Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

80x firehjulstrekk … hva vil det bety ?

Startet av Rusalka, mandag 22. november 2021, klokken 22:06

« forrige - neste »

Rusalka

Skal vistnok nå få min 80x rett etter nyttår.  Nå har begynt å tenke på noe jeg ikke har greie på:
- er 4 hjulstrekket permanent?
- kobles det evt automatisk inn når det trengs?
- kobles det ut automatisk i høyere hastigheter?
- vil manuel utkobling føre til lavere forbruk?
- vil manuel innkobling når man kjører med henger gi lavere forbruk?

Håper noen som har fått den utlevert kan opplyse meg! (Eller andre som kan!)
(Mulig dette har vært oppe i en annen tråd, men jeg fant den ikke)

SolEL

Hiver meg på for å spørre hvordan regenererer 80x (motorbrems), på forhjulene eller bakhjulene?

VoltWay

Firehjulstrekk er permanent og ingenting du manuelt kan velge. Om jeg husker riktig så trekker den 90% på bakhjulene og 10% på forhjulene. Ved behov (gasspådrag) kan den gi mer på forhjulene. Hastigheten betyr ikke noe, men pådraget gjør. Selv en bil med liten motor kan fint kjøre i 120 km/t, men har lite å stille opp med om du gir gass.

Automatikk vil koble inn og kan gi effekt til hjulene der det er behov dersom bilen oppfatter behov for det (hjulspinn).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA