føles så billig, kommer helt ann hvor man kommer fra, er man vant med audi/bmw/merce så blir man skuffet når man sitter i en id3/4 men kommer man fra en leaf/kona/niro så er det bedre. Ja er enig at nyttelasten er for dårlig på Y men syns fortsatt at den er den beste familiebilen på markedet idag, nyttelast er noe de fleste store elbiler sliter med.
Model 3 2019 LR Rwd

Øyvind.h

ID4 er en god totalpakke til en OK pris, men den er på ingen måte perfekt. Kunne definitivt hatt bedre understell, bedre støydemping, mindre høyglans sort, skjermet ryggekamera som ikke blender seg selv, frunk, bedre app +++. Møller har heller ikke det beste ryktet. Biler fra VAG nekter å lade med UMC, selv om det fungerer fint med alle andre biler.
Men største utfordringen er jo å få tak i bil, med det rette utstyret. El seter koster nesten 30k, og skal du ha 4wd må du leve med blått dashbord/blå dører.

På tross av alt har jeg bestilt meg en til, for totalpakken er god. Men jeg forstår veldig godt hvorfor ID4 bare er en i mengden nå.

Digger for øvrig at mørket nå faller på og lysene på I5`en virkelig kommer til sin rett. Det er en utrolig kul bil å se i mørket med lysdesignet. Skjønner godt hvorfor mange liker designet, men merker blant venner at designet er polariserende. Noen synes den er gyselig, andre synes den er helt rå. Tydelig at biltesterne digger designet, og jeg liker det selv. Da gir jeg blanke i om noen skulle synes den er stygg, inkludert kona :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olemars

Helt siden butikken åpnet har estimert leveringstid på First Born vært 16-18 uker, dvs midten av januar og utover. Ganske overraskende hvis de mener de ligger 4 uker foran skjema, spesielt siden også Zwickau har vært rammet av chipsmangel.

(Jeg har en Born 58 i bestilling med estimert levering mai)

bmw2002

Ser ikke bort i fra at First Born blir levert før nyttår, min bil ble produsert for flere uker siden, og har hørt at 5 uker er ganske vanlig leveringstid fra denne fabrikken til Norge (fra folk som har kjøpt ID.3).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA