Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: MX-30 i vintertemperatur  (Lest 6337 ganger)

Regen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 88
    • Vis profil
MX-30 i vintertemperatur
« på: ſøndag 21. November 2021, klokken 20:55 »
Er det noen som har erfaringer med MX-30 i vintertemperaturer? Tåler batteriet å stå ute om vinteren? Jeg skjønner at rekkevidden er relativt dårlig, men hvordan tåler bilen norske forhold ellers? Fort varm?
TM3 2021 LR hvit

arthur

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4213
    • Vis profil
Sv: MX-30 i vintertemperatur
« Svar #1 på: ſøndag 21. November 2021, klokken 21:22 »
Om batteriet tåler å stå ute om vinteren, seriøst?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020
Hyundai Kona - april 2021

Regen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 88
    • Vis profil
Sv: MX-30 i vintertemperatur
« Svar #2 på: ſøndag 21. November 2021, klokken 21:33 »
Uten å gå i turtlemode eller redusert effekt. Står noen rapporter om det på nett, men er vel ikke noe problem da. Vurderer en som bil nr. 2
TM3 2021 LR hvit

arthur

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4213
    • Vis profil
Sv: MX-30 i vintertemperatur
« Svar #3 på: ſøndag 21. November 2021, klokken 21:37 »
På vinterveier har Mazda MX-30 solide prestasjoner med god styring og stabilitet. Fjæringskomforten er imidlertid ikke av de aller beste når veien blir ujevn.

I kritiske situasjoner er bilen trygg og bremsene får bra karakter. Rekkevidden i kulde er begrenset på grunn av det relativt høye strømforbruket og det lille batteriet. Varmeapparatet er for svakt når kulda setter inn. Under testen opplevde vi noen tekniske problemer med bilen når temperaturen gikk under minus 20.

PLUSS: Kort bremsestrekning på snø og is. Sikker i kritiske situasjoner.

MINUS: Svakt varmeapparat. Tekniske feil i sterk kulde.

https://www.dagbladet.no/tema/n-suveren-elbil-vinner-pa-vinterfore/74609970
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020
Hyundai Kona - april 2021

Moas

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 441
    • Vis profil
Sv: MX-30 i vintertemperatur
« Svar #4 på: Tirsdag 07. Desember 2021, klokken 07:59 »
Har aldri opplevd svakt varmeapparat foreløpig, ned til -15’c. Lyd fra VP derimot opplever vi hele tiden. Den durrer kraftigere enn noen annen elbil jeg har eid tidligere.
Etter 20 år med elbil ser min siste elbil til å bli en SR+
Kommer tilbake til EV når strømmen blir billigere.

Regen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 88
    • Vis profil
Sv: MX-30 i vintertemperatur
« Svar #5 på: Tirsdag 07. Desember 2021, klokken 10:30 »
Har hatt MX30 nå i 2 uker i -10 grader og har fungert veldig bra hittil. Både varmeapperat, kjøreegenskaper, kvalitet og app har vært imponerende til denne prisen.
TM3 2021 LR hvit

NorBil

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 32
    • Vis profil
Sv: MX-30 i vintertemperatur
« Svar #6 på: Tirsdag 07. Desember 2021, klokken 16:06 »
Samme erfaring ned til -13. Forvarming fungerer veldig bra også. Forbruk er høyt, men det var jeg klar over før jeg kjøpte bilen.

Moas

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 441
    • Vis profil
Sv: MX-30 i vintertemperatur
« Svar #7 på: Fredag 28. Januar 2022, klokken 13:11 »
MX-30 Oppdatering på tampen av januar 2022: Rekkevidden ved 100% er nede i 160 km. Hvordan ser rekkevidden ut hos dere?
Etter 20 år med elbil ser min siste elbil til å bli en SR+
Kommer tilbake til EV når strømmen blir billigere.

ATN1000

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Sv: MX-30 i vintertemperatur
« Svar #8 på: Torsdag 03. Februar 2022, klokken 13:46 »
Vet ikke om du har sett denne NAF testen.
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/mazda-mx-30/rekkeviddetest-mazda-mx-30
Usikker på om det er varmepumpe i begge biltypene (sky-Cosmo) infosiden til Mazda sier lite om det.

Moas

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 441
    • Vis profil
Sv: MX-30 i vintertemperatur
« Svar #9 på: Fredag 04. Februar 2022, klokken 10:14 »
Er nok VP i alle utgaver. Du hører godt at den jobber om vinteren.
Etter 20 år med elbil ser min siste elbil til å bli en SR+
Kommer tilbake til EV når strømmen blir billigere.

Diravi

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 725
    • Vis profil
Sv: MX-30 i vintertemperatur
« Svar #10 på: Mandag 21. Februar 2022, klokken 19:16 »
Hei! Hvordan fungerer forvarming ved lavt batterinivå? På Stellantis-bilene fungerer ikke oppvarming med mindre enn 50 % SOC (selv når bilen er tilkoblet!), hvilket er ganske upraktisk.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Regen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 88
    • Vis profil
Sv: MX-30 i vintertemperatur
« Svar #11 på: Tirsdag 22. Februar 2022, klokken 12:17 »
Vår erfaring er at forvarmingen virker ned til 30%. Da hjelper det ikke om bilen er påkoblet eller ikke. Det som er positivt er at forvarming er effektiv og bilen blir fort varm/isfri.
TM3 2021 LR hvit

Moas

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 441
    • Vis profil
Sv: MX-30 i vintertemperatur
« Svar #12 på: Tirsdag 22. Februar 2022, klokken 13:01 »
Vår erfaring er at forvarmingen virker ned til 30%. Da hjelper det ikke om bilen er påkoblet eller ikke. Det som er positivt er at forvarming er effektiv og bilen blir fort varm/isfri.
DC og AC, både 32A og lavere?
Etter 20 år med elbil ser min siste elbil til å bli en SR+
Kommer tilbake til EV når strømmen blir billigere.

Regen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 88
    • Vis profil
Sv: MX-30 i vintertemperatur
« Svar #13 på: Tirsdag 22. Februar 2022, klokken 17:47 »
Kun prøvd hjemmelading AC 16A
TM3 2021 LR hvit

Diravi

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 725
    • Vis profil
Sv: MX-30 i vintertemperatur
« Svar #14 på: Tirsdag 22. Februar 2022, klokken 18:35 »
Takk for svar! :+1:  Et lite spørsmål til: Hvordan er erfaringen med gjettometeret (rekkeviddeanvisning) om vinteren? Den P-2008en jeg har prøvd nå spretter hit og dit i anslagene sine. Kjørte avgårde med 290 km gjetterekkevidde, og etter 75 km (en vei av tur-retur) var den nede på 140, så jeg så litt mørkt på hjemturen. Men fra 140 endte den på 55 ved ankomst hjemme. Da hadde rekkevidden underveis variert med +- 20-25 km avhengig av om man var på vei opp eller ned en bakke.

Jeg kjørte MX-30 en gang i fjor høst, og erindrer ikke den som så sprikende. Teslaen vår er (naturlig nok) også mer stabil i anslagene sine.

Det er greit at en bil forbruker mer enn nominell rekkevidde så lenge den gjør det på et noenlunde lineært vis, og/eller viser batteriprosent i tillegg. Men i Peugeoten hadde jeg altså ikke snøring.
« Siste redigering: Tirsdag 22. Februar 2022, klokken 18:41 av Diravi »
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.