Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pigg eller piggfritt på SR+

Startet av Napalmberg, søndag 21. november 2021, klokken 20:50

« forrige - neste »

Napalmberg

Hei! Jeg skal om en uke hente ny SR+
I den forbindelse lurer jeg på hvilke erfaringer dere har med bilen på piggfrie vinterdekk? Bør jeg bestille med pigg?
Setter stor pris op konstruktive svar :+1:
Mercedes B-electric
Model 3 bakhjulsdrift
Mercedes B-electric
Leaf 2018
e-NV 200

tornaldo

Hvor bor du i landet? Hvordan er vinteren? Bor du på toppen av en bratt bakke som blir isete? Eller bor du på Jæren?

Tipper de aller fleste kjører piggfrie i dag, med mindre man har spesielle utfordringer eller kjøre mye under vanskelige forhold.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

OlaM

Det kommer mest an på hvor du bor. Jeg bor i Bergen, her saltes det hardt og vinteren er ikke så kald, så da er piggfritt helt fint. Er det skikkelig vinter og godt med snø så fungerer de veldig bra da også. Men er det mye is på veiene og kanskje litt lite brøyting og salting i området, da er pigg det beste.
'21 3LR

Napalmberg

Mercedes B-electric
Model 3 bakhjulsdrift
Mercedes B-electric
Leaf 2018
e-NV 200

Atle3

Det høres ut som du fire ødelagte hjullager med nokian 9 pigg.

Napalmberg

#5
Jeg vet at pigg støyer mer, men hvis pigg er best på bilen fortrekker jeg sikkerhet forran komfort
Mercedes B-electric
Model 3 bakhjulsdrift
Mercedes B-electric
Leaf 2018
e-NV 200

Handyman

Man kan bare senke farten litt, så er sikkerheten den samme.
Se det heller slik: man kan prioritere miljø foran et par km/t større fart ;-) Ikke minst sparer man også samfunnet for kostnader ved minimal slitasje på asfalt og veg merking.
Jeg har kjørt piggfritt siden -89 (ja, på steder hvor det argumenterer for pigg) og mener at kun utrykningskjøretøy bør kunne bruke piggdekk. Jeg mener ulempene piggdekk påfører samfunnet er større enn fordelene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Napalmberg på søndag 21. november 2021, klokken 21:10
Jeg vet at pigg støyer mer, men hvis pigg er best på bilen fortrekker jeg sikkerhet forran komfort
Bodø-området er vel ikke akkurat området med mest høye fjell i nærområdet, så om dere ikke er veldig plaget med speilis i løpet av vinteren, så ville jeg gått for piggfritt.

Kjenner ikke føreforholdene for godt der, men er nordfra selv, dog et sted med mer kupert terreng, så på mine hjemtrakter hadde det blitt piggdekk tror jeg.

Med et lite forbehold, da jeg flyttet sørover for en god del år siden, så mulig at mye salting nå gjør det mulig å klare seg med piggfritt også der.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Handyman på søndag 21. november 2021, klokken 22:00
Jeg har kjørt piggfritt siden -89 (ja, på steder hvor det argumenterer for pigg) og mener at kun utrykningskjøretøy bør kunne bruke piggdekk. Jeg mener ulempene piggdekk påfører samfunnet er større enn fordelene.
Akkurat samme for meg, og helt enig. Har kjørt piggfritt  og bodd alt fra Sørreisa i nord til Kristiansand i sør.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ViktorS

Her i Hammerfest hvor det er mye 0-føre i overgangsperiodene som varer LENGE, vurderer jeg pigg. Men nå skal det være sagt at jeg har kjørt piggfritt med en gammel honda i 2 år, og det har gått greit, savnet piggdekk en del ganger dog.

har testet M3 LR med piggfri, og det fungerte overraskende bra her oppe! Så jeg er ikke helt sikker på hva jeg selv skal velge ennå.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

vinterdekk

Her i Tromsø er piggdekk det trygge valget, som 80% andre velger å kjøre med her.
Men en klar ulempe er at dekkene mister mange pigger med langvarige nullføreperioder.
Kan man la bilen stå noen dager i blant og man ikke bor håpløst til er nok piggfritt helt greit.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

tibber73

Jeg bor på toppen av en veldig bratt bakke. Kjører selvfølgelig piggfritt.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

ViktorS

Sitat fra: vinterdekk på mandag 22. november 2021, klokken 09:14
Her i Tromsø er piggdekk det trygge valget, som 80% andre velger å kjøre med her.
Men en klar ulempe er at dekkene mister mange pigger med langvarige nullføreperioder.
Kan man la bilen stå noen dager i blant og man ikke bor håpløst til er nok piggfritt helt greit.

Kan nok være lurt å være litt sparsommelig med tyngden på høyrefoten i allefall 😅
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

ladov

Avhengig av hvor ofte du *egentlig* trenger pigg kan du kjøre piggfritt og kjøpe et sett hurtigkjettinger til de få gangene du trenger det. Gjorde det på min forrige elbil, brukte dem kanskje 5 ganger i løpet av like mange år. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: ladov på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:52
Avhengig av hvor ofte du *egentlig* trenger pigg kan du kjøre piggfritt og kjøpe et sett hurtigkjettinger til de få gangene du trenger det. Gjorde det på min forrige elbil, brukte dem kanskje 5 ganger i løpet av like mange år. :)
Hvis bekymringen kun er fremkommelighet i eksempelvis en bakke/kneik noen dager i løpet av vinteren, så kan man faktisk klare seg med SnowGrip (sprayboks med klister). Det var nok for oss et par ganger opp til hytta med vår Avensis. Jeg lo da en kompis foreslo det, men det funker overraskende bra på snø.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA