Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Facelift på gang

Startet av daktari, mandag 22. november 2021, klokken 17:04

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: geear på onsdag 09. november 2022, klokken 07:54
I følge tek.no er WLTP combined 532 og 548 km, for hhv. standard og sportbacken:


Ja, 20" er vel standard på Advanced..

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 09. november 2022, klokken 07:54
I følge tek.no er WLTP combined 532 og 548 km, for hhv. standard og sportbacken:

Q8 e-tron 50 Advanced: 453 km
Q8 Sportback e-tron 50 Advanced: 465 km
Q8 e-tron 55 Advanced: 532 km
Q8 Sportback e-tron 55 Advanced: 548 kilometer

Begynner å hjelpe nå, konkurrerer bedre mot iX. etron 50 slår vel iX40, mens etron 55 taper mot iX50. Er ladekurven fremdeles like flat så er det en av de raskere bilene på langtur.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. november 2022, klokken 13:35
Er ladekurven fremdeles like flat så er det en av de raskere bilene på langtur.
Ladekurven på det største batteriet har blitt mer lik andre biler. Jeg tipper at det å justere kjemien for høyere kapsitet, har gått ut over evnen til rask lading på høy SOC. Batteriet på nye Q8 55 faller under 150 kW ladeeffekt ved 65%, mot 80% på Q8 50 (som bruker batteriet fra ur-55).

Q8 e-tron 50:


Q8 e-tron 55:

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Burde endre navn på mappen fra "Audi e-tron" till "Audi e-tron (Q8)"
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Sitat fra: Orbit på onsdag 09. november 2022, klokken 13:50
Ladekurven på det største batteriet har blitt mer lik andre biler. Jeg tipper at det å justere kjemien for høyere kapsitet, har gått ut over evnen til rask lading på høy SOC. Batteriet på nye Q8 55 faller under 150 kW ladeeffekt ved 65%, mot 80% på Q8 50 (som bruker batteriet fra ur-55).
Jeg ser i gjennomgangen fra
NextMove at det nye batteriet er bygd på nikkel/kobolt/aluminium-kjemi (NCA). Det forklarer mye om hvorfor ladekurven har endret seg. NCA har høyere energitetthet enn NMC.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Bra med 89 kWh netto på Q8 50 og 100+ på 55.

Men stor stor skuff at skjermene ikke oppdateres, og enda verre at ikke motorene og de bråkete og energitappende girkassene byttes. Det gjenstår å se om hvem som vil gå lengst  mot iX.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 09. november 2022, klokken 22:47
Det gjenstår å se om hvem som vil gå lengst  mot iX.
Basert på WLTP og erfaring med dagens modeller så vil vel Q8 50 slå iX 40 ganske klart, spesielt på vinteren, mens Q8 55 vil tape mot iX50.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PF

Spørsmålet er om det betyr noe som helst, eller er rekkevidden nå såpass god at ingen bryr seg?

Elbil80

For min del nærmer det seg i hvert fall. Om jeg kan kjøre 35 mil under «verst tenkelige forhold» i Norge og lade oppunder 200kW ser jeg ikke for meg så mange situasjoner der det ikke holder i massevis. Klart, jo lenger rekkevidde jo bedre. Men mye annet som spiller inn også. Selv liker jeg eTron bedre enn iX, så valget mellom dem er enkelt for meg. Digger det Tesla har gjort for konseptet elbil, men bilene treffer ikke meg helt. Kina-bil er uaktuelt. Så da er det i praksis bare ett alternativ igjen.

Kires

Om den er oppgitt til 55 eller 60 mil(som iX) har ingenting å si for meg. Da er det andre kvaliteter som spiller inn.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Trond.m

Det er vel omtrent 100 km kortere enn iX50 med samme utstyrsnivå og dekkdimensjon. Det er ikke veldig imponerende.

daktari

Sitat fra: turfsurf på torsdag 10. november 2022, klokken 06:44
Sitat fra: daktari på onsdag 09. november 2022, klokken 22:47
Det gjenstår å se om hvem som vil gå lengst  mot iX.
Basert på WLTP og erfaring med dagens modeller så vil vel Q8 50 slå iX 40 ganske klart, spesielt på vinteren, mens Q8 55 vil tape mot iX50.
Men iX går vel mye magrere på sommeren enn wltp.
For nye 50 skiller det hele 17 kWh så ikke usannsynlig at iX40 blir slått.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA