Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Årets beste bilkjøp 2021 ifølge Motor.no

Startet av Daniel_0007, tirsdag 23. november 2021, klokken 09:34

« forrige - neste »

elektro

Har ikke fulgt denne kåringen så nøye, men skjønner ikke helt at IONIQ 5 vinner. Et friskt pust på mange måter, men den har store problemer med hurtigladig både i mht. kulde og varmeutvikling. Forbruket er heller ikke klasseledende. Og med et litt mindre batteri enn enkelte andre, vil svakheten mht. lading faktisk merkes.

Når det gjelder design bør ikke smak og behag bør telle for mye, men spesielt interiøret i INONIQ 5 kan ikke sies å være for alle med sitt "living room design". Betjeningen er en salig miks av skjermer, fysiske knapper og touch knapper ala asiatiske biler på tidlig 2000-tall. Plassutnyttelsen er god, det skal de ha.. Pluss for flyttbart baksete, men minus for manglende lastsikring. Null ekstrapoeng der altså. For øvrig har den middels lys uten spylere, og problemer med manglende visker på bakruta.

Model Y er en like opplagt kandidat, men faller nok gjennom på komfort og for sportslig styring for vanlig bruk. Samt lav tillatt totalvekt, som har vært diskutert til det kjedsommelige. I likhet med IONIQ 5 mangler den også lastsikring dersom man skal fylle bagasjerommet eller legge ned setene.

Personlig mener jeg Skoda ENYAQ er den åpenbare vinneren. Den har bra forbruk for størrelsen, god plass, gode "matrix" lys, bra head-up display, gjennomlastingsluke, fleksibel nettingvegg, innfellbart hengerfeste, takrails, lavt støynivå og generelt god komfort med trygge kjøreegenskaper til en spiselig pris. Kjedelig, ja. Det er ofte sånn når en bil er uten mangler eller svakheter. Men dette er da vitterlig prisen for årets beste bilkjøp. Ikke den raskeste, kuleste eller mest innovative bilen.

Skoda har vel heller ikke tyske aner, om man går langt nok tilbake, så ENYAQ skulle være lettere å svelge for alle de som frykter total dominans fra tyskerne fremover. ;)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Daniel_0007

Vel nå har model y vunnet folkets favoritt på DinSide, stoler mer på folket enn journalister hos motor.

https://dinside.dagbladet.no/motor/suveren-vinner/74668061

Jeg er ikke enig ang enyaq, problemet at de fleste fortsatt har et dårlig forhold til merket Skoda, Skoda har alltid vært er billigmerke selv under vag når de nå priser en bil til rundt 30k mindre enn broren bilen som har et Audi merke(lignende utstyrt) så går de fleste for audien.
Model 3 2019 LR Rwd

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektro

#48
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 30. november 2021, klokken 10:36
Vel nå har model y vunnet folkets favoritt på DinSide, stoler mer på folket enn journalister hos motor.

https://dinside.dagbladet.no/motor/suveren-vinner/74668061

Jeg er ikke enig ang enyaq, problemet at de fleste fortsatt har et dårlig forhold til merket Skoda, Skoda har alltid vært er billigmerke selv under vag når de nå priser en bil til rundt 30k mindre enn broren bilen som har et Audi merke(lignende utstyrt) så går de fleste for audien.

Når det gjelder kåringen til DinSide så er det vel ikke akkurat et representativt utvalg av folket som har stemt, men at Tesla har den ivrigste fanskaren er det liten tvil om. 8) Videre har bare Tesla én bil med i kårnigen, som i denne sammenhengen blir en fordel. KIA Hyundai er ikke mer enn én skarve prosent bak, hvis man legger sammen stemmene til EV6 og IONIQ 5, som er klin like under skallet. MEB plattformen vinner faktisk kårningen, dersom man legger sammen stemmene. Så, suveren og suveren.. Jeg ville sagt enslig vinner.

Nok om det. :) Tilbake til NAF sin kåring av årets bilkjøp, som vi diskuterer her, så er vel det at folk angivelig har et dårlig forhold til merjet Skoda irrelevant? Si meg heller hva som er feil med bilen. ENYAQ er som alle vet bygget på samme plattform som Audi sitt alternativ i samme klasse, på samme tidspunkt. Det har ikke alltid vært tilfellet før. Alle er også enige om at interiøret denne gang er bedre enn i alle fall Volkswagen sin variant. At de dyrere konsernbrødrene likevel har høyere status, er en annen ting. Men skal dette trekke ned i kåringen av årets bilkjøp da? Det er mange som ikke vil ha asiatisk eller en viss amerikansk bil også, på grunn av image.. Eller følelser om du vil. Ja, både IONIQ 5 og Model Y er kanskje litt mer pirrende enn ENYAQ. Men er dette en slik kåring?

Og er dette noe å skamme seg over da?
https://youtu.be/LcImwn2BCC0?t=18
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Daniel_0007

Ny uke, ny latterlig kåring av årets bil.

https://dinside.dagbladet.no/motor/knuste-favorittene/74668071

Tester bilene på bane på rudskogen og kårer den mest sporty bilen til årets bil  ::)
Model 3 2019 LR Rwd

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ansjosfilet

2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Daniel_0007

Sitat fra: Ansjosfilet på tirsdag 07. desember 2021, klokken 20:59
Ja, Tesla M3 hadde ikke nubbekjangs mot i4.  :)

Model 3 vant i 2020 da, denne gjelder kun nye biler og model y var bare 4 stemmer bak
Model 3 2019 LR Rwd

filtvet

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 07. desember 2021, klokken 10:29
Ny uke, ny latterlig kåring av årets bil.

https://dinside.dagbladet.no/motor/knuste-favorittene/74668071

Tester bilene på bane på rudskogen og kårer den mest sporty bilen til årets bil  ::)

Db-journalistene fikk nok leke seg litt og "betalte" tilbake.

THE

Er det noen som kan forklare hva som er så dårlig med i4 at den helt klart er feil vinner av årets bil? Det lille jeg har sett og lest om i4 tyder på at dette er en veldig bra bil, og elbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Jalla

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 07. desember 2021, klokken 10:29
Ny uke, ny latterlig kåring av årets bil.

https://dinside.dagbladet.no/motor/knuste-favorittene/74668071

Tester bilene på bane på rudskogen og kårer den mest sporty bilen til årets bil  ::)
Hvorfor er den latterlig? Har du ikke lest hva du linker til?

I utgangspunktet var det kvalifisert 28 biler til Årets Bil-konkurransen. Dette er omtrent samtlige biler som har blitt lansert i løpet av året og hvor importøren har startet utlevering til kunder.

Denne lista ble av juryen skåret ned til ti finalebiler, som ble samlet på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad i Viken, 24. november. Her gikk finalistene gjennom diverse bremse- og svingtester, samt unnamanøver og banekjøring med jurymedlemmene bak rattet.

Banekjøring er bare en liten del av finalen, og gir selvsagt et godt bilde av hvordan bilene også oppfører seg på vanlig vei. Du mener kanskje at diverse bremse- og svingtester, samt unnamanøver skulle vært gjort på vanlig vei?

Hallgrim86

Sitat fra: THE på onsdag 08. desember 2021, klokken 07:45
Er det noen som kan forklare hva som er så dårlig med i4 at den helt klart er feil vinner av årets bil? Det lille jeg har sett og lest om i4 tyder på at dette er en veldig bra bil, og elbil.

Er sikkert surt at BMW vinner årets elbil ved å hive noen batterier i en 3 år gammel bensinbil.

turfsurf

Sitat fra: Jalla på onsdag 08. desember 2021, klokken 08:46
Hvorfor er den latterlig? Har du ikke lest hva du linker til?
Nå liker jeg i4, og lurte litt på å bytte ut I-Pacen i en. Men problemet med denne kåringen er at de kårer den bilen de "likte best". Altså, hva er den best på, å bli likt av utdaterte motorjournalister?

Bilen er ikke nyskapende på noe hvis, ikke er den klasseledende på noe heller. Den er sikkert god å kjøre og familiær for fossilhoder, samt alt annet som BMW er gode på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marzo

Sitat fra: Hallgrim86 på onsdag 08. desember 2021, klokken 08:52
Sitat fra: THE på onsdag 08. desember 2021, klokken 07:45
Er det noen som kan forklare hva som er så dårlig med i4 at den helt klart er feil vinner av årets bil? Det lille jeg har sett og lest om i4 tyder på at dette er en veldig bra bil, og elbil.

Er sikkert surt at BMW vinner årets elbil ved å hive noen batterier i en 3 år gammel bensinbil.

Akkurat som for i3 og Leaf som har høyere forbruk enn Ioniq og e-Golf...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA