Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verktøy for å skifte dekk - noen som vet om norsk nettbutikk?

Startet av model3pw, mandag 22. november 2021, klokken 19:05

« forrige - neste »

model3pw

Jeg har lyst på 2 stk av denne til våren for å forenkle av/på-taking av felg og hadde vært fint å slippe å kjøpe via USA: https://abstractocean.com/products/threaded-lug-guide

Noen som vet om hvor tilsvarende kan fås i Norge (hunkjønn til å skrus utenpå boltene)? Fant kun "hankjønn" variant.

Finner ikke noe på google søk, Biltema, Clas Ohlson e.l.

geear

Vet ikke hvor, men er nysgjerrig på bruksområdet? Er så sykt enkelt å skifte hjul på bil med studbolter, å skru på og av en slik dings er bare tapt tid?

BE

Enig med Geear, dette virker som et helt unødvendig produkt. Det finnes tilsvarende produkter til bruk på biler hvor en skrur av bolten, typisk tyske biler, der gir de mening og er til hjelp. På TM3 er det veldig enkelt å henge på hjulene uten bruk av guidepinner.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

model3pw

Fikk kink i ryggen (IT-jobb hjemmekontor er ikke bra) når tok på vinterdekk og måtte løfte felgene på nytt og på nytt for å søke meg frem/treffe boltene. Så med en slik simpel bolt-forlenger slipper jeg samme problemet til våren.

Mulig dere synes det er kjempelett uten og har en god teknikk, men dette vil være nyttig for meg ihvertfall.

Svein_H

Jeg har ikke Tesla, men jeg har derimot IT-jobb og har slitt med kroniske ryggskader i snart 30 år, og jeg skifter hjul på mine egne biler både vår og høst. Jeg har kikket på videoen, og det kan virke som et flott hjelpemiddel, men jeg må nok si meg enig med de andre: Dette er bare fjas og bortkastede penger. Anbefaler at du finner deg en teknikk som passer for deg, og skifter hjulene på den måten som funker best for deg. Det kan ta tid, og man kan gå på en skikkelig skivebom innimellom (snakker av erfaring), men man lærer seg å leve med det.

Selvfølgelig, hvis du vil bruke penger på noe slikt som dette må du gjerne gjøre det, det er dine penger, men jeg tviler på om du vil få så veldig mye igjen for det.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Rosstopher

Må det være gjenger på noe slikt da? Det hadde vel funka med et hvilket som helst rør som passer rundt bolten tett nok til at det holder seg der mens man trer hjulet på? Eller er tanken at hjulet skal henge på den med all sin vekt?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

filtvet

Har en stor suv og det er ikke noe problem å skifte hjul uten spesialverktøy på den ihvertfall. Eneste som er bra å ha er en god jekk.

Rosstopher

Sitat fra: filtvet på mandag 22. november 2021, klokken 21:58
Har en stor suv og det er ikke noe problem å skifte hjul uten spesialverktøy på den ihvertfall. Eneste som er bra å ha er en god jekk.

En ordentlig garasjejekk, jack pad og muttertrekker er et must. Koster totalt under tusenlappen for ting som er bra nok for folk flest. Kompressor syns også jeg er verdt det, men det er det sikkert delte meninger om. Hadde jeg fortsatt kjørt stor SUV og hatt dårlig rygg hadde kanskje det omtalte produktet vårt interessant, men store SUVer har jo sin regel hjulbolter som stikker langt ut, og da blir ovennevnte produkt uansett overflødig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Tom


Ingeniøren

Veldig kjekt verktøy !

På Subaru'n jeg hadde fulgte det med, etter det jeg husker. Savner det da SUV hjul er megatunge. Mulig du kan kjøpe en lang bolt og kappe av hodet - holder vel å putte den i skrue hullet da det ikke er så lett å finne lange bolter med fingjenger.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Handyman

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 23. november 2021, klokken 06:57
Veldig kjekt verktøy !

På Subaru'n jeg hadde fulgte det med, etter det jeg husker. Savner det da SUV hjul er megatunge. Mulig du kan kjøpe en lang bolt og kappe av hodet - holder vel å putte den i skrue hullet da det ikke er så lett å finne lange bolter med fingjenger.
På Tesla er det hjul-MUTTERE. Det hjelper derfor ingenting med en bolt.
Jeg har selv ikke behov for dette, men han etterspør jo en hylse som er gjenget innvendig som kan skurs utenpå.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Sitat fra: Rosstopher på mandag 22. november 2021, klokken 22:37
Sitat fra: filtvet på mandag 22. november 2021, klokken 21:58
Har en stor suv og det er ikke noe problem å skifte hjul uten spesialverktøy på den ihvertfall. Eneste som er bra å ha er en god jekk.

En ordentlig garasjejekk, jack pad og muttertrekker er et must. Koster totalt under tusenlappen for ting som er bra nok for folk flest. Kompressor syns også jeg er verdt det, men det er det sikkert delte meninger om. Hadde jeg fortsatt kjørt stor SUV og hatt dårlig rygg hadde kanskje det omtalte produktet vårt interessant, men store SUVer har jo sin regel hjulbolter som stikker langt ut, og da blir ovennevnte produkt uansett overflødig.

Kjøpte en elektrisk muttertrekker på biltema. Den fungerer, men ja - litt biltemakvalitet kan man si......

cra

Hvis løfting av hjulet er problemet (har data-armer selv, så jeg vet hvordan det funker  :-\) kan du lage en enkel "jekk" av en planke og en kloss. Eller bruke en spade slik vi gjorde i militæret for å slippe å bruke mye krefter på å løfte hjulet.

Ser for meg at en versjon for Tesla blir problematisk pga at hullet i felgen ikke er særlig større enn bolten, og at det da blir lite plass til et "rør" du kan skru utenpå bolten som stikker ut fra navet?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)


Ingeniøren

#14
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. november 2021, klokken 10:35
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 23. november 2021, klokken 06:57
Veldig kjekt verktøy !

På Subaru'n jeg hadde fulgte det med, etter det jeg husker. Savner det da SUV hjul er megatunge. Mulig du kan kjøpe en lang bolt og kappe av hodet - holder vel å putte den i skrue hullet da det ikke er så lett å finne lange bolter med fingjenger.
På Tesla er det hjul-MUTTERE. Det hjelper derfor ingenting med en bolt.
Jeg har selv ikke behov for dette, men han etterspør jo en hylse som er gjenget innvendig som kan skurs utenpå.
Ok, da bruker man trikset med å senke jekken litt, og nærme skyve hjulet innpå skruene. Jekk opp så hjulet er fritt og fest det.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA