Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader til TMY med smartfunksjonslitet?

Startet av Gullars, søndag 21. november 2021, klokken 08:29

« forrige - neste »

geear

Eller Easee. Godt inn i kategorien villedende markedsføring og uklar prising spør du meg. Det står at de garanterer 20% rabatt, men det kan de ikke stå inne for slik prismodellen er lagt opp, og er egentlig umulig å måle, for de vet ikke når man ellers ville ladet, for eksempel med tidsplanlegging i bilen.

jlan

#31
Når Tibber de sier at de garanterer at den månedlige snittprisen for strømmen som brukes til å lade elbilen er 20% lavere, i forhold til den månedlige snittprisen på øvrig forbruk, så er det ganske klart for meg.

Men fordelen med Easee for å lade en Tesla er blitt mindre, da Tibber etterhvert kan styre ladingen greit over bilens API. Nå kan jo også ladestrømmen styres over Tesla API, så da bør de kunne lastbalansere også. Faktisk er det litt forvirrende når Tibber styrer ladetidene både i bilen og i Easee laderen.

Den neste utfordringen for Tibber blir nå å optimalisere både mhp. strømpris og nettleie med "effektledd". Da regner jeg med at de gir garanti for at en ikke hopper over på neste effektgrense.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: jlan på søndag 28. november 2021, klokken 00:57
Når Tibber de sier at de garanterer at den månedlige snittprisen for strømmen som brukes til å lade elbilen er 20% lavere, i forhold til den månedlige snittprisen på øvrig forbruk, så er det ganske klart for meg.
For å komme med et eksempel, hvis jeg skifter den "dumme" veggboksen min med en Easee i dag, så vil jeg IKKE få 20% lavere regning på lading en jeg har i dag, fordi jeg allerede i dag lader om natta når strømmen er billig. Enten jeg starter lading manuelt om kvelden eller lar bilen stå på timer. Jeg vil få 20% lavere enn døgngjennomsnittet, men det er ikke det samme som 20% lavere pris på lading, som de garanterer!

Syns du virkelig at dette er helt klart? Det er omtrent umulig å måle, og rabatten de viser på regningen er kunstig. Og nettsidene hevder 20% garantert.

o.b.lix

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 27. november 2021, klokken 17:40
Sitat fra: geear på lørdag 27. november 2021, klokken 15:12
Lader man allikevel nattestid og forskjellene på strømprisen er stor nok til å utgjøre 20% eller mer, så er det i praksis ingen prisforskjell om man har Easee og Tibber eller ikke.

Det var et godt poeng!

Kom likevel på at dette ikke er helt riktig - lader du på nattetid hvor strømprisen er lavere, så vil snittprisen på øvrig strøm det døgnet bli lavere, siden elbillading bruker en del KWh.

Så på toppen av dette blir Tibber 20% rimeligere en den lavere snittprisen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

automat

Sitat fra: geear på søndag 28. november 2021, klokken 08:42

For å komme med et eksempel, hvis jeg skifter den "dumme" veggboksen min med en Easee i dag, så vil jeg IKKE få 20% lavere regning på lading en jeg har i dag, fordi jeg allerede i dag lader om natta når strømmen er billig. Enten jeg starter lading manuelt om kvelden eller lar bilen stå på timer. Jeg vil få 20% lavere enn døgngjennomsnittet, men det er ikke det samme som 20% lavere pris på lading, som de garanterer!

Syns du virkelig at dette er helt klart? Det er omtrent umulig å måle, og rabatten de viser på regningen er kunstig. Og nettsidene hevder 20% garantert.

Dette er hva tibber lover på sine nettsider: «For Tibber-kunder garanterer vi deg 20% lavere strømpris når du smartlader elbilen din gjennom en Easee ladeboks, sammenlignet med hva du betaler per kilowattime for den øvrige strømmen.»

Det naturlige å sammenligne med da vil være døgnspot.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jlan

#35
Sitat fra: geear på søndag 28. november 2021, klokken 08:42
Syns du virkelig at dette er helt klart? Det er omtrent umulig å måle, og rabatten de viser på regningen er kunstig. Og nettsidene hevder 20% garantert.
Ja, jeg synes det er klart, men jeg kan jo ha misforstått :). For meg er det ikke realistisk å tro at Tibber i særlig grad kan levere strøm 20% under spotpris. Så da er det først og fremst ved å lade på smarte tider de kan klare å levere dette.
Sitat fra: o.b.lix på søndag 28. november 2021, klokken 10:22
Kom likevel på at dette ikke er helt riktig - lader du på nattetid hvor strømprisen er lavere, så vil snittprisen på øvrig strøm det døgnet bli lavere, siden elbillading bruker en del KWh.
Det forsto jeg ikke. Hvis "øvrig strøm" og ladestrøm måles hver for seg, så blir vel snittprisen knyttet til hver del uavhengig av hva som skjer i den andre delen?

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

amrois

Hvor lenge skal denne liksomdiskusjonen pågå? Det burde være klart for alle nå at om man starter ladingen manuelt når strømmen er billigst - les: om natten- så sparer man ikke stort på pulse+easee. Derimot kan styring av maks effektuttak med easee medføre store besparelser.  Jeg sparer nesten 300 i måneden med Agder Energi sin nye tariff ved at easee passer på at jeg holder forbruket innenfor 5kWh/h, siden jeg har redusert innstilling for hovedsikrikring til 20A. Over 10 års forventet levetid på boksen gir det over 30000 i redusert nettleie, ikke medregnet redusert energiledd om natta eller fordelen med automatisk styring av lading mot laveste døgnpris.
ID4 Pro Perf Tech

Handyman

Sitat fra: o.b.lix på søndag 28. november 2021, klokken 10:22
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 27. november 2021, klokken 17:40
Sitat fra: geear på lørdag 27. november 2021, klokken 15:12
Lader man allikevel nattestid og forskjellene på strømprisen er stor nok til å utgjøre 20% eller mer, så er det i praksis ingen prisforskjell om man har Easee og Tibber eller ikke.

Det var et godt poeng!

Kom likevel på at dette ikke er helt riktig - lader du på nattetid hvor strømprisen er lavere, så vil snittprisen på øvrig strøm det døgnet bli lavere, siden elbillading bruker en del KWh.

Så på toppen av dette blir Tibber 20% rimeligere en den lavere snittprisen.
Tibber vet nøyaktig hvor mye du bruker totalt hver time, og hvor mye som går til laderen hver time.
De trekker bare ladingen fra totalforbruket time for time, og da kan de enkelt regne ut snittpris på ladingen og på forbruket ellers. Slik matematikk er ingen hokus pokus for en programvare, ikke en gang for en elev på ungdomsskolen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: amrois på søndag 28. november 2021, klokken 14:37
Hvor lenge skal denne liksomdiskusjonen pågå? Det burde være klart for alle nå at om man starter ladingen manuelt når strømmen er billigst - les: om natten- så sparer man ikke stort på pulse+easee. Derimot kan styring av maks effektuttak med easee medføre store besparelser.  Jeg sparer nesten 300 i måneden med Agder Energi sin nye tariff ved at easee passer på at jeg holder forbruket innenfor 5kWh/h, siden jeg har redusert innstilling for hovedsikrikring til 20A. Over 10 års forventet levetid på boksen gir det over 30000 i redusert nettleie, ikke medregnet redusert energiledd om natta eller fordelen med automatisk styring av lading mot laveste døgnpris.
Fremover vil vi se flere komme løsninger for å holde effektuttaket nede. Dette vil først gå opp for folk på nyåret, når regningene kommer. Det er som du sier mye å spare på dette. Selv har jeg et smarthussystem som kan ta seg av det, og trenger ikke Tibber.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Spørsmålet er også om strømselskapet fakturerer pr time. Har sett flere som bruker snittpriser.

Handyman

Sitat fra: filtvet på søndag 28. november 2021, klokken 16:13
Spørsmålet er også om strømselskapet fakturerer pr time. Har sett flere som bruker snittpriser.
Det kommer selvfølgelig helt an på hvilken strømavtale man har.
Med Timespot-avtale (noe jeg tror de fleste spotprisavtaler er) betaler man aktuell pris for det faktiske forbruket innenfor den spesifikke timen. AMS-målere registrerer forbruket på timebasis. Noen spotprisavteler baserer seg på snittet i døgnet basert på en definert forbruksprofil. Da betyr det ikke noe for forbruker når forbruket var, prisen er det samme gjennom hele døgnet. Denne avtaletypen er nok på vei ut, siden man da kan lade bilen når strømmen er dyrest, og likevel bare betale døgnsnittprisen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

#41
Sitat fra: automat på søndag 28. november 2021, klokken 12:16
Sitat fra: geear på søndag 28. november 2021, klokken 08:42

For å komme med et eksempel, hvis jeg skifter den "dumme" veggboksen min med en Easee i dag, så vil jeg IKKE få 20% lavere regning på lading en jeg har i dag, fordi jeg allerede i dag lader om natta når strømmen er billig. Enten jeg starter lading manuelt om kvelden eller lar bilen stå på timer. Jeg vil få 20% lavere enn døgngjennomsnittet, men det er ikke det samme som 20% lavere pris på lading, som de garanterer!

Syns du virkelig at dette er helt klart? Det er omtrent umulig å måle, og rabatten de viser på regningen er kunstig. Og nettsidene hevder 20% garantert.

Dette er hva tibber lover på sine nettsider: «For Tibber-kunder garanterer vi deg 20% lavere strømpris når du smartlader elbilen din gjennom en Easee ladeboks, sammenlignet med hva du betaler per kilowattime for den øvrige strømmen.»

Det naturlige å sammenligne med da vil være døgnspot.
Hvor står det sitatet? Jeg finner det ikke på produktsiden til Tibber+Easee...

https://tibber.com/no/produkt/easee

Der står det for eksempel:

Overskrift:
"20% lavere strømpris. Garantert."

"Smartlader du med strøm gjennom Tibber, garanterer vi at du oppnår 20% lavere pris på strømmen til bilen."

... men altså kun sammenlignet med annet forbruk, ikke med annen ladeløsning dersom man allerede plugger i om kvelden eller har timer i bilen som starter f.eks. kl. 00:00, som man nå har mulighet til i alle Teslaer (iallfall med MCU2).

"Du får utnytte det at strømprisen er lavere enkelte timer i døgnet, samt at du får en ekstra rabatt for å balansere strømnettet. Til sammen gir dette deg en 20 % lavere strømpris når du smartlader med Easee ladeboks gjennom Tibber."

Hvilken "ekstra rabatt"? Når man allikevel oppnår 20% lavere strømpris i forhold til døgnsnittet, fordi prisen er mer enn 20% lavere på det tidspunktet, så er det jo ingen "ekstra rabatt for å balansere strømnettet". Gjelder den kun når forskjellene ikke er større enn 20%?

Syns ikke det er klart i det hele tatt.

Har truffet en haug med folk som tror de lader 20% billigere enn meg fordi de har Easee, så jeg tror neppe at folk flest forstår dette.

Rosstopher

Det er jo ganske latterlig da. Tenk om en leverandør av ladeboks solgte en ladeboks med "garantert 20% billigere strøm" og de samme vilkårene, men i boksen var det bare en dum timer som startet lading kl. 00? Det hadde jo også lett oppnådd det samme som Tibber lover, men høres øyeblikkelig latterlig ut.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

o.b.lix

Sitat fra: geear på søndag 28. november 2021, klokken 18:16
Har truffet en haug med folk som tror de lader 20% billigere enn meg fordi de har Easee, så jeg tror neppe at folk flest forstår dette.

Her er hva jeg betalte i november, en for hytta og en for bosted, her lades to elbiler og et utendørs spa som står på 24/7. Snittpris for spotprisavtale hos andre er i Du kan ikke vise dette vedlegget.  november er ca 119 øre + elsertifikater etc.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rosstopher

Sitat fra: o.b.lix på søndag 28. november 2021, klokken 18:56
Sitat fra: geear på søndag 28. november 2021, klokken 18:16
Har truffet en haug med folk som tror de lader 20% billigere enn meg fordi de har Easee, så jeg tror neppe at folk flest forstår dette.

Her er hva jeg betalte i november, en for hytta og en for bosted, her lades to elbiler og et utendørs spa som står på 24/7. Snittpris for spotprisavtale hos andre er i Du kan ikke vise dette vedlegget.  november er ca 119 øre + elsertifikater etc.

Der har du jo nøyaktig 20% billigere strøm til lading enn snittet ellers. Men får du vite noe sted hva strømmen til lading egentlig skulle ha kostet?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA