Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading med lav effekt i kaldt vær

Startet av flux, mandag 22. november 2021, klokken 15:42

« forrige - neste »

flux


geear

Hvilken batteripakke er det i den bilen?

Hadde Model X75D BTX5 (Panasonic med en god del kobolt) stående og lade med 5A på lang skjøtledning i -30, så ut til å fungere helt greit.

Lynet

Min 2019 X100D lader ikke hvis temperaturen i batteriet synker under 0. Da vil batterivarmen stadig slå seg inn. Ved en del minusgrader vil da lading på 10A knapt gi lading da omtrent all energien går med til holde batteriet varmt.
Derfor lader jeg batteriet straks jeg kommer frem til hytta da jeg har maks 10A der. Venter jeg til siste natt er batteriet blitt kaldt og får omtrent ikke ladet!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

THE

Før jeg fikk lagt opp skikkelig lading på hytta måtte jeg lade på en stikkontaktkurs der det var litt annet forbruk også, og kunne max lade på 7-8 A uten å ta sikringa. 7 A var helt greit selv i minus 25 så lenge jeg satte bilen på lading med en gang vi kom opp på hytta slik at batteriet var varmt. De gangene jeg ladet i slike temperaturer når bilen hadde stått ubrukt et døgn eller mer tok det gjerne 5-6 timer minst før lading startet da all energien gikk til å varme opp batteriet til riktig temperatur for å motta lading. Selv med lading på 16A på skikkelig kaldt batteri kan det ta en times tid før bilen begynner å ta lading pga. batteriet må varmes opp først. Dette gjelde lading av en TMX100D, og jeg antar det vil være noe mindre oppvarmingsbehov for mindre batteripakker da det er mindre masse å varme opp.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Kjørte rett på hurtiglader (50 kW chademo) med X75 i desember 2017, etter nesten to døgn parkert i -10-15 grader, og er rimelig sikker på at det var helt uten forvarming, og fikk da 9 kW (23 km/t). Tregt, men lade gjorde den iallfall...

Lynet

Kan nok stemme bra det geear. Erfarte lignende med min 2014 S85. Den ladet litt selv om det var mange kuldegrader i batteriet. Det er nok kjemien i batteriet som er blitt endret på nyere biler.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Handyman

Sitat fra: Lynet på tirsdag 23. november 2021, klokken 19:24
Kan nok stemme bra det geear. Erfarte lignende med min 2014 S85. Den ladet litt selv om det var mange kuldegrader i batteriet. Det er nok kjemien i batteriet som er blitt endret på nyere biler.
Det stemmer nok. Det er merkelig hvordan mange tror at meste generasjon batterier vil være bedre enn de forrige. Motivet for å utvikle nye kjemier/batterier er gjerne lavere kostnader, god råvaretilgang og bedre miljø- og klimaregnskap. Dette går gjerne på bekostning av ytelse. Det kan være kuldeegenskaper, ladehastighet osv. Jeg har tro på utvikling men noen ganger kan kompromissene bli i største laget.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

flux

#7
Sitat fra: Lynet på tirsdag 23. november 2021, klokken 19:24
Kan nok stemme bra det geear. Erfarte lignende med min 2014 S85. Den ladet litt selv om det var mange kuldegrader i batteriet. Det er nok kjemien i batteriet som er blitt endret på nyere biler.
Det kan og hende at produsentene har sett at batteriene "slites" raskere av lading i kuldegrader og at det derfor i nyere biler eller biler med nyere programvare ikke lades før batteriet har plussgrader.

Jeg ser på min S85D at den nå varmer batteriet før den lader, det blå iskrystall ikonet for batterivarming kom med en software oppdatering.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360128519301169

Hideyowife

#8
Vår 2021 M3 oppdager jeg idag ikke vil lade. Den suger til seg 14AMP 1 fas strøm av 32AMP tilgjengelig. Skjønner at lading av Tesla kanskje er dyrere enn andre biler som dytter inn strøm selvom batteriet er kaldt. Er første gang vi lader i minus på denne bilen. I3'n kliner til med 7,4kw med en gang den settes i bilen. Nå har M3 stått i 13 minutter og nå ser jeg at jeg får 19km/time, og den stiger sakte :angel:
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Tellus

Tror at batterikjemien har mye å si her. Mine biler lader som normalt på hjemmelader (16A) selv med flere minusgrader i batteriet. Dette er LG batterier. Kunne vært interessant å høre fra noen med Model Y om lading under 0 fungerer.

Koskesk

#10
2016 90D X, Samme her, samboeren min klagde på at bilen ikke ladet på vanlig stikk kontakt (har ikke fått montert Wallcharge stasjonen enda) Men ser den drar bare 2A når jeg var inne på appen nå. Den har vist stått sånn i hele natt, er -8 i garasjen, men har vert ned i -14 ute.

Men syns det er rart at bilen ikke drar mere en bare 2A?? Skulle vel tro den ville dratt det den kunne av kursen (har satt grensen til 10A)

Drumworks

Har opplevd det der et par ganger, men da har det normalisert seg etter at jeg har stoppet og startet ladinga igjen. Kulda burde ikke spille inn på dette, kun på batteriets evne til å ta i mot ladinga. Har selv opplevd null hastighet på 50Kw-ladere når batteriet har vært helt kaldt, men bilen registrerer likevel spenning inn til bilen.
2016 Tesla X90D

Koskesk

Hmm, ja, litt rart egentlig. For jeg har ikke hatt noen tilfeller av det i vår/sommer. Men mulig det er en svakhet som blir fremprovosert av kulden da, for jeg hadde dette en par ganger i fjor vinter og, men da sto bilen ute under omtrent samme forhold.

Koskesk

Sitat fra: Koskesk på onsdag 01. desember 2021, klokken 08:19
Hmm, ja, litt rart egentlig. For jeg har ikke hatt noen tilfeller av det i vår/sommer. Men mulig det er en svakhet som blir fremprovosert av kulden da, for jeg hadde dette en par ganger i fjor vinter og, men da sto bilen ute under omtrent samme forhold.

Samboer kjørte til superlader, men fikk ikke lade der heller. Ringte Tesla og fikk beskjed om at batteriet bare var 1c, og det måtte minimum være 5c for at den skulle ta lading. Så hun fikk da beskjed om å kjøre seg en tur for å få opp temperaturen.....føler det er litt tungvint. Det er jo en lang vinter...men da må man vel bare begynne å planlegge bedre.

Lapskaus

rart, bilen burde vel varme batteriet selv når du superlader. Hvis det er for kaldt burde den bare varme batteriet frem til temperaturen ble høy nok.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA