Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Renault Zoe stryker krasjtest

Startet av Jalla, onsdag 08. desember 2021, klokken 11:01

« forrige - neste »

Jalla

Får null stjerner av Euro NCAP.

https://www.tu.no/artikler/renault-zoe-stryker-i-kollisjonstest/515701

Kan ikke være morro å lese dette for de som har kjøpt den oppdaterte Zoe.
Det er katastrofe for Renault å lage noe slikt i 2021.

– Ikke bare mangler disse bilene sentrale sikkerhetssystemer som standard, men beskyttelsen for menneskene i bilen er verre enn vi har sett i noen bil på mange år, sier han.

Han mener det er kynisk å tilby kundene en billig, miljøvennlig bil dersom det går på bekostning av høyere risiko for skader ved kollisjon.

Svein_H

Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å gå fra 5 til 0 stjerner fra én generasjon av modellen til neste! Jeg vurderte selv å bytte ut min 2018-modell til en ny ZE50 i fjor, men valgte å stå over da jeg ikke følte det var verdt det, og det er jeg glad for nå!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

From what I read, the car is mostly the same as the one that got 5 stars in 2013.
It is just that the NCAP criteria have evolved to mandate much stronger ADAS (Advanced driver-assistance systems) requirements.
I also read that they tested with the lower spec ZOE ZE 50. If they had tested with the Intens, it would have gotten at least 2 stars.
This also means that most cars older than say 2010 are also worth 0 stars.

The start system from NCAP is a bit "sub-optimal" it seems, like the new electric appliances energy rating.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

THE

Design på Zoe er mer eller mindre uendret bortsett fra kosmetiske detaljer. Konstruksjon er nok også uendret fra 2013 da Zoe fikk 5 stjerner (https://www.euroncap.com/en/results/renault/zoe/8889)

Kravene i NCAP er skjerpet opp gjennom årene, så det er umulig å sammenligne resultater fra 2013 mot tester utført i 2021. Hvis det er så ekstrem utvikling av sikkerhet i biler de siste ti årene så burde jo alle biler eldre enn 4-5 år forbys på veiene våre.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Jambo

Det er ikke bare NCAP som har skjerpet kravene sine. I artikkelen står det jo at Renault har gjort endringer i sikkerheten:

"Derimot byttet man ut de setemonterte sidekollisjonsputene som beskyttet hode og brystkasse med en mindre effektiv modell som kun beskyttet brystkassa. Det resulterte i dårligere beskyttelse for passasjerene, skriver selskapet."

Syklist

Det er beklagelig at EuroNCAP ikke har øket antall stjerner med aktive sikkerhetsystemer i stedet.  Slik at dagens biler har 10 stjerner som full pott.  Vanskelig å sammenlikne nyere og eldre biler i disse testene.

Uansett er ikke dette noe særlig fra Renault, som i en periode var langt framme på sikkehet. (Etter samarbeidet med Volvo.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Daniel_0007

Sitat fra: Syklist på onsdag 08. desember 2021, klokken 17:05
Det er beklagelig at EuroNCAP ikke har øket antall stjerner med aktive sikkerhetsystemer i stedet.  Slik at dagens biler har 10 stjerner som full pott.  Vanskelig å sammenlikne nyere og eldre biler i disse testene.

Uansett er ikke dette noe særlig fra Renault, som i en periode var langt framme på sikkehet. (Etter samarbeidet med Volvo.)

vil si de er fortsatt framme på sikkerhet problemet er at zoe er en billig bil hvor batteriet er den største kostnaden så da har de spart andre steder som på sikkerheten, tviler ikke på at megane-e får full pott neste år
Model 3 2019 LR Rwd

Rosstopher

Enda mer skuffende at tilsynelatende seriøse og opplyste medier fortsatt kaller EuroNCAP en "kollisjonstest" eller "krasjtest". Som påpekt ovenfor er det jo ikke bare beskyttelsen av menneskene i bilen det gis poeng for. En bil kan godt få full pott på beskyttelse av fører og passasjerer uten å få 5 stjerner da ting som førerassistentsystemer og sikkerhet for myke trafikanter også er vurdert. Det kan faktisk også hende at en bil med lavere score er sikrere i en kollisjon enn en bil med høyere score.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jalla

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 08. desember 2021, klokken 18:48
Enda mer skuffende at tilsynelatende seriøse og opplyste medier fortsatt kaller EuroNCAP en "kollisjonstest" eller "krasjtest". Som påpekt ovenfor er det jo ikke bare beskyttelsen av menneskene i bilen det gis poeng for. En bil kan godt få full pott på beskyttelse av fører og passasjerer uten å få 5 stjerner da ting som førerassistentsystemer og sikkerhet for myke trafikanter også er vurdert. Det kan faktisk også hende at en bil med lavere score er sikrere i en kollisjon enn en bil med høyere score.
Så egentlig sier du at beskyttelse av myke trafikanter, og hjelp til sjåføren ikke bør betyr noenting.  :-1:

Rosstopher

Sitat fra: Jalla på onsdag 08. desember 2021, klokken 18:54
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 08. desember 2021, klokken 18:48
Enda mer skuffende at tilsynelatende seriøse og opplyste medier fortsatt kaller EuroNCAP en "kollisjonstest" eller "krasjtest". Som påpekt ovenfor er det jo ikke bare beskyttelsen av menneskene i bilen det gis poeng for. En bil kan godt få full pott på beskyttelse av fører og passasjerer uten å få 5 stjerner da ting som førerassistentsystemer og sikkerhet for myke trafikanter også er vurdert. Det kan faktisk også hende at en bil med lavere score er sikrere i en kollisjon enn en bil med høyere score.
Så egentlig sier du at beskyttelse av myke trafikanter, og hjelp til sjåføren ikke bør betyr noenting.  :-1:

Leste du i det hele tatt innlegget mitt?
https://yourlogicalfallacyis.com/strawman
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jalla

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 08. desember 2021, klokken 19:27
Sitat fra: Jalla på onsdag 08. desember 2021, klokken 18:54
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 08. desember 2021, klokken 18:48
Enda mer skuffende at tilsynelatende seriøse og opplyste medier fortsatt kaller EuroNCAP en "kollisjonstest" eller "krasjtest". Som påpekt ovenfor er det jo ikke bare beskyttelsen av menneskene i bilen det gis poeng for. En bil kan godt få full pott på beskyttelse av fører og passasjerer uten å få 5 stjerner da ting som førerassistentsystemer og sikkerhet for myke trafikanter også er vurdert. Det kan faktisk også hende at en bil med lavere score er sikrere i en kollisjon enn en bil med høyere score.
Så egentlig sier du at beskyttelse av myke trafikanter, og hjelp til sjåføren ikke bør betyr noenting.  :-1:

Leste du i det hele tatt innlegget mitt?
https://yourlogicalfallacyis.com/strawman
Takk for flott innlegg som var informativt.
Vi får prøve på nytt da.

Hva er det egetlig du prøver å si med innlegget ditt?
At media fortsatt kaller det for en kollisjonstest er da helt greit, for den delen utgjør fortsatt hoveddelen av EuroNCAP. At en slik test utvides, og endres over år bør også anses som helt nødvendig.
Så sier du - "Det kan faktisk også hende at en bil med lavere score er sikrere i en kollisjon enn en bil med høyere score." Da blir spørsmålet - sikrere for hvem?

Ser vi nærmere på Zoe ser det slik ut.
Vuxenskydd: 43
Barnskydd: 52
Fotgängarskydd: 41
Förarassistans: 14

Det er faktisk dårligere enn europas billigste elbil som er Dacia Spring
Vuxenskydd: 49
Barnskydd: 56
Fotgängarskydd: 39
Förarassistans: 32

Rosstopher

Sitat fra: Jalla på onsdag 08. desember 2021, klokken 20:18
Takk for flott innlegg som var informativt.
Like flott og informativt som innlegget jeg svarte på? Altså det med den feilslåtte stråmannsargumentasjonen.

Sitat fra: Jalla på onsdag 08. desember 2021, klokken 20:18
Hva er det egetlig du prøver å si med innlegget ditt?
At EuroNCAP ikke er en kollisjonstest, og det er feil å kalle den det. Det vitner om uvitenhet, og jeg syns medier som skriver om bil bør ha såpass med kunnskap at de klarer å unngå det. Jeg mente jeg uttrykte dette ganske klart, men det går fint å gjenta det en gang til.

Sitat fra: Jalla på onsdag 08. desember 2021, klokken 20:18
At en slik test utvides, og endres over år bør også anses som helt nødvendig.
Jeg har vel aldri antydet noe annet?

Sitat fra: Jalla på onsdag 08. desember 2021, klokken 20:18
Så sier du - "Det kan faktisk også hende at en bil med lavere score er sikrere i en kollisjon enn en bil med høyere score." Da blir spørsmålet - sikrere for hvem?
Det kommer jo an på hvilke biler man sammenligner, men en bil med f.eks. 3 stjerner kan jo godt være bedre for både fører, passasjer foran, passasjerer bak og myke trafikanter enn en bil med f.eks. 4 stjerner.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

1000kwh

Sitat fra: Syklist på onsdag 08. desember 2021, klokken 17:05
Det er beklagelig at EuroNCAP ikke har øket antall stjerner med aktive sikkerhetsystemer i stedet.  Slik at dagens biler har 10 stjerner som full pott.  Vanskelig å sammenlikne nyere og eldre biler i disse testene.

Uansett er ikke dette noe særlig fra Renault, som i en periode var langt framme på sikkehet. (Etter samarbeidet med Volvo.)
Jeg tenker motsatt. Man bør vite hvor sikkert bilen var på tidspunktet den ble testet. Da kan man sammenligne biler fra samme år likt.

1317142119

Ja, det er jo helt krise at media kaller det en kollisjonstest, når hele poenget med testen er å finne ut av hvordan den takler kollisjoner og hindringer i veibanen. Det er det som er det største problemet her, ikke at en europeisk bilprodusent ble slaktet med rette ... 🤦🏼

geear

Sitat fra: 1317142119 på mandag 13. desember 2021, klokken 07:32
Ja, det er jo helt krise at media kaller det en kollisjonstest, når hele poenget med testen er å finne ut av hvordan den takler kollisjoner og hindringer i veibanen. Det er det som er det største problemet her, ikke at en europeisk bilprodusent ble slaktet med rette ... 🤦🏼
:laugh: :laugh:

Sitat fra: Syklist på onsdag 08. desember 2021, klokken 17:05
Det er beklagelig at EuroNCAP ikke har øket antall stjerner med aktive sikkerhetsystemer i stedet.  Slik at dagens biler har 10 stjerner som full pott.  Vanskelig å sammenlikne nyere og eldre biler i disse testene.

Uansett er ikke dette noe særlig fra Renault, som i en periode var langt framme på sikkehet. (Etter samarbeidet med Volvo.)
Hvordan skulle en visst hvordan en 5-stjerners bil fra 2013 ville gjort det i 2021? Om de hadde økt fra 5 til 10 stjerner i mellomtiden? Eller skulle det levd kontinuerlig og alltid fått en stjerne eller to ekstra når en bil som overgikk forrige toppscore ble testet? Hvis ikke måtte gamle testresultat vært revurdert hver gang de la til en stjerne, og kanskje ikke alle momenter da heller var testet - eller at testprosedyrene er endret. Vil tro det er levende der det gjøres stadige forbedringer. Tror dette hadde blitt veldig komplisert. Men det hadde vært interessant med en litt lettere oversettbar sammenligning, en drop down-greie der man kunne sammenlignet forskjellige biler på tvers av år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA