Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny Kia teaser

Startet av vinterdekk, mandag 22. november 2021, klokken 12:04

« forrige - neste »

vinterdekk

Kia Niro EV prototype observert av Teslabjørn i Saariselkä (nord-Finland).

https://youtu.be/EPZJj1ydAF4
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

batterimannen

Mulighet for Head-up display (HUD) er et stort pluss.
Får håpe det har lagt litt mer på lydisolering, som var et av ankerpunktene til Kona/e-Niro.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

vinterdekk

Her er BN i Frankfurt med litt alenetid med Niro EV.

https://youtu.be/aEqw7xh2yhY

Ser ut som at Kia bør forsegle ladeluken litt bedre før produksjonsversjonen kommer til Norden. Litt overrasket over at hodeplassen er litt liten for BN i baksetet. Jeg er høyere enn BN og sitter svært komfortabelt i baksetet på Niro gen. 1. Det ser ut som at bagasjeromsplassen er blitt bedre. Den hattehyllen virker flimsete men opptar kanskje mindre plass enn den uttrekkbare løsningen i gen. 1.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Pressemelding. https://www.kiapressoffice.com/en-gb/releases/1440

Legger merke til at PHEV utgaven endelig har PTC varmer. Niro EV har fått smartere programvare og støtter forvarming når man navigerer til hurtiglader. Begge deler er velkomne fordeler i nordisk klima.

De vanlige bilnyhet-nettsidene i Norge har også dekket utstillingsmodellen i Frankfurt nå. Kia importøren har oppdatert sine hjemmesider, men ikke mange detaljer ennå. Håper på bilder av fargekombinasjoner på Niro EV blir tilgjengelig..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Einride

Frunk og 750kg hengervekt er bra, sjølv om hybrid-utgåva visst nok skal klare 1300 kg hengervekt...

Omtrent samme batterikapasitet, men å ha nesten same totale ladetid er derimot for dårlig i 2022. Prismessig blir den nok farlig nær ID4 og andre konkurrenter i tilsvarande prisklasse, inkludert deira eigen EV6.

Det blir neppe ein ny Niro hos oss med mindre dei prisar denne svært godt.

vinterdekk

#20
Pris og tilgjengelig er vel to stikkord. EV6 leveres vel til neste år om du bestiller i dag. Klarer Kia Norge å få tak i flere Niro EV så vil det nok hjelpe på salget.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Olemann

Prisen på innstegsmodellen (med 64 kWt batteri) bør ligge minst 80k under ID4 med 77 kWt.  Den er en hel klasse under størrelsesmessig.
Utstyr er dyrt på ID4, så antagelig vil Niro stå seg bedre i fullutstyrt versjon med en prisforskjell som er langt høyere enn 80k.
Vi får se...prisingen styres nok mer av blårussen enn av de som bygde bilene  :)

vinterdekk

#22
Sitat fra: Olemann på torsdag 07. april 2022, klokken 00:24
Prisen på innstegsmodellen (med 64 kWt batteri) bør ligge minst 80k under ID4 med 77 kWt.  Den er en hel klasse under størrelsesmessig.
Utstyr er dyrt på ID4, så antagelig vil Niro stå seg bedre i fullutstyrt versjon med en prisforskjell som er langt høyere enn 80k.
Vi får se...prisingen styres nok mer av blårussen enn av de som bygde bilene  :)

80K under prisen til innsteg ID4 blir Niro EV igjen billigere enn MG ZS EV Long range Luxury, som ikke har varmepumpe, teleskopratt, lys i baksetet,  like bra hjuloppheng, like lang WLTP og like høy hengervekt. Det ville nok fintet ut konkurrentene om Kia legger seg under 340K.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

arthur

En av de store forhandlerne av Kia svarte meg i går på at han trodde (presiserer trodde siden heller ikke han vet) at ferdig pris på veien ville bli 450/470.000, og da blir det ikke noen Kia på meg!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

vinterdekk

#24
Priser i Sverige gammel vs ny:

e-Niro 204 hk Advance 487 900 kr (innstegsmodell, gen. 1).

Niro EV 204hk Action 495 900 kr (innstegsmodell, gen. 2).

https://www.kia.com/se/kopa/prislista/

Var vel tilsvarende altså litt dyrere når jeg så på Nederlandske (?) prislistene tidligere i vinter. Så man kan trolig forvente en 6-10K økning innstegsnivå mot innstegsnivå tipper jeg.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Olemann

1. gen eNiro i topp utgaven Exclusive selges jo regelmessig på kampanjer for 415k inkl. vinterhjul, ferdig levert.
Klarer de det samme + ca 10k for 2. gen så blir den nok solgt greit.

For min del avhenger det også mye av kjørekomfort og støy, det siste var ikke 1. gen god på. Veldig god var den derimot på sittestilling og handling, bortsett fra fjæring i visse situasjoner med sving og ujevn veibane samtidig.  Også fornøyd med plassen om man ser utvendig/innvendige mål.

Når man får en ID4 GTX med 100 hester mer, AWD og vesentlig mer plass i både kupe og bak for ca 500k så er det opplagt grenser for hvordan Kia kan prise seg, gitt at de vil selge biler da.

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

vinterdekk

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 20. april 2022, klokken 15:18
Priser for Norge er ute, syns de priser seg litt ut spør du meg, ikke langt opp til id4 når de skal ha 440k for exclusive

https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/no/nn/assets/prislister-brosjyrer/22/04-20/2023-Kia-Norge-Niro-EV(SG2)-kundeprisliste-April22-19-04-2022.pdf

Ja, enig. Har så vidt sett igjennom og en ting som må være positivt er at utstyrsnivået virker greit på comfort og active om man vil holde litt igjen.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Olemann

Mye utstyr å velge i. Men 300 kg hengervekt på ubremset henger er lite, og jammen har de klart å putte alt av ladekabler ned i betalbart ekstrautstyr...

Daniel_0007

Sitat fra: Olemann på torsdag 21. april 2022, klokken 09:47
Mye utstyr å velge i. Men 300 kg hengervekt på ubremset henger er lite, og jammen har de klart å putte alt av ladekabler ned i betalbart ekstrautstyr...

Står at type 2 kabel er ihvertfall standard på alle utstyrs varianter.

SitatGummimatter, bagasjeromsmatte og ladekabel Type2-Type2 følger med alle biler som standard.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA