Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verktøy for å skifte dekk - noen som vet om norsk nettbutikk?

Startet av model3pw, mandag 22. november 2021, klokken 19:05

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: filtvet på tirsdag 23. november 2021, klokken 15:51
Kjøpte en elektrisk muttertrekker på biltema. Den fungerer, men ja - litt biltemakvalitet kan man si......

Jeg har en billig en fra Biltema sin jeg har hatt i 9 år og 6 biler og den fungerer like godt fortsatt. Litt irriterende, fordi jeg ønsker meg en som går på batteri, men vil ikke oppgradere før den gamle har utspilt sin rolle. 😀
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jlan

 
Sitat fra: filtvet på tirsdag 23. november 2021, klokken 15:51
Kjøpte en elektrisk muttertrekker på biltema. Den fungerer, men ja - litt biltemakvalitet kan man si......
Min erfaring er at mutrene spinnes like fort av og på med et hjulkryss. Løsner og trekker til med en Biltema momentnøkkel med skrallefunksjon (175 Nm).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

filtvet

Problemet er når en har hatt bilen på service, de drar (som regel) alt for hard til.

Men sikkert bedre enn at fremhjulet løsner, har sett 2 tilfeller i høst.

Svein_H

Sitat fra: jlan på tirsdag 23. november 2021, klokken 16:57
Sitat fra: filtvet på tirsdag 23. november 2021, klokken 15:51
Kjøpte en elektrisk muttertrekker på biltema. Den fungerer, men ja - litt biltemakvalitet kan man si......
Min erfaring er at mutrene spinnes like fort av og på med et hjulkryss. Løsner og trekker til med en Biltema momentnøkkel med skrallefunksjon (175 Nm).
Yupp, helt enig! Jeg har kun garasjejekk, hjulvinne og latmannsarm, og det funker helt utmerket. Min personlige rekord er vel et snaut kvarter om jeg ikke husker feil, en morgen da det plutselig lå 10cm snø på gårdsplassen.

Uansett viktig å sjekke bolter/muttere etterpå, men det tar maks ett minutt når hjulvinna allerede ligger i bilen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Handyman

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 23. november 2021, klokken 18:03
Sitat fra: jlan på tirsdag 23. november 2021, klokken 16:57
Sitat fra: filtvet på tirsdag 23. november 2021, klokken 15:51
Kjøpte en elektrisk muttertrekker på biltema. Den fungerer, men ja - litt biltemakvalitet kan man si......
Min erfaring er at mutrene spinnes like fort av og på med et hjulkryss. Løsner og trekker til med en Biltema momentnøkkel med skrallefunksjon (175 Nm).
Yupp, helt enig! Jeg har kun garasjejekk, hjulvinne og latmannsarm, og det funker helt utmerket. Min personlige rekord er vel et snaut kvarter om jeg ikke husker feil, en morgen da det plutselig lå 10cm snø på gårdsplassen.

Uansett viktig å sjekke bolter/muttere etterpå, men det tar maks ett minutt når hjulvinna allerede ligger i bilen.
Med en kraftig jekk, holder det å jekke en gang per side. Begge hjulene i lufta samtidig. Det sparer også tid.Jeg regner rund 20 minutter for hjulskift inkludert tilrigging. Vaksking av hjulene tar nesten like lang tid. ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

trykkertor

Sitat fra: model3pw på mandag 22. november 2021, klokken 19:05
Jeg har lyst på 2 stk av denne til våren for å forenkle av/på-taking av felg og hadde vært fint å slippe å kjøpe via USA: https://abstractocean.com/products/threaded-lug-guide

Noen som vet om hvor tilsvarende kan fås i Norge (hunkjønn til å skrus utenpå boltene)? Fant kun "hankjønn" variant.

Finner ikke noe på google søk, Biltema, Clas Ohlson e.l.

Etter å ha sett videoen ser jeg at du fortsatt må løfte hjulet, og sikte deg inn på de to lange boltene.
Er jo akkurat samme prosess som å sette hjulet direkte på navet.

Dette produktet vil jeg klassifisere som "å gå over bekken etter vann".

jlan

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 23. november 2021, klokken 19:09
Etter å ha sett videoen ser jeg at du fortsatt må løfte hjulet, og sikte deg inn på de to lange boltene.
Er jo akkurat samme prosess som å sette hjulet direkte på navet.

Dette produktet vil jeg klassifisere som "å gå over bekken etter vann".
Tja, jeg kunne tenkt meg å prøve med en. Nede. Da trenger en jo ikke løfte hjulet, kan tre innpå det hullet som passer i høyde, og vri hjulet opp i posisjon. Og så var det jo litt underholdning i videoen da. "Minimize risk of damaging the calipers". "Uberturbines are super-heavy". "You don't want to leave these on" :)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Handyman

Sitat fra: ok67 på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:41
Biltema:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/maskiner/
Du er faktisk den eneste som har svart riktig på spørsmålet om verktøy for å skifte dekk.
Alle oss andre har skrevet innlegg om skifte av hjul ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Sitat fra: Handyman på onsdag 24. november 2021, klokken 09:48
Sitat fra: ok67 på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:41
Biltema:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/maskiner/
Du er faktisk den eneste som har svart riktig på spørsmålet om verktøy for å skifte dekk.
Alle oss andre har skrevet innlegg om skifte av hjul ;-)

Skyldes nok at om du spør noen "har du skiftet til vinterdekk" så regner man med at de ikke vrir dekkene av/på felgen.

Btw: Biltema har mye skrot. Hva med å besøke et bildekkfirma for å bytte?

Måkemannen

Gjør det på den ultra kjipe metoden. Skrur på muttrene med en vanlig batteridrill (adapter for pipe), og teiter til med en vanlig hjulnøkkel.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


Svein_H

Sitat fra: Handyman på onsdag 24. november 2021, klokken 09:48
Sitat fra: ok67 på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:41
Biltema:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/maskiner/
Du er faktisk den eneste som har svart riktig på spørsmålet om verktøy for å skifte dekk.
Alle oss andre har skrevet innlegg om skifte av hjul ;-)
Sant ja, men her er det nok trådtittelen som er feil; TS skriver allerede i første innlegg at det handler om montering av felg på bil, og da spiller det ingen rolle om felgen er med eller uten dekk  ;)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Tom

Laga med denne etter inspirasjon fra denne posten, fikk tak på en m24x1.5 mutter og sveisa den på en aksling jeg hadde liggende.
Tror faktisk jeg kommet til å bruke denne,bare smette felgen på akslingen så henger den der og er bare å dytte inn på plass.

Funker nok ikke fremme vist du ikke har 4 hjulstrekk tror eg.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget. 
Du kan ikke vise dette vedlegget.



BE

Er det ikke mye enklere å bare sette hjulet inn på boltene?
Hvilken fordel oppnår man med denne løsningen hvis man har to normalt fungerende armer?
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA