Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pigg eller piggfritt på SR+

Startet av Napalmberg, søndag 21. november 2021, klokken 20:50

« forrige - neste »

filtvet

Skal du ha piggfritt er min erfaring at dekkene må være av god kvalitet og ferske. Med pigg ser det ut til å fungere nesten uansett.

ladov

Sitat fra: Handyman på onsdag 24. november 2021, klokken 08:10
Sitat fra: ladov på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:52
Avhengig av hvor ofte du *egentlig* trenger pigg kan du kjøre piggfritt og kjøpe et sett hurtigkjettinger til de få gangene du trenger det. Gjorde det på min forrige elbil, brukte dem kanskje 5 ganger i løpet av like mange år. :)
Hvis bekymringen kun er fremkommelighet i eksempelvis en bakke/kneik noen dager i løpet av vinteren, så kan man faktisk klare seg med SnowGrip (sprayboks med klister). Det var nok for oss et par ganger opp til hytta med vår Avensis. Jeg lo da en kompis foreslo det, men det funker overraskende bra på snø.
Snø går alltid, på den ene eller andre måten. Problemet her er at gjentatte runder med snø, kulde og tøver i tette sykluser noen ganger gir skikkelig speilhålke på en innkjøring som er hverken rett eller flat.

Kanskje om jeg kombinerte den sprayboksen med sand? ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

RJK

Sitat fra: ladov på onsdag 24. november 2021, klokken 20:17
Sitat fra: Handyman på onsdag 24. november 2021, klokken 08:10
Sitat fra: ladov på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:52
Avhengig av hvor ofte du *egentlig* trenger pigg kan du kjøre piggfritt og kjøpe et sett hurtigkjettinger til de få gangene du trenger det. Gjorde det på min forrige elbil, brukte dem kanskje 5 ganger i løpet av like mange år. :)
Hvis bekymringen kun er fremkommelighet i eksempelvis en bakke/kneik noen dager i løpet av vinteren, så kan man faktisk klare seg med SnowGrip (sprayboks med klister). Det var nok for oss et par ganger opp til hytta med vår Avensis. Jeg lo da en kompis foreslo det, men det funker overraskende bra på snø.
Snø går alltid, på den ene eller andre måten. Problemet her er at gjentatte runder med snø, kulde og tøver i tette sykluser noen ganger gir skikkelig speilhålke på en innkjøring som er hverken rett eller flat.

Kanskje om jeg kombinerte den sprayboksen med sand? ;)
Sand som klistrer seg til dekkene, høres ut som en kombo som burde virke godt, ihvertfall der og da før det blir slitt/vasket vekk. Burde definitivt holde der og da om du tar det piano, og ikke river av sanden med en gang...

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

For øvrig er piggfrie dekk bedre på snø enn piggdekk da piggfrie har litt mykere gummiblanding. Piggdekk må ha en litt hardere blanding slik at piggen sitter..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

OlaM

Lure triks er moro, og de er jo gjerne veldig effektive hvis det er et lite kjipt parti du skal komme deg forbi (og ikke bare tjue meter lengre inn i trøbbel). Dere med hytter på toppen av bakker kan jo gjøre mye med strøsalt (med tilhørende sherpa-innsats på ankomstdag) eller sommerdugnad på veien for bedre drenering eller en litt høy gruskant på siden du kan jukse med.

Har lyst til å teste et triks som jeg må innrømme er litt spesielt. Har sett amerikanske bilister snakke om å bruke "silica" kattesand for å absorbere fukt i bilen. Luktfri, støvfri variant. At den er ubrukt er også et viktig moment. Et par håndfuller tømmes i en strømpebukse e.l. som så knytes og legges på egnet sted, hjelper mot fukt og dugg.

Hvis du så trenger å kommer forbi et glatt parti er det bare å knyte opp og strø med den kupevarmé sanden. Så kommer du enten forbi eller tjue meter lengre inn i trøbbel.

Ellers så har jeg et veldig enkelt triks som har reddet meg en gang: Ha litt fleksibilitet i avreisetid, følg med på værmeldingen. Tok hjemreisen tidlig en gang fordi vi så væromslag til plussgrader og kraftig regn over Haukeli etter en lang periode med tosifret minus. Kom oss trygt over i iskald fokksnø, dagen etter var det ganske riktig underkjølt regn og komplett skøytebane.
'21 3LR

ViktorS

Sitat fra: OlaM på torsdag 25. november 2021, klokken 09:04
Ellers så har jeg et veldig enkelt triks som har reddet meg en gang: Ha litt fleksibilitet i avreisetid, følg med på værmeldingen. Tok hjemreisen tidlig en gang fordi vi så væromslag til plussgrader og kraftig regn over Haukeli etter en lang periode med tosifret minus. Kom oss trygt over i iskald fokksnø, dagen etter var det ganske riktig underkjølt regn og komplett skøytebane.

Dette her høres jo fornuftig ut, uavhengig av bil og dekk =)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

RJK

Sitat fra: ViktorS på torsdag 25. november 2021, klokken 09:44
Sitat fra: OlaM på torsdag 25. november 2021, klokken 09:04
Ellers så har jeg et veldig enkelt triks som har reddet meg en gang: Ha litt fleksibilitet i avreisetid, følg med på værmeldingen. Tok hjemreisen tidlig en gang fordi vi så væromslag til plussgrader og kraftig regn over Haukeli etter en lang periode med tosifret minus. Kom oss trygt over i iskald fokksnø, dagen etter var det ganske riktig underkjølt regn og komplett skøytebane.

Dette her høres jo fornuftig ut, uavhengig av bil og dekk =)
Nei, dette høres ikke bra ut i det hele tatt. Bruk gjerne kattesand i strømpe for å fjerne fukt, men pakk det inn og kast det i restavfallet når det ikke lengre er effektivt til å fjerne fukt. Ha heller litt sand i en brukt is-eske av plast, om du trenger å ha sand med deg.

Kattesand skal ikke kastes i naturen, og bør derfor heller ikke brukes som alternativ til sand eller salt.

"Ellers er det også viktig å aldri kaste kattesand i naturen. Som nevnt tidligere er det kjemikaler som fjerner lukt i kattesanden, og dette kan være skadelig for dyreliv i naturen. For ikke å snakke om at bakterier som utvikler seg i kattesanden etter at katten har gjort for seg kan skade andre dyr. Det har aldri vært forsket på i Norge, men i USA fant man faktisk ut at kattesand som ble kastet i sjøen førte til at otere døde!Så gjør det heller enkelt for deg selv, og kast alltid all kattesanden i restavfallet."

https://dyreliv.no/katt/kaste-kattesanden/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

El Rolfo

Har kjørt piggfritt de siste 15-20 årene uten noe problemer. Ville ikke valgt pigg så sant jeg ikke ofte kjørte is. Piggfritt fungerer helt fint på is under normale forhold etter min mening.

OlaM

Sitat fra: RJK på torsdag 25. november 2021, klokken 16:32
Sitat fra: ViktorS på torsdag 25. november 2021, klokken 09:44
Sitat fra: OlaM på torsdag 25. november 2021, klokken 09:04
Ellers så har jeg et veldig enkelt triks som har reddet meg en gang: Ha litt fleksibilitet i avreisetid, følg med på værmeldingen. Tok hjemreisen tidlig en gang fordi vi så væromslag til plussgrader og kraftig regn over Haukeli etter en lang periode med tosifret minus. Kom oss trygt over i iskald fokksnø, dagen etter var det ganske riktig underkjølt regn og komplett skøytebane.

Dette her høres jo fornuftig ut, uavhengig av bil og dekk =)
Nei, dette høres ikke bra ut i det hele tatt. Bruk gjerne kattesand i strømpe for å fjerne fukt, men pakk det inn og kast det i restavfallet når det ikke lengre er effektivt til å fjerne fukt. Ha heller litt sand i en brukt is-eske av plast, om du trenger å ha sand med deg.

Kattesand skal ikke kastes i naturen, og bør derfor heller ikke brukes som alternativ til sand eller salt.

"Ellers er det også viktig å aldri kaste kattesand i naturen. Som nevnt tidligere er det kjemikaler som fjerner lukt i kattesanden, og dette kan være skadelig for dyreliv i naturen. For ikke å snakke om at bakterier som utvikler seg i kattesanden etter at katten har gjort for seg kan skade andre dyr. Det har aldri vært forsket på i Norge, men i USA fant man faktisk ut at kattesand som ble kastet i sjøen førte til at otere døde!Så gjør det heller enkelt for deg selv, og kast alltid all kattesanden i restavfallet."

https://dyreliv.no/katt/kaste-kattesanden/

Ok da dropper vi kattesanden, men å sjekke Yr er faktisk ikke så dumt!
'21 3LR

filtvet

Har pigg nå da det fulgte med bilen og nye piggfrie til suv koster en formue, ellers pleier jeg å kjøre piggfritt. Pigg er selvsalgt ikke "nødvendig", men den gangen du virkelig trenger det kan det redde liv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA