Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader til TMY med smartfunksjonslitet?

Startet av Gullars, søndag 21. november 2021, klokken 08:29

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: Otkristo på søndag 21. november 2021, klokken 19:25
I tillegg skal Tibber ha 39 kr pr måned i abonnement.

Men det er eneste påslaget de har, du får strømmen til innkjøpspris og lading til 20% under innkjøpspris.

Så kan du prøve og bruke mye strøm når innkjøpsprisen er lav og lite når den er høy. Bruker du smarte ovner og elbil-ladere, gjør Tibber denne jobben for deg, ellers må du gjøre selv.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Veldig mange som er så skråsikre på disse 20% rabattene. Er det bare jeg som tolker dette annerledes? Det de oppgir er at man får lading minst 20% under snittpris for døgnet. For et døgn med flat pris hele døgnet, så ja, da får du 20% under innkjøpspris, men har du et døgn med 100 øre i 12 timer og 60 øre i 12 timer, og du lader når det koster 60 øre, så får du ingen rabatt slik jeg forstår det, fordi det allerede er 20% under snittprisen for døgnet. Altså ingen forskjell om man uansett plugget i eller brukte timer for å treffe laveste rate.

Rosstopher

Man setter enkelt timer i bilen til å f.eks. alltid starte lading kl 23 eller kl 01 eller det som passer best. Det er begrenset hvor mye ekstra man kan spare utover det.

Er det noen som har regnet på hva man faktisk sparer på å lade de fire timene det er billigst hver natt gjennom året kontra å alltid lade f.eks. fra klokken 01 til 05? Det er nok ikke mange kronene i året man sparer. Lader man til en fast tid midt på natta vil man jo nødvendigvis treffe på noen av timene med lavest pris.

Skal man i tillegg ta med i regnestykket at Eassee har 80% høyere inngangspris enn TWC så skal man være ganske optimistisk for å tro at man sparer noe i løpet av levetida til ladeboksen.

Selv om man innimellom kommer et 5kW-intervall høyere på nettleia vil det ta årevis å spare inn inngangsprisen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på mandag 22. november 2021, klokken 18:08
Er det noen som har regnet på hva man faktisk sparer på å lade de fire timene det er billigst hver natt gjennom året kontra å alltid lade f.eks. fra klokken 01 til 05? Det er nok ikke mange kronene i året man sparer. Lader man til en fast tid midt på natta vil man jo nødvendigvis treffe på noen av timene med lavest pris.
Gjennomsnittlig kjørelengde for personbiler i Norge er rett over 1100mil i året.
Hvis man bruker legger til grunn et forbruk på 2kWt pr mil. gir det et forbruk på 2200kWt i året.
Dersom man lader til når strømmen er billigst, og sparer 20 øre pr kWt, gir det en besparelse på 440kr (36,60 kr pr mnd.). Dersom strømprisen er enda billigere, eller man kjører mer, vil man jo også spare mer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: Handyman på mandag 22. november 2021, klokken 20:58
Sitat fra: Rosstopher på mandag 22. november 2021, klokken 18:08
Er det noen som har regnet på hva man faktisk sparer på å lade de fire timene det er billigst hver natt gjennom året kontra å alltid lade f.eks. fra klokken 01 til 05? Det er nok ikke mange kronene i året man sparer. Lader man til en fast tid midt på natta vil man jo nødvendigvis treffe på noen av timene med lavest pris.
Gjennomsnittlig kjørelengde for personbiler i Norge er rett over 1100mil i året.
Hvis man bruker legger til grunn et forbruk på 2kWt pr mil. gir det et forbruk på 2200kWt i året.
Dersom man lader til når strømmen er billigst, og sparer 20 øre pr kWt, gir det en besparelse på 440kr (36,60 kr pr mnd.). Dersom strømprisen er enda billigere, eller man kjører mer, vil man jo også spare mer.

Og mener du at man sparer i snitt 20 øre per kWh ved å alltid lade når det er billigst fremfor å lade fast fra f.eks. kl 00 eller 01 hver natt? I så fall, hvordan får man til det?

Ser på Nordpool at natt til i dag varierte prisen i Oslo med hele 2,6 øre mellom kl 00 og 05. Ikke nødvendigvis representativt for snittet, men det skal godt gjøres å spare noe særlig på å flytte forbruket fra en del av natta til en annen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på mandag 22. november 2021, klokken 21:14
Sitat fra: Handyman på mandag 22. november 2021, klokken 20:58
Sitat fra: Rosstopher på mandag 22. november 2021, klokken 18:08
Er det noen som har regnet på hva man faktisk sparer på å lade de fire timene det er billigst hver natt gjennom året kontra å alltid lade f.eks. fra klokken 01 til 05? Det er nok ikke mange kronene i året man sparer. Lader man til en fast tid midt på natta vil man jo nødvendigvis treffe på noen av timene med lavest pris.
Gjennomsnittlig kjørelengde for personbiler i Norge er rett over 1100mil i året.
Hvis man bruker legger til grunn et forbruk på 2kWt pr mil. gir det et forbruk på 2200kWt i året.
Dersom man lader til når strømmen er billigst, og sparer 20 øre pr kWt, gir det en besparelse på 440kr (36,60 kr pr mnd.). Dersom strømprisen er enda billigere, eller man kjører mer, vil man jo også spare mer.

Og mener du at man sparer i snitt 20 øre per kWh ved å alltid lade når det er billigst fremfor å lade fast fra f.eks. kl 00 eller 01 hver natt? I så fall, hvordan får man til det?

Ser på Nordpool at natt til i dag varierte prisen i Oslo med hele 2,6 øre mellom kl 00 og 05. Ikke nødvendigvis representativt for snittet, men det skal godt gjøres å spare noe særlig på å flytte forbruket fra en del av natta til en annen.
Å lade på natta er jo det som normalt er billigst. 20 øre er bare brukt som et eksempel, uten at jeg har undersøkt hvor mye billigere strømmen i gjennomsnitt er på natta. Strømprisen kan noen døgn være nesten helt jevn mens andre døgn variere langt over 100%.
Selv bruker jeg bare timeren i bilen og lader dermed når strømmen normalt er billigst. Ut over dette skal det veldig mye til for spare noe av betydning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: Handyman på mandag 22. november 2021, klokken 21:48
Å lade på natta er jo det som normalt er billigst. 20 øre er bare brukt som et eksempel, uten at jeg har undersøkt hvor mye billigere strømmen i gjennomsnitt er på natta. Strømprisen kan noen døgn være nesten helt jevn mens andre døgn variere langt over 100%.
Selv bruker jeg bare timeren i bilen og lader dermed når strømmen normalt er billigst. Ut over dette skal det veldig mye til for spare noe av betydning.

Jeg vet at det er billigst å lade på natta. Les meldingen min som du svarte på. Formålet var å sammenligne lading med dum timer og smart lader, og spørsmålet var om man sparer noe på å lade når det er billigst kontra bare å lade på natta med fast timer. I svaret ditt virker det som du mente man kunne spare 20 øre per kWh ved å ha en smart lader. Men da er vi vel enige da?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på mandag 22. november 2021, klokken 22:32
Sitat fra: Handyman på mandag 22. november 2021, klokken 21:48
Å lade på natta er jo det som normalt er billigst. 20 øre er bare brukt som et eksempel, uten at jeg har undersøkt hvor mye billigere strømmen i gjennomsnitt er på natta. Strømprisen kan noen døgn være nesten helt jevn mens andre døgn variere langt over 100%.
Selv bruker jeg bare timeren i bilen og lader dermed når strømmen normalt er billigst. Ut over dette skal det veldig mye til for spare noe av betydning.
Jeg vet at det er billigst å lade på natta. Les meldingen min som du svarte på. Formålet var å sammenligne lading med dum timer og smart lader, og spørsmålet var om man sparer noe på å lade når det er billigst kontra bare å lade på natta med fast timer. I svaret ditt virker det som du mente man kunne spare 20 øre per kWh ved å ha en smart lader. Men da er vi vel enige da?
Ja vi er enige :-) jeg mener man IKKE vil spare noe av betydning med en smart lader. Jeg mener den største besparelsen ligger i å lade med til en fast tid på natta.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Det en smartlader kan bidra mest med er hvis den er kombinert med regulering mot hovedsikring. Da kan man lade fortest mulig og fremdeles sikre at man ikke kommer over neste effekttrinn (f.o.m. 2022).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Ikke alle energiverkene har fastsatt prisen på effekttrinnene. Men det kan fort koste et par hundrelapper ekstra dersom snittet en time i mnd bikker over i neste effekttrinn. Det ser ut til at de fleste bruker trinnene 0-5, 5-10, 10-15 osv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 22. november 2021, klokken 17:38
Veldig mange som er så skråsikre på disse 20% rabattene. Er det bare jeg som tolker dette annerledes? Det de oppgir er at man får lading minst 20% under snittpris for døgnet. For et døgn med flat pris hele døgnet, så ja, da får du 20% under innkjøpspris, men har du et døgn med 100 øre i 12 timer og 60 øre i 12 timer, og du lader når det koster 60 øre, så får du ingen rabatt slik jeg forstår det, fordi det allerede er 20% under snittprisen for døgnet. Altså ingen forskjell om man uansett plugget i eller brukte timer for å treffe laveste rate.
Jeg spurte Tibber, og fikk dette til svar:

Vi garanterer at strømmen du forbruker til smartlading av elbilen din med en Easee lader i løpet av en måned skal være 20% rimeligere enn prisen du betaler for øvrig forbruk i hjemmet ditt. Det er da snittet vi snakker om. I utgangspunktet da er planen at smartlading skal gjøre dette for oss, slik at du sparer minst 20% ved at vi flytter ladingen til rimeligere tidspunkt. Dersom du ikke oppnår en besparelse på 20% så rabatterer vi bort resten :)

Dette blir også spesifisert på fakturaen, hvor forbruket til smartlading blir trukket ut som eget punkt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Handyman på lørdag 27. november 2021, klokken 13:49
Sitat fra: geear på mandag 22. november 2021, klokken 17:38
Veldig mange som er så skråsikre på disse 20% rabattene. Er det bare jeg som tolker dette annerledes? Det de oppgir er at man får lading minst 20% under snittpris for døgnet. For et døgn med flat pris hele døgnet, så ja, da får du 20% under innkjøpspris, men har du et døgn med 100 øre i 12 timer og 60 øre i 12 timer, og du lader når det koster 60 øre, så får du ingen rabatt slik jeg forstår det, fordi det allerede er 20% under snittprisen for døgnet. Altså ingen forskjell om man uansett plugget i eller brukte timer for å treffe laveste rate.
Jeg spurte Tibber, og fikk dette til svar:

Vi garanterer at strømmen du forbruker til smartlading av elbilen din med en Easee lader i løpet av en måned skal være 20% rimeligere enn prisen du betaler for øvrig forbruk i hjemmet ditt. Det er da snittet vi snakker om. I utgangspunktet da er planen at smartlading skal gjøre dette for oss, slik at du sparer minst 20% ved at vi flytter ladingen til rimeligere tidspunkt. Dersom du ikke oppnår en besparelse på 20% så rabatterer vi bort resten :)

Dette blir også spesifisert på fakturaen, hvor forbruket til smartlading blir trukket ut som eget punkt.


Tibber er genialt... tror flere kaster seg på dette.... men Tibber var først ute... hørte rykte her om dagen at også "motkraft" rigger seg opp til å skulle seinere tilby noe aka Tibber.. Bra :+1:

geear

Sitat fra: Handyman på lørdag 27. november 2021, klokken 13:49
Sitat fra: geear på mandag 22. november 2021, klokken 17:38
Veldig mange som er så skråsikre på disse 20% rabattene. Er det bare jeg som tolker dette annerledes? Det de oppgir er at man får lading minst 20% under snittpris for døgnet. For et døgn med flat pris hele døgnet, så ja, da får du 20% under innkjøpspris, men har du et døgn med 100 øre i 12 timer og 60 øre i 12 timer, og du lader når det koster 60 øre, så får du ingen rabatt slik jeg forstår det, fordi det allerede er 20% under snittprisen for døgnet. Altså ingen forskjell om man uansett plugget i eller brukte timer for å treffe laveste rate.
Jeg spurte Tibber, og fikk dette til svar:

Vi garanterer at strømmen du forbruker til smartlading av elbilen din med en Easee lader i løpet av en måned skal være 20% rimeligere enn prisen du betaler for øvrig forbruk i hjemmet ditt. Det er da snittet vi snakker om. I utgangspunktet da er planen at smartlading skal gjøre dette for oss, slik at du sparer minst 20% ved at vi flytter ladingen til rimeligere tidspunkt. Dersom du ikke oppnår en besparelse på 20% så rabatterer vi bort resten :)

Dette blir også spesifisert på fakturaen, hvor forbruket til smartlading blir trukket ut som eget punkt.

Det er slik jeg har oppfattet det, ja, og da får man altså IKKE 20% rabatt på strømmen av å lade med Easee og Tibber.

Lader man allikevel nattestid og forskjellene på strømprisen er stor nok til å utgjøre 20% eller mer, så er det i praksis ingen prisforskjell om man har Easee og Tibber eller ikke.

o.b.lix

Sitat fra: geear på lørdag 27. november 2021, klokken 15:12
Lader man allikevel nattestid og forskjellene på strømprisen er stor nok til å utgjøre 20% eller mer, så er det i praksis ingen prisforskjell om man har Easee og Tibber eller ikke.

Det var et godt poeng!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Handyman

Sitat fra: geear på lørdag 27. november 2021, klokken 15:12
Sitat fra: Handyman på lørdag 27. november 2021, klokken 13:49
Sitat fra: geear på mandag 22. november 2021, klokken 17:38
Veldig mange som er så skråsikre på disse 20% rabattene. Er det bare jeg som tolker dette annerledes? Det de oppgir er at man får lading minst 20% under snittpris for døgnet. For et døgn med flat pris hele døgnet, så ja, da får du 20% under innkjøpspris, men har du et døgn med 100 øre i 12 timer og 60 øre i 12 timer, og du lader når det koster 60 øre, så får du ingen rabatt slik jeg forstår det, fordi det allerede er 20% under snittprisen for døgnet. Altså ingen forskjell om man uansett plugget i eller brukte timer for å treffe laveste rate.
Jeg spurte Tibber, og fikk dette til svar:

Vi garanterer at strømmen du forbruker til smartlading av elbilen din med en Easee lader i løpet av en måned skal være 20% rimeligere enn prisen du betaler for øvrig forbruk i hjemmet ditt. Det er da snittet vi snakker om. I utgangspunktet da er planen at smartlading skal gjøre dette for oss, slik at du sparer minst 20% ved at vi flytter ladingen til rimeligere tidspunkt. Dersom du ikke oppnår en besparelse på 20% så rabatterer vi bort resten :)

Dette blir også spesifisert på fakturaen, hvor forbruket til smartlading blir trukket ut som eget punkt.

Det er slik jeg har oppfattet det, ja, og da får man altså IKKE 20% rabatt på strømmen av å lade med Easee og Tibber.

Lader man allikevel nattestid og forskjellene på strømprisen er stor nok til å utgjøre 20% eller mer, så er det i praksis ingen prisforskjell om man har Easee og Tibber eller ikke.
Nemlig! Denne garantien er ikke et særlig godt argument for å velge Tibber.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA