Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stellantis bilene kan ende opp uten nettilgang

Startet av Daniel_0007, torsdag 18. november 2021, klokken 21:34

« forrige - neste »

Daniel_0007

https://www.tu.no/artikler/flere-nye-elbiler-mangler-4g-har-kun-2g-og-3g/514954?fbclid=IwAR2lNTZDlvmfXoBMtS5vMbmkDP9-noSJ8OuZ2o0Zt9rnjBiKQr59os-byNw


Istedenfor å poste i hver av forumene så tar jeg det har, rart at biler som selges i 2021 har kun 2g eller 3G, verste er at ser ut som bos ønsker å ta betalt for dette i 2025.

SitatFabrikken jobber med en løsning for å oppdatere dem når det er behov for det. Stellantis vil sørge for at bilene har en operativ modul, sier han.

– Vil oppdateringen koste noe for eierne?

– Det må vi komme tilbake til.

– Det er jo garanti på bilene?

– Det er vel ikke nødvendigvis alle bilene som har garanti i 2025, men dette vil vi selvsagt komme tilbake med en løsning for, sier Pettersen.
Model 3 2019 LR Rwd

JorgenM

Her er det du som bruker click-bait.

INGEN bil er avhengig av nett-tilgang. TU har heldigvis en mer seriøs overskrift på siden sin  :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Daniel_0007

Sitat fra: JorgenM på fredag 19. november 2021, klokken 01:46
Her er det du som bruker click-bait.

INGEN bil er avhengig av nett-tilgang. TU har heldigvis en mer seriøs overskrift på siden sin  :+1:


Er en grunn til at sos knapp er et krav på alle nye biler i eu, den kan redde liv samt at for mange er app er viktig ting, kjipt at hvis den ikke funker om 4 år slik ampera-e eire har fått opplevd
Model 3 2019 LR Rwd

cra

Ja, teknisk sett er selvsagt ingen bil avhengig av nettilgang for å kunne brukes, og slik håper jeg det vil forbli.

Jeg er imidlertid enig i at "alle biler trenger nettilgang"; jeg ville nok ikke vurdere en (ny) bil som ikke har nettilgang slik at jeg kan overvåke og styre diverse funksjoner. Om det forsvinner på min ti år gamle Leaf kan jeg nok leve med det (det er uansett bare kona som bruker den  :laugh:, men hun blir nok sur om det skjer), men ny bil i dag? Nettilgang uten abonnement, takk. Bør også ha mulighet for alternativ nettilgang via f.eks 5G modem eller tilsvarende slik at jeg kan velge å kjøre med tvilling-SIM på eksisterende mobilabonnement.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

1317142119

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 19. november 2021, klokken 08:11
Sitat fra: JorgenM på fredag 19. november 2021, klokken 01:46
Her er det du som bruker click-bait.

INGEN bil er avhengig av nett-tilgang. TU har heldigvis en mer seriøs overskrift på siden sin  :+1:


Er en grunn til at sos knapp er et krav på alle nye biler i eu, den kan redde liv samt at for mange er app er viktig ting, kjipt at hvis den ikke funker om 4 år slik ampera-e eire har fått opplevd
Så veldig viktig er nok ikke det kravet, hvis de ikke har klart noe så simpelt som å lage en kravspesifikasjon som sier noe om hvilke frekvenser den skal bruke.

Stig-Arne

SOS knappen har ikke behov for hverken 3/4 eller 5G
Eneste den gjør er å sende en liten tekst med lokasjon og ringer opp nødsentralen.
Og det behovet vil alltid være dekt.

Men biler, som f.eks Tesla, som bygger stor del av merkevaren sin på at bilene er oppkoblet, byttet jo modemet på biler fra 2015 og oppover til 4G kostnadsfritt. At Stellantis bygger biler i 2020 med gammelt 3G modem er jo dårlig

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA