Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteri specs ny modedl 3

Startet av Miss Caroline, mandag 22. november 2021, klokken 16:06

« forrige - neste »

Miss Caroline

Hei! Jeg er ny eier av en fin Model 3 og skulle gjerne vite specs for batteriet. Noen som vet hvor jeg finner dette?

tornaldo

Hva slags informasjon er du ute etter? Du finner det meste ved å google det du lurer på, eller se på YouTube videoer.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Miss Caroline

Jeg lurer om jeg har fått det nye battteri fra Kina eller om det er av den gamle type. Har fått beskjed om at de nye som blir levert nå har en batteritype, som skal tåle lading opp til 100% versus de gamle som ikke skulle fulllades.

jlan

#3
De nyere SR+ bilene med bakhjulsdrift har det batteriet du nevner (LFP). Bilene med firehjulstrekk har flere forskjellige batterier, så da trengs det litt mer informasjon om bilen for å fastslå batteritype. En indikasjon på batterikapasiteten får du ved å lese av batteri % og estimert rekkevidde med bra oppladet batteri (trykk på skjermen ved visningen for å bytte)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Hideyowife

SR+ MIC har alle nye typen batterier ja. LR og Performance har ikke nye typen. Ikke enda så vidt jeg har skjønt.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Syklist

#5
Stemmer. SR produsert i Kina har LFP batteri og bør lades til 100% (se bruksanvisningen).

Dersom du leter etter batterikoden for din bil, kan du få den ut fra kjøretøydata registrert hos vegvesenet ved å legge inn chassisnummer her:

https://hotell.difi.no/?dataset=vegvesen/kjoretoy       

Batterikode (E3LD, E1R, E5CD etc) er under TG variant.


Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

jlan

#6
Sitat fra: Hideyowife på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:36
SR+ MIC har alle nye typen batterier ja. LR og Performance har ikke nye typen. Ikke enda så vidt jeg har skjønt.
LFP batteriene har ikke nok kapasitet for LR og Performance, men det kommer et annet nytt batteri for disse, NCMA (For LR ihvertfall, usikker på om Performance får det).
Det kommer et litt større LFP batteri for SR+, eller MR som de kalles nå. https://elbilforum.no/index.php?topic=58234.0
Litt info om LFP batteriene:
https://www.tu.no/artikler/derfor-kommer-kina-batteriet-na/513978
Og om NCMA:
https://electrek.co/2021/06/02/tesla-first-lg-new-ncma-nickel-based-battery-cells/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Hansi

#7
Hvordan er holdbarheten (cycle life) på NCMA (ny LR og P?) vs LFP (ny RWD?)?
Det kan virke som begge er relativt holdbare:
https://evreporter.com/nmca-cathode-for-lithium-ion-batteries/
https://www.onecharge.biz/blog/lfp-lithium-batteries-live-longer-than-nmc/
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Miss Caroline


filtvet

Har hørt det vesentlige med LFP er lavere kostnader og kanskje litt mindre gifter i de. Ulempen er at de ikke tåler kulde så godt, men med varmepumpe hjelper det kanskje?

Burger

Sitat fra: Syklist på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:38
Stemmer. SR produsert i Kina har LFP batteri og bør lades til 100% (se bruksanvisningen).
Trodde det var minst en gang i uken til 100% for balansering av celler. Men tar gjerne feil og lader alltid til 100% fremover.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

BE

Sitat fra: Burger på tirsdag 23. november 2021, klokken 21:09
Sitat fra: Syklist på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:38
Stemmer. SR produsert i Kina har LFP batteri og bør lades til 100% (se bruksanvisningen).
Trodde det var minst en gang i uken til 100% for balansering av celler. Men tar gjerne feil og lader alltid til 100% fremover.
Det korrekte er at en bør lade til 100% inn i mellom for at du skal få balansert LFP batteriene skikkelig. Det beste for batteriet er fortsatt å lade til f.eks. 80% daglig, og så toppe det til 100% en gang i uka eller annenhver uke for balansering. Et tips er å bruke natt til søndag til dette formålet da timeprisen på strøm ofte er lavest da. Dersom du har behov for all rekkevidden hver dag lader du selvsagt til 100% daglig.

At et LFP batteri tåler flere ladesykluser og tar mindre skade av å ligge på 100%, betyr ikke at det er uten betydning og at SKAL lade til 100% som enkelte påstår. Det sliter fortsatt mer på batteriet enn 80% lading.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA