Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Facelift på gang

Startet av daktari, mandag 22. november 2021, klokken 17:04

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Orbit på lørdag 29. januar 2022, klokken 13:55
Tenker du på AC- eller DC-lading? Ved DC-lading er tapene mye mindre, på alle biler. AC-lading har betydelige tap i bilens AC/DC-omformer.
Dette blir vel feil? Forskjellen er at ved DC lading er tapet i den eksterne AC/DC omformeren.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Ja, men om du leser av antall kWh du har fått fra en DC-lader, så er det målt etter laderens likeretter. Det vil være litt mer enn batterikapasiteten ved lading 0-100%, men på langt nær så mye som om en leser av antall kWh brukt på en AC-lader.

Så det er omtrentlig samme tap for begge alternativer, men ved DC-lading får en oppgitt medgått energimengde etter at det største tapet allerede er tatt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Orbit på lørdag 29. januar 2022, klokken 16:39
Ja, men om du leser av antall kWh du har fått fra en DC-lader, så er det målt etter laderens likeretter. Det vil være litt mer enn batterikapasiteten ved lading 0-100%, men på langt nær så mye som om en leser av antall kWh brukt på en AC-lader.

Så det er omtrentlig samme tap for begge alternativer, men ved DC-lading får en oppgitt medgått energimengde etter at det største tapet allerede er tatt.
Det er veldig avhengig av laderen. Har ofte sett stor forskjell på fakturert energi og det bilen sier den har ladet. Tipper ladeoperatørene ønsker å fakturere det de faktisk bruker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Ok, da har jeg vært litt heldigere med ladere. Jeg henter data fra OBD11 på e-tron og mi3 på i3, og summen av hva som går i batteriet og til oppvarming har stemt med samlet effekt angitt av lader, minus et ganske ubetydelig tap i ladekabel.

Da skal jeg ikke avspore tema mer.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

audioboy

Jeg tror nåværende eiere i hvert fall kan sitte trygge i båten (bilen) en god stund til. Mangelen på komponenter og råvarer tror jeg gjør denne bilen dyr, og får lang leveringstid.
TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

StigV

Sitat fra: audioboy på mandag 21. mars 2022, klokken 23:41
Jeg tror nåværende eiere i hvert fall kan sitte trygge i båten (bilen) en god stund til. Mangelen på komponenter og råvarer tror jeg gjør denne bilen dyr, og får lang leveringstid.

Ja, blir interessant å se hvordan det blir fremover.
De har markedsført ganske kort leveringstid på e-tron 55, men jeg har en i bestilling, og fikk i dag melding om at det ikke var mulig å få alcantara-seter, da ville de ikke kunne garantere noen leveringstid.
2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

ThomasEL

#21
Sitat fra: StigV på tirsdag 22. mars 2022, klokken 22:48
Sitat fra: audioboy på mandag 21. mars 2022, klokken 23:41


Ja, blir interessant å se hvordan det blir fremover.
De har markedsført ganske kort leveringstid på e-tron 55, men jeg har en i bestilling, og fikk i dag melding om at det ikke var mulig å få alcantara-seter, da ville de ikke kunne garantere noen leveringstid.

Hva slags alternativ til alcantara kunne de levere?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

StigV

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 22. mars 2022, klokken 23:10
Sitat fra: StigV på tirsdag 22. mars 2022, klokken 22:48
Sitat fra: audioboy på mandag 21. mars 2022, klokken 23:41


Ja, blir interessant å se hvordan det blir fremover.
De har markedsført ganske kort leveringstid på e-tron 55, men jeg har en i bestilling, og fikk i dag melding om at det ikke var mulig å få alcantara-seter, da ville de ikke kunne garantere noen leveringstid.

Hva slags alternativ til alcantara kunne de levere?

Fikk Valcona-skinn i stedet.
2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

Orbit

Her en en
video med foliert faceliftversjon. Utvendig kan jeg ikke se noen endringer utenom litt i frontfanger/grill.

Det hintes om mer endringer under skallet, inkl 600+ km rekkevidde, og 170-180 kW lading. Så mye rekkevidde vil jeg tro krever et større batteri enn dagens 55-utgave. Offisiell lansering skal være nå i november, med salgsstart i 1.kvartal 2023.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

#24
Bilen deltok i e-cannonball i dag. Et veldig tysk event, hvor jeg er litt usikker på reglene, men det kunne jo vært interessant å se om bilen hevdet seg.

Det jeg har hørt er at det kommer en e-tron 50 med rekkevidde og pris lik dagens 55. Og en 55 med rekkevidde på rundt 600 km WLTP og høyere pris. Jeg tipper på en batteripakke på 82 kWh brutto for den minste og 110 kWh brutto for den største.

e-tron tar vel her opp kampen med iX. Det som skuffer meg er at de ikke har klart å få enda mer plass i disse svære, dyre bilene. Rekkevidden er etter min mening god nok, men det begynner å bli dyrt. Særlig med moms, og med stadig flere alternativer.

Det blir spennende å se plassen og prisen på EQE, men også den vil vel lukte på millionen. I dette segmentet finner vi vel også Volvo EX90, som kanskje blir den «rimeligste» av disse med 7 seter. ::) Mens EQS SUV troner helt på toppen av prisstigen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Jan-Børre Olsen

For meg så ser den klin lik ut en S-line med litt annen grill. Har de kanskje kuttet ut S60 konseptet med tre motorer og lagt seg på en kun 2 motor oppsett med dertil enklere gir?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

daktari

600 km wltp med 100 kWh netto krever 1,67 kWh/mil og med 110 kWh batteri krever 1,83 kWh/mil.
Det er vel få som klarer kjlre dagens modell på 1,8, så kanskbe mye skjer på effektivitet.
Hva er dagens wltp (løpende forbruk) for etron?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#27
Har ikke dagens e-tron 55 WLTP opptil 436 km da? Delt på teoretisk netto batteri på 86,5 = 1,98 kWh/mil. Det er jo veldig lett oppnåelig.

På landevei sommerstid, går dagens e-tron på ca. 1,80 kWh/mil i dag, med 20-tommers hjul som er 255 brede foran og bak. Mens da vi f.eks. var i Numedal nå helgen, brukte vi totalt 2,09 kWh/mil tur-retur. Det inkluderer motorvei mellom Sandvika og Drammen, full utnyttelse av venstrefeltene mellom Drammen og Kongsberg, samt ca. 700 meter høydeforskjell med fire i bilen og noe bagasje. Utetemperaturer mellom 10-15 grader og AC på.

Her er det sikkert litt å gå på, ref. BMW iX, men det skal bli spennende å se hva Audi får til. Og om bilen blir annerledes å kjøre.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Deltagerne på e-cannonball kom i mål med 14% rest på batteriet. Runden de kjører er ca 500 km landevei.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Sitat fra: Orbit på onsdag 28. september 2022, klokken 09:23
Deltagerne på e-cannonball kom i mål med 14% rest på batteriet. Runden de kjører er ca 500 km landevei.
En S85 brukte ca 1,6 kWh/mil på runden.
Så ut som interiøret var ganskeøikt, men fikk ikke no godt blikk på dashbordet. Etron på ca 57 min.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA