Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader til TMY med smartfunksjonslitet?

Startet av Gullars, søndag 21. november 2021, klokken 08:29

« forrige - neste »

Gullars

Jeg har en TMY i bestilling, og skal kjøpe en lader til huset som vi overtar i april. Tenkte kanskje det kunne være verdt å følge med på black friday...

Uansett; dette er helt nytt for meg. Hvilke alternativer finnes på laderfronten? Er det noen av laderne som er «smarte», og f.eks. kan kobles til Homey eller lignende slik at man kan styre ladingen til når strømmen er billigst?

geear

#1
Dette kan gjøres på mange måter...

App/tidsstyring uavhengig av veggboks:

- Med feks Tibber sin app integrert mot Tesla og la den styre ladingen på billigste tidspunkter. Ulempe er økt standbyforbruk fordi bilen vekkes av tredjepartsapp, pluss at du må gi en tredjepartsapp "tilgang" til bilen.

- Du kan også sette planlagt ladestart i Tesla-appen til for eksempel kl. 23:00 eller noe slikt, og vil da i de aller fleste tilfellene treffe den billigste strømmen.

Med disse løsningene har du veggboksen Tesla Wall Connector 3 som en meget god kandidat. Koster 5100,- inkl frakt og kabel, og har egen knapp på håndtaket for å åpne ladeluke og frigjøre støpselet fra bilen. Med andre kabler/veggbokser må du enten låse opp via app eller inn i bilen og trykke på skjermen. Krever ikke jordfeilbryter type B (et par tusen spart) og får oppdateringer via wifi. Kan dermed hende den får utvidet funksjonalitet med tiden).

Veggbokser:

- Easee styrer billigst lading på egenhånd. De 20% rabattene om man har Easee og Tibber er derimot ekstremt oppskrytt (på grensen til bløff, ettersom det regnes mot gjennomsnittsprisen, sammenligner man med å uansett lade kveld/natt får man ikke 20% rabatt). Koster ca. 7k + kabel til 2,5k. Du kan bruke den som følger med bilen, men det er irriterende å ikke alltid ha type 2 kabel med seg på tur. Easee kan også kobles mot Tibber Pulse som leser real time forbruk fra strømmåleren din, og redusere ladestrøm dersom du har for lite kapasitet i inntaket ditt.

- Skal du smartstyre via eget system kan du for eksempel bruke Ecolite med reléer fra et eller annet smarthussystem, men neppe verdt det å programmere opp dette selv.

Handyman

Med denne norske appen starter jeg lading når Norpools spotpris er lavest.
Appen henter inn spotprisen og du kan se kurven i appen, og når den planlegger ladeøken.
https://www.getcharged.app/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Det har vært mye snakk om Eeaseye og Tibber. Vil bare informere om at Zaptec og har innført Tibber-løsning, uten at jeg vet mer enn akkurat det.
https://zaptec.com/tibber-om-nytt-zaptec-samarbeid-en-no-brainer/
Tesla Model Y                         2021-

Kim-

En må vel betale for å få denne funksjonen med zaptec?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Otkristo

Sitat fra: snakkesalig på søndag 21. november 2021, klokken 13:35
Er det noen som har regnet på hvor mye man faktisk sparer på å bruke alskens smartladingsmetoder framfor å bare starte planlagt lading feks ved midnatt?
Veldig godt spørsmål. Hvorfor overkomplisere når en rett og slett kan  sette planlagt lading fra midnatt.

Kristian O

Sitat fra: Otkristo på søndag 21. november 2021, klokken 15:27
Sitat fra: snakkesalig på søndag 21. november 2021, klokken 13:35
Er det noen som har regnet på hvor mye man faktisk sparer på å bruke alskens smartladingsmetoder framfor å bare starte planlagt lading feks ved midnatt?
Veldig godt spørsmål. Hvorfor overkomplisere når en rett og slett kan  sette planlagt lading fra midnatt.
Ved å bruke tibber sin smartlading- funksjon sparer du 20% på forbruk til lading intillegg til det du sparer på lading når kWt er rimligast.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Lynet

Trenger ikke å bruke smartladingen for å få rabatten fra Tibber, det er nok at ladeboksen er tilkoblet Tibber.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

geear

Sitat fra: Kristian O på søndag 21. november 2021, klokken 16:14
Sitat fra: Otkristo på søndag 21. november 2021, klokken 15:27
Sitat fra: snakkesalig på søndag 21. november 2021, klokken 13:35
Er det noen som har regnet på hvor mye man faktisk sparer på å bruke alskens smartladingsmetoder framfor å bare starte planlagt lading feks ved midnatt?
Veldig godt spørsmål. Hvorfor overkomplisere når en rett og slett kan  sette planlagt lading fra midnatt.
Ved å bruke tibber sin smartlading- funksjon sparer du 20% på forbruk til lading intillegg til det du sparer på lading når kWt er rimligast.
Er du sikker på dette? Det de lover er at du skal lade 20% billigere enn gjennomsnittsprisen i døgnet. Hvis ladetidspunktet i seg selv gjør at du sparer 20% i forhold til snittprisen over døgnet (som man svært ofte vil om man lader om natta), så får du ingenting ekstra rabatt slik jeg forstår det. Og jeg lader nesten alltid på natta, så da vil det være svært lite å spare på Easee. Forskjellen på å kjøpe en TWC3 til 5100,- og bruke planlagt lading nattestid, kontra en Easee + Tibber (og kanskje en kabel) vil nok ta maange år å spare inn.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: snakkesalig på søndag 21. november 2021, klokken 13:35
Er det noen som har regnet på hvor mye man faktisk sparer på å bruke alskens smartladingsmetoder framfor å bare starte planlagt lading feks ved midnatt?

Jeg har statiske ladeuttak og bruker bilens timer satt til kl. 2.30 om natta. Har sett litt på variasjonen i strømprisene og mener at det er temmelig lite å hente på mer optimal strømstyring utover et fast klokkeslett om natta.
Det er imidlertid en del å hente på å ikke starte ladingen for tidlig på natta siden strømprisene rundt midnatt fortsatt kan være relativt høye tidsvis.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lynet

Jeg hadde Tibber frem til september, brukte aldri smartlading. Kobler kun til manuelt om kvelden og styrer ladetiden  med strømmen slik at batteriet er ferdig ladet like før jeg skal kjøre.
Fikk alltid 20% rabatt på all lading.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

geear

I følge Tibber så får man 20% på snittprisen. Om smartladingen i seg selv gir mer enn 20% lavere enn snittprisen, så får du faktisk besparelse. Men ikke 20% i forhold til om du allikevel hadde ladet med en annen veggboks og prisen på ladetidspunktet er 20% billigere enn snittet. For meg fremstår det som relativt kreativ markedsføring. De har heller ikke påslag på strømmen, og det sier seg vel igrunnen selv at de ikke kan selge strøm med tap i lang tid.

Otkristo

Sitat fra: geear på søndag 21. november 2021, klokken 18:41
I følge Tibber så får man 20% på snittprisen. Om smartladingen i seg selv gir mer enn 20% lavere enn snittprisen, så får du faktisk besparelse. Men ikke 20% i forhold til om du allikevel hadde ladet med en annen veggboks og prisen på ladetidspunktet er 20% billigere enn snittet. For meg fremstår det som relativt kreativ markedsføring. De har heller ikke påslag på strømmen, og det sier seg vel igrunnen selv at de ikke kan selge strøm med tap i lang tid.
I tillegg skal Tibber ha 39 kr pr måned i abonnement.

Handyman

Sitat fra: snakkesalig på søndag 21. november 2021, klokken 13:35
Er det noen som har regnet på hvor mye man faktisk sparer på å bruke alskens smartladingsmetoder framfor å bare starte planlagt lading feks ved midnatt?
Man trenger ikke regne mye. Bruker man "smartladingen" i bilen er det svært lite å spare på andre løsninger.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Det kan jo være litt å spare på nettleie når de nye tariffreglene starter ved nyttår, dersom en klarer å holde seg på ett 5kW-intervall lavere. Men er gjerne et par hundre i forskjell på en måned om en klarer å holde toppene nede (dytte over noe forbruk på neste time).
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA