Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Inntrykk etter prøverkjøring

Startet av Model3-Tromso, mandag 28. august 2023, klokken 22:50

« forrige - neste »

Model3-Tromso

I svært mange byer er det nå mulig å prøvekjøre Xpeng G9. Er det noen som vil dele erfaringer?
Jeg har prøvd bilen to ganger og sitter igjen med følgende (performance-utgaven som anbefales til alle):
- pen bil med svært mye utstyr
- meget god rekkevidde
- lynrask akselerasjon
- god å kjøre
- veldig bra med en skjerm som bare passasjerer ser og dermed kan vise f.eks. film når bilen er i bevegelse.
- meget gode bakseter (massasje her også)


Ingenting er dårlig, men det jeg blir usikker på:
- førersetet på bilen jeg kjørte har massasje, men opplever ikke setet som veldig behagelig. Faktisk er passasjersetet mer behagelig (av en eller annen merkelig grunn). Man blir får press litt langt opp i ryggen og blir sittende med lett krom rygg. Da den har massasjefunksjon virker det ikke som man får justert hvor man ønsker å ha press i ryggen. Massasjedelen blir stående i en posisjon hvor den oppfattes litt hard. Jeg tar forbehold om at dette kan gjelde kun bilen jeg prøvekjørte; evt at min rygg rett og slett ikke passer til Xpeng.
- setene knirker også litt når man beveger kroppen.
- infotainmentsystemet er under utvikling. Jeg har prøvd bilen to ganger og opplevd stor utvikling mellom de to gangene, men likevel er det fremdeles litt knotete. Håper de tar noen jafs her.
- ikke noen form for "selvkjøring" ennå virker det som.
- jeg kunne godt vært foruten massasjen. Ser en del folk liker denne, men for meg blir den såpass puslete at den ville aldri blitt brukt om jeg eide bilen selv.
- lyden fra DAB er god, lyden fra Spotify var meget dårlig. Jeg skal sjekke om dette kan justeres. Gikk ikke på første forsøk. Høyttalersystemet ser og er nok av høy klasse, men jeg opplever det ikke bedre enn Model Y (om noen lurer).

? Meget spent på rekkeviddemålinger vinterstid, samt hvordan bilen er på litt glatt underlag. Ikke imponert over Tesla der.

Totalt sett er bilen en jeg kan tenke meg. Har en Model Y og en G9 i bestilling. Akkurat nå er det 50-50 på hva jeg skal velge. Om jeg hadde fått en positiv opplevelse (må teste en annen bil) av sjåførsetet, så hadde jeg nok gått for G9. Bl.a. fordi den har parkeringssensorer. Model Y leverer akkurat nå en løsning som er særdeles dårlig når det bl.a. kommer til dette. Noen kan leve med dette, men for meg kan dette være det som drar meg bort fra Tesla.
Spent på anders erfaring av G9.

stue

Jeg har ikke prøvd bilen selv, men har prøvd model y litt. Da en 2022 modell.
Det høres ut som du har litt erfaring fra begge bilene? Hvilken synes du er best å kjøre?
Regner med at Tesla er best på software, men tenker på andre ting. Som komfort, støy osv..

Ctran

#2
Har veldig hatt Teslaer siden 2014, flere S'er og nå en 2019 model 3. Bruker også veldig ofte en Shanghai 2022 model Y og kjørte nå nylig en SR Berlin Y fra Bergen til Kristiansand.

Skulle til å bestille en Y performance nå men fant ut at en ny facelift kommer jo muligens neste år med bedre isolering. Ser jo også at det er enormt mange Y'er på veien allerede nå så blir jo nesten umulig å selge dem etterhvert med prisingen til Tesla.

Så begynte søket etter alternativer  8)

Ioniq 6 - Leverte denne faktisk tilbake etter kun 10 minutters prøvetur. Det er 3 forskjellige varsel lyder om du kjører litt over fartsgrensen. I 80 sone, 81 pling pling, 82 plong plong, 83 bing bing. Så resetter det seg igjen når du går under 80 og det går ikke an å slå av permanent!

Audi Q4 - gode dempere men 0 autopilot (bruker den 70% av all kjøringen) ekstremt mye billig plast.
Q8 for dyr.

Hongqi - ekstremt behagelig men altfor stor, ekstrem båtfølelse, ladet utrolig tregt, slukte strøm.

G9 performance - prøvde den for 2 dager siden kun i 40 min men skal få låne den en hel kveld på i morgen. Men dette er en pre-production bil!
Første inntrykket positive:
- Interiøret er som om en Mercedes og Audi fikk et barn sammen. Så og si alt jeg tok på var skinntrukket (til og med håndtakene i taket bak). Her kan ikke Tesla komme i nærheten en gang. Følte 99% var skikkelig kvalitet!
- Ingen knirking som Teslaene og ja dem kommer rimelig raskt etter dem er ny.
- Veldig gode kjøre engenskaper, spesielt om man drar litt på så glipper den litt på bakdekket om man ønsker det.
- Sporty i svingene om man ønsker men samtidig svært behagelig om man ønsker hvis du skal bare cruise bortover. Skal du sammenligne dette med en Y så er den 90% like sporty i svingene og 30-40% mer behagelig over ujevne veier.
- Veldig stille selv om det ikke er dobbelglass.
- Setene var svært behagelig, spesielt massasjen. Som Bjørn Nyland sa " there is a Chinese woman in the seat" :)
- Informativ systemet er nesten som en Tesla kloning. Du kjenner deg igjen raskt, selve girspaken er som tidligere model S og hvordan man sette på autopilot dagens Tesla.
- På denne runden så hadde jeg 168 wh/km. Blandet med motorvei i 90 og småkjøring mens model 3 jeg har hatt viser 180 wh/km de siste 52k km.
- 300kw lading!
- Elektrisk hengerfeste! Slipper å demontere/montere som flere andre merker.
- Ungene elsket massasje bak og muligheter for gratis Wifi i bilen slik som jeg skjønte.
- LITE PLING PLONG!

Negative:
- NOE PLING PLONG! Spesielt når man slår på autopiloten. Da kommer det en stemme som sier at "xpeng pilot activated" eller noe i den duren i nakken høytalerne. Håper dem kan fjerne dette med software etter hvert.

Autopiloten:
Svært god på motorveien, like god som Tesla i det stykket jeg kjørte. (fra Bergen sentrum til Kokstad). Men på mindre veier så stryker den. Har vært med på de aller første versjonene til autopiloten til tesla siden 2016 så skjønner at dem jobber software og dette blir pushet ut via OTA.
G9 er utstyrt etter det jeg har hørt med lidar, radar, ultrasonic sensorer og kamera mens Tesla har kun radar og kamera. Chipen G9 klarer 508tops (trillion operations pr second) men tesla klarer 20 - 30 så det er et stort potensiale!


Har alltid vært skeptisk til asiatiske biler pgr alt pling plong lydene men etter denne prøveturen så mener jeg at totalpakken av hva man får så er dette en av de bilene man får mest penger for allerede som den var nå for. Om dem gjør bilen enda bedre med OTA, spesielt autopiloten så må dette være en av de beste kjøpene man kan gjøre.



BubbaJoFet

Har ikke G9 360 kamera i tillegg til sensorer?

Ctran


Model3-Tromso

Sitat fra: stue på onsdag 06. september 2023, klokken 15:14Jeg har ikke prøvd bilen selv, men har prøvd model y litt. Da en 2022 modell.
Det høres ut som du har litt erfaring fra begge bilene? Hvilken synes du er best å kjøre?
Regner med at Tesla er best på software, men tenker på andre ting. Som komfort, støy osv..

Her må jeg bli veldig subjektiv. Jeg husker negativiteten jeg hadde til Tesla før jeg plutselig fikk prøve en Model3. Det var egentlig ikke teknikk og "ipad på hjul" som fenget meg, men faktisk hvordan jeg satt i bilen, hvordan jeg så ut av bilen og at jeg synes det var god å kjøre. Følelsen jeg fikk i bilen var rett og slett god. Slik opplever jeg også Model Y. I den kommer jeg i tillegg litt opp fra bakken.
Xpeng G9 var også en god bil å kjøre. Og som andre sier her: Utrolig mye positivt, men personlig lot jeg meg irritere maks av sjåførsetet hvor man ikke kan justere korsryggstøtten. Passasjersetet hadde denne funksjonen og var for meg meget godt å sitte i. Her vil jeg likevel anbefale prøvekjøring. Kan være min irritasjon er relatert til bare meg selv.
De fleste vil nok også føle at man kjører en stor bil når man kjører Xpeng. Det meste på den gode siden. Model Y er og oppleves mer nett.

Xpeng er veldig stille, men jeg synes de nyeste Model Y har tatt steg der.
In the end... to gode biler. Hadde bare sjåførsetet på Xpeng passet meg, så hadde jeg havnet der.

MooCow

Sitat fra: Ctran på onsdag 13. september 2023, klokken 20:38- På denne runden så hadde jeg 168 wh/km. Blandet med motorvei i 90 og småkjøring mens model 3 jeg har hatt viser 180 wh/km de siste 52k km.

Shiiiit :-O Ekstremt høgt forbruk du har fått til på Model 3 dei siste 52 km! Bånn gass heile vegen? :D Har sjølv Model Y Performance, som eg har køyrt snart 14 000 km sidan mars, og snittar på 157 Wt/km

Daniel_0007

Sitat fra: MooCow på søndag 24. september 2023, klokken 15:32
Sitat fra: Ctran på onsdag 13. september 2023, klokken 20:38- På denne runden så hadde jeg 168 wh/km. Blandet med motorvei i 90 og småkjøring mens model 3 jeg har hatt viser 180 wh/km de siste 52k km.

Shiiiit :-O Ekstremt høgt forbruk du har fått til på Model 3 dei siste 52 km! Bånn gass heile vegen? :D Har sjølv Model Y Performance, som eg har køyrt snart 14 000 km sidan mars, og snittar på 157 Wt/km

Hvis det er 2019 modellen han har hatt det forbruket med så stemmer det ganske bra, ligger sjøl rundt på 180-190 med 19 tommers hjul.
Model 3 2019 LR Rwd

Ctran

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 25. september 2023, klokken 10:12
Sitat fra: MooCow på søndag 24. september 2023, klokken 15:32
Sitat fra: Ctran på onsdag 13. september 2023, klokken 20:38- På denne runden så hadde jeg 168 wh/km. Blandet med motorvei i 90 og småkjøring mens model 3 jeg har hatt viser 180 wh/km de siste 52k km.

Shiiiit :-O Ekstremt høgt forbruk du har fått til på Model 3 dei siste 52 km! Bånn gass heile vegen? :D Har sjølv Model Y Performance, som eg har køyrt snart 14 000 km sidan mars, og snittar på 157 Wt/km

Hvis det er 2019 modellen han har hatt det forbruket med så stemmer det ganske bra, ligger sjøl rundt på 180-190 med 19 tommers hjul.


Det stemmer, 19 modell med 19 toms felger. Beste jeg har klart er å nedi 177. Kjører som yarisene da 😅

Ctran

Sitat fra: Model3-Tromso på torsdag 21. september 2023, klokken 08:53
Sitat fra: stue på onsdag 06. september 2023, klokken 15:14Jeg har ikke prøvd bilen selv, men har prøvd model y litt. Da en 2022 modell.
Det høres ut som du har litt erfaring fra begge bilene? Hvilken synes du er best å kjøre?
Regner med at Tesla er best på software, men tenker på andre ting. Som komfort, støy osv..

Her må jeg bli veldig subjektiv. Jeg husker negativiteten jeg hadde til Tesla før jeg plutselig fikk prøve en Model3. Det var egentlig ikke teknikk og "ipad på hjul" som fenget meg, men faktisk hvordan jeg satt i bilen, hvordan jeg så ut av bilen og at jeg synes det var god å kjøre. Følelsen jeg fikk i bilen var rett og slett god. Slik opplever jeg også Model Y. I den kommer jeg i tillegg litt opp fra bakken.
Xpeng G9 var også en god bil å kjøre. Og som andre sier her: Utrolig mye positivt, men personlig lot jeg meg irritere maks av sjåførsetet hvor man ikke kan justere korsryggstøtten. Passasjersetet hadde denne funksjonen og var for meg meget godt å sitte i. Her vil jeg likevel anbefale prøvekjøring. Kan være min irritasjon er relatert til bare meg selv.
De fleste vil nok også føle at man kjører en stor bil når man kjører Xpeng. Det meste på den gode siden. Model Y er og oppleves mer nett.

Xpeng er veldig stille, men jeg synes de nyeste Model Y har tatt steg der.
In the end... to gode biler. Hadde bare sjåførsetet på Xpeng passet meg, så hadde jeg havnet der.

Hvis jeg ikke husker helt feil så kan du faktisk justere på korsryggen støttet. Setejusteringsknappen står på auto (pre production kan ikke lagre enda) så juster du lår støtte og noe annet. Men under stol instillinger kunne du omjustere den slik at den tok korsryggen. 99% sikker på det.

Autowinder

#10
Sitat fra: Ctran på onsdag 13. september 2023, klokken 20:38Har veldig hatt Teslaer siden 2014, flere S'er og nå en 2019 model 3. Bruker også veldig ofte en Shanghai 2022 model Y og kjørte nå nylig en SR Berlin Y fra Bergen til Kristiansand.

Skulle til å bestille en Y performance nå men fant ut at en ny facelift kommer jo muligens neste år med bedre isolering. Ser jo også at det er enormt mange Y'er på veien allerede nå så blir jo nesten umulig å selge dem etterhvert med prisingen til Tesla.

Så begynte søket etter alternativer  8)

Ioniq 6 - Leverte denne faktisk tilbake etter kun 10 minutters prøvetur. Det er 3 forskjellige varsel lyder om du kjører litt over fartsgrensen. I 80 sone, 81 pling pling, 82 plong plong, 83 bing bing. Så resetter det seg igjen når du går under 80 og det går ikke an å slå av permanent!

Audi Q4 - gode dempere men 0 autopilot (bruker den 70% av all kjøringen) ekstremt mye billig plast.
Q8 for dyr.

Hongqi - ekstremt behagelig men altfor stor, ekstrem båtfølelse, ladet utrolig tregt, slukte strøm.

G9 performance - prøvde den for 2 dager siden kun i 40 min men skal få låne den en hel kveld på i morgen. Men dette er en pre-production bil!
Første inntrykket positive:
- Interiøret er som om en Mercedes og Audi fikk et barn sammen. Så og si alt jeg tok på var skinntrukket (til og med håndtakene i taket bak). Her kan ikke Tesla komme i nærheten en gang. Følte 99% var skikkelig kvalitet!
- Ingen knirking som Teslaene og ja dem kommer rimelig raskt etter dem er ny.
- Veldig gode kjøre engenskaper, spesielt om man drar litt på så glipper den litt på bakdekket om man ønsker det.
- Sporty i svingene om man ønsker men samtidig svært behagelig om man ønsker hvis du skal bare cruise bortover. Skal du sammenligne dette med en Y så er den 90% like sporty i svingene og 30-40% mer behagelig over ujevne veier.
- Veldig stille selv om det ikke er dobbelglass.
- Setene var svært behagelig, spesielt massasjen. Som Bjørn Nyland sa " there is a Chinese woman in the seat" :)
- Informativ systemet er nesten som en Tesla kloning. Du kjenner deg igjen raskt, selve girspaken er som tidligere model S og hvordan man sette på autopilot dagens Tesla.
- På denne runden så hadde jeg 168 wh/km. Blandet med motorvei i 90 og småkjøring mens model 3 jeg har hatt viser 180 wh/km de siste 52k km.
- 300kw lading!
- Elektrisk hengerfeste! Slipper å demontere/montere som flere andre merker.
- Ungene elsket massasje bak og muligheter for gratis Wifi i bilen slik som jeg skjønte.
- LITE PLING PLONG!

Negative:
- NOE PLING PLONG! Spesielt når man slår på autopiloten. Da kommer det en stemme som sier at "xpeng pilot activated" eller noe i den duren i nakken høytalerne. Håper dem kan fjerne dette med software etter hvert.

Autopiloten:
Svært god på motorveien, like god som Tesla i det stykket jeg kjørte. (fra Bergen sentrum til Kokstad). Men på mindre veier så stryker den. Har vært med på de aller første versjonene til autopiloten til tesla siden 2016 så skjønner at dem jobber software og dette blir pushet ut via OTA.
G9 er utstyrt etter det jeg har hørt med lidar, radar, ultrasonic sensorer og kamera mens Tesla har kun radar og kamera. Chipen G9 klarer 508tops (trillion operations pr second) men tesla klarer 20 - 30 så det er et stort potensiale!


Har alltid vært skeptisk til asiatiske biler pgr alt pling plong lydene men etter denne prøveturen så mener jeg at totalpakken av hva man får så er dette en av de bilene man får mest penger for allerede som den var nå for. Om dem gjør bilen enda bedre med OTA, spesielt autopiloten så må dette være en av de beste kjøpene man kan gjøre.




Ctran... står det for Chinese translation? Merkelig skrivespråk og orddelinger á là google translate 😉
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA