For å komme med et eksempel, hvis jeg skifter den "dumme" veggboksen min med en Easee i dag, så vil jeg IKKE få 20% lavere regning på lading en jeg har i dag, fordi jeg allerede i dag lader om natta når strømmen er billig. Enten jeg starter lading manuelt om kvelden eller lar bilen stå på timer. Jeg vil få 20% lavere enn døgngjennomsnittet, men det er ikke det samme som 20% lavere pris på lading, som de garanterer!
Syns du virkelig at dette er helt klart? Det er omtrent umulig å måle, og rabatten de viser på regningen er kunstig. Og nettsidene hevder 20% garantert.
Dette er hva tibber lover på sine nettsider: «For Tibber-kunder garanterer vi deg 20% lavere strømpris når du smartlader elbilen din gjennom en Easee ladeboks, sammenlignet med hva du betaler per kilowattime for den øvrige strømmen.»
Det naturlige å sammenligne med da vil være døgnspot.
Hvor står det sitatet? Jeg finner det ikke på produktsiden til Tibber+Easee...
https://tibber.com/no/produkt/easeeDer står det for eksempel:
Overskrift:
"20% lavere strømpris. Garantert.""Smartlader du med strøm gjennom Tibber, garanterer vi at du oppnår 20% lavere pris på strømmen til bilen."... men altså kun sammenlignet med annet forbruk, ikke med annen ladeløsning dersom man allerede plugger i om kvelden eller har timer i bilen som starter f.eks. kl. 00:00, som man nå har mulighet til i alle Teslaer (iallfall med MCU2).
"Du får utnytte det at strømprisen er lavere enkelte timer i døgnet, samt at du får en ekstra rabatt for å balansere strømnettet. Til sammen gir dette deg en 20 % lavere strømpris når du smartlader med Easee ladeboks gjennom Tibber."Hvilken "ekstra rabatt"? Når man allikevel oppnår 20% lavere strømpris i forhold til døgnsnittet, fordi prisen er mer enn 20% lavere på det tidspunktet, så er det jo ingen "ekstra rabatt for å balansere strømnettet". Gjelder den kun når forskjellene ikke er større enn 20%?
Syns ikke det er klart i det hele tatt.
Har truffet en haug med folk som tror de lader 20% billigere enn meg fordi de har Easee, så jeg tror neppe at folk flest forstår dette.