Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kollisjon

Startet av ATZ, tirsdag 30. november 2021, klokken 18:42

« forrige - neste »

ATZ

Hei

Havnet i kollisjon på E18. Bilen min er en TM3 SR+ 2021 modell, kun 2 mnd gammel og kjørt under 3000km, alt standard. Det var den andre førerens skyld, og den andre føreren har blitt beslaglagt førerkortet sitt og blitt anmeldt av politet selv. Skadene på bilen min kommer på rett under kr 160 000,-

Da bilens batteri ikke har fått skade skal forsikringen bytte ut skadedelene, som er hele fronten. De skal ikke lakkere hele bilen, men kun de nye delene. Grunnen til at de ikke vil lakkere hele bilen er at "bilen er for ny" til at den skal bli helakkert.

Spørsmålet er, kan jeg føre sak på forsikringen og kreve ny bil? bilen min er ny, og mister videresalgsverdi når jeg en gang skal selge bilen min videre? det er et økonomisk tap jeg må ta på meg selv, selv om det var motpartens skyld. Bør jeg ta til takke med nye deler på de skadede områdene, eller kan jeg kreve ny bil, Evnt i det minste fullakkering av bilen min?


mvh

Oddaa

Hvis du leser forsikringsvilkårene dine så bør det stå noe der om det du spør om. Altså hvor stor skade som skal til før du får ny bil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

RonnyØ

I mange land så følger det med en økonomisk kompensasjon i sånne tilfeller. Nettopp for å ta brodden av verditapet en skadet bil vil ha. I Norge hviler det noe mer ansvar på opprettere, da man kan forvente noe bedre utført arbeid faktisk.

Når det gjelder selve lakkeringen, så «jukser» mange lakkeringsverksteder såpass at det er vanskelig å se. Det å lakke en halv dør f.eks er det mer suksess med enn hele, for det forventer du ikke og da treffer fargen både mot originallakk på neste panel.

Kniffen

Håpet det bare ble materielle skader.
Hvordan forsikringsselskap har du? Superforsikring?

Electric cars in Norway

#4
Grensen er for å få ny bil i dag er rundt 60 til 80 prosent skadetakst av bilens nybilpris. Varierer mellom selskap og trenden er høyere prosent skadetakst.

Kniffen

Så på min forsikring.
Utvidet totalskadegaranti
Hvis bilen din er under 3 år og ikke har kjørt mer enn 100 000 km, får du en helt ny bil dersom utgiftene til reparasjon overstiger 60 % av bilens nypris. Det forutsettes at du kjøpte bilen som fabrikkny.

Så skadene må komme på godt over 200k

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA