Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvor ukalibrert kan BMS bli?

Startet av ThomasEL, søndag 23. mai 2021, klokken 20:43

« forrige - neste »

ThomasEL

@Tromsø:
Ja, jeg er også enig i at det i utgangspunktet er bedre for ei Li-ion celle å lade til 70% enn 80%

Men så er det nettopp dette momentet med samhandling mellom flere celler, altså balanseringen, samt BMS sin «forståelse» av hva som er reell ladetilstand... Og det er da disse observasjonene jeg referer til får meg til å mistenke at 80% kan være vel så lurt som 70%, siden ting tyder på at cellene da får mindre innbyrdes avvik.

Hvordan oppfører forresten GOM seg hos deg i forhold til forbruket? Jeg bryr meg vanligvis ikke så mye om GOM, men syns det estimeres litt påfallende lav rekkevidde i forhold til forbruket jeg har hatt siste uka:

Jeg har hele forrige uke ligget på et snittforbruk mellom 1,8kWt/mil og 2,2 kWt/mil. I går kjørte jeg 22 mil med et snittforbruk på 2,04kWt/mil.
- Etter min kunnskap om GOMs beregningsgrunnlag burde jeg da få estimert over 30 mil rekkevidde etter opplading. Det gjør jeg ikke. Det lander på omkring 22,5 mil ved 80% opplading, altså drøye 28 mil totalt hvis fulladet...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

En uting er at man får en forvirret BMS hvis man ikke lader til mer enn 70% SOC men hvis man har tenkt å beholde bilen i mange år så tror jeg fremdeles man får ut mer av batteriet i lengden (mindre degradering) hvis man lader til maks 60ish%. Jeg tror dog vi skifter bil allerede om 1-2 år så egentlig fører min egen logikk til at jeg skal begynne med 80% lading  ::). Hm, må tenke på dette..

Til ditt spørsmål, etter turen på 30 mil sist så sier GOM at jeg har ca 15 mil rekkevidde ved 50% så stemmer bra med forbruket generelt. Også i vinter. Vår bil har bare kjørt 12000 km så burde jo ha lite degradering.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

I følge SSP 675 skal det holde med 30% for å balansere batteriet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på onsdag 09. juni 2021, klokken 21:52
I følge SSP 675 skal det holde med 30% for å balansere batteriet.

Det er godt mulig det balanseres fra 30%. Men spørsmålet er hvor mye balansering som i PRAKSIS kan utføres når cellene «konstant» ligger i området 30-70%...
Poenget mitt er at når Li-ion celler er i nærheten av 50% oppladet, så er batterispenningen relativ konstant. Eller sagt på en annen måte: Forskjellen på ei celle som er 50% oppladet og ei celle som er 53% oppladet, er sannsynligvis mindre enn de 40mV som vel var grensa for balansering.

Når man nærmer seg tom eller full (altså i ytterkantene), vil spenningsdifferansen normalt være større. Det bør altså være større spenningsforskjell mellom ei celle som er 97% oppladet og ei celle som er 94% oppladet, enn det er mellom de nevnte 53 og 50%...

Via OBDeleven har jeg jo også ved flere anledninger observert både 3 og 4 prosentpoengs forskjell mellom høyeste og laveste celle når SOC kommer ned under om lag 25%. Noe som kan være tegn på at jeg stadig vekk har hatt litt dårlig balansering.

Jeg vet ikke, @Orbit: Tenker du teorien min er litt søkt..? Eller kan det være noe i det?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

@Tromsø:
Takk👍
Da er det jo egentlig ikke så ulikt min hva GOM angår. For med forbruket ditt på 1,87kWt/mil på den 30 mils turen, så skulle jo egentlig GOM vist 34,5 mil når du ladet opp igjen (eller drøye 17 mil v 50%)
- Så du også «mangler» jo noe der i forhold til hva forbruket på de siste 30 mil skulle tilsi. (Så godt mulig det bare er GOM som er programmert til å vise litt mer pessimistisk enn hva forbruket skulle tilsi)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Jeg sjekket en OBD11-datasamling fra 43% SOC, og der er det 6 mV differanse mellom cellene. Jeg har ikke noe liggende fra svært lave nivåer, men skal ta en databackup ved neste anledning. Jeg er enig i logikken din, men mener (på husk) at jeg aldri har sett så mye som 3-4 %-poeng differanse i SOC på cellene, selv på lavt nivå. Men så har vi også forskjellige battericelleleverandør i bilene.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 09. juni 2021, klokken 22:26
@Tromsø:
Takk👍
Da er det jo egentlig ikke så ulikt min hva GOM angår. For med forbruket ditt på 1,87kWt/mil på den 30 mils turen, så skulle jo egentlig GOM vist 34,5 mil når du ladet opp igjen (eller drøye 17 mil v 50%)
- Så du også «mangler» jo noe der i forhold til hva forbruket på de siste 30 mil skulle tilsi. (Så godt mulig det bare er GOM som er programmert til å vise litt mer pessimistisk enn hva forbruket skulle tilsi)

Ser sånn ut ja og en grunn til lavere GOM rett etterpå som jeg ser det er jo at man aldri får samme lave forbruk på småkjøring her i Tromsø selv om det er varmt => i vert fall 2 kWh/mil og GOM går direkt ned i sitt estimat.

Men ja det er vel egentlig greit at GOM er noe pessimistisk :)
Jeg bruker kun GOM til å se på differansen mellom (antall km GOM) - (restterende antall km til destinasjon, ifølge navi). Hvis den differansen er lav men øker så føler jeg meg trygg, ellers ikke  :o
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Sjekket nå med 19% SOC anvist av bil. Da er cellene mellom 25-26%, dvs 3.571 - 3.583 V, så en diff på 12 mV som nok ikke vil trigge rebalansering.

(Hadde egentlig tenkt å kjøre batteriet lenger ned, men pga mye kø ut av Oslo ble forbruket lavere enn planlagt....)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på fredag 11. juni 2021, klokken 19:31
Sjekket nå med 19% SOC anvist av bil. Da er cellene mellom 25-26%, dvs 3.571 - 3.583 V, så en diff på 12 mV som nok ikke vil trigge rebalansering.

(Hadde egentlig tenkt å kjøre batteriet lenger ned, men pga mye kø ut av Oslo ble forbruket lavere enn planlagt....)

Takk, @Orbit!
Når du leser av differanse i cellespenning, så gjør du alltid dette når du har «hvilespenning»/lite belastning? Eller har du også sjekket noe ganger under hardt gasspådrag?

Ser du hadde 1 prosentpoeng differanse. Det er jo veldig innafor, tenker jeg. Men du har, så vidt jeg husker, heller ikke hatt problemer med at du får mye mindre kapasitet enn netto spec ut av batteriet? I så fall er det vel egentlig som forventet at du har små avvik, tenker jeg👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Dette var med stillestående bil, så minimalt med belastning på batteriet. Jeg har aldri hatt så store avvik som deg på estimert netto kWh - stort sett er variasjonene mine innenfor det en må forvente av unøyaktigheter ved avlesning av SOC i hele prosent.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

villho

Som ny person på forumet, emner som disse er ekstremt interessante.

Bilen min gjør det samme: hvis jeg lar den stå til 15-20 % etter en kjøretur, er SoC neste morgen +4-5 %. Hvis jeg lader den til 80 ish %, går den ned en prosent eller så. Min normale laderutine er mellom 30-70 %.

Hva om den nye oppdateringen 93N1 faktisk ville fikse dette? Jeg må fortsatt vente 2 uker før jeg får min oppdatert.
En finne som prøver å klare seg med Google Translator.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA