Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming C-zero

Startet av Tebbe, lørdag 20. november 2021, klokken 10:10

« forrige - neste »

Tebbe

Jeg har en Tesla P85 og en C-Zero. Og bruker vel egentlig C-zeroen mest til jobb:)

Jeg har irritert meg lenge over det faktum at det ikke er noen form for forvarming på C-zeroen.. Det er litt luksus med Tesla'n, så jeg har bestemt meg for å gjøre noe med problemet.

Det jeg har lagt merke til er at varmeapparatet på c-zero egentlig er helt ok. Problemet er ofte at jeg gjerne er fremme når det endelig begynner å varme vannet skikkelig.. Så hvorfor ikke forvarme vannet?

Jeg fant denne røveren på aliexpress. https://www.aliexpress.com/item/32836452440.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.50234c4dCnFqsT
Det er en vannpumpe med innebygd varmeelement på 1500w. Termostatstyrt til å kutte på 60 grader.
Hva med å koble denne i varmekretsen? Det er god gjennomstrømming når den ikke er i bruk, så det er bare å kutte slangen på egnet sted og sette inn denne.

Hvor foreslår dere at jeg skal montere den?

Det eneste er at den må stå vertikalt. Se på produktsiden.

Terje

engolf

Det var ju en ganska god lösning.
Det finns ett par slangar som går vertikalt upp till värmeväxlaren, ganska tunna slangar, tror dessa har 16 mm ID. Du måste in under bilen och följa slangarna som går från den elektriska värmaren.

TB

Det vil helt sikkert gi en effekt, mener jeg har lest her inne på forum om tilsvarende ble testet ut.

Det er ikke så mange liter vann i varmekretsen, vil ta kort tid å varme vannet med 1500 W element. Samtidig som det blir raskt kaldt igjen. Det vil gi en komfort effekt, men gir begrenset spart energi i form av strøm fra batteriet. Tolker deg som at det er komforten du er ute etter.

For å koble til strøm, bør montere en Defa kontakt der du kobler inn inn 1500 W elementet. Å hente strøm fra ladekontakten er mer komplisert, da bilen bare "ber om" strøm når den lader. Det er dermed ikke tilgang på 230 V i bilen selv om bilen er tilkoblet med kabel.
(Nyere årsmodeller kan også formvarme, men leser det som du ikke har en av disse.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

automat

Skal du få noe særlig effekt av dette, så må du få forvarmet kupeen. Dvs du må få varmeapparatvifta til å gå. Det er en løsning på dette som ble brukt da man satte inn (dyr) vann-webasto i trillingene. Søk i forumet her.

En enkel og billig løsning er å montere en kupvarmer. Det hadde jeg stor nytte av de årene jeg kjørte trilling.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tebbe

Å ha varmt vann i kretsen ved oppstart må vel være vel så bra?
Mye av strømmen går jo med på nettopp å varme opp vannet. Å holde det varmt etterpå krever ikke i nærheten så mye strøm.

automat

Det er kupeen man ønsker å ha varm. Og når den er forvarmet, så kan man skru ned vifta mens vannet varmes. Da går det ganske raskt, og kupeen rekker ikke å bli kald.

Og som sagt, det er enklere å montere kupevarmer enn vannvarmer.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

svingen

Bruker selv vifteovn og kan bekrefte de virker bra brukt timer men nå som man ikke reiser på jobb hver dag ville jeg anbefalt og kjøpt en "wifi" plug så kan sette den på/av når de passer bilen er god og varm neste 10 min og med varme på når man starter og kjøre er de faktisk helt greit og kjøre uten vifta er de kaldt hele veien (kjører bare 15 min til jobb)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA