Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Softwareoppdatering 93N1-S- oppdatere rekkeviddevisning

Startet av ThomasEL, onsdag 17. november 2021, klokken 16:05

« forrige - neste »

elektro

#15
Sitat fra: Spinner på fredag 10. desember 2021, klokken 17:12
Sitat fra: villho på fredag 10. desember 2021, klokken 14:30Jeg snakker ikke om 93M3. Det er en annen oppdatering ment for biler produsert før uke 48 2019. 93N1 er for biler etter det.
Jeg svarte da ikke deg, jeg svarte til tråden generelt. Og min er produsert etter uke 48 2019 forresten.

Stemmer dette. Jeg har i følge appen bare «93M3 - S-Oppdatere programvare for drivlinje» og « 93H6 - S-Reparere batteriindikator» som venter på min tidlige 2019 modell. Ikke noen 93N1.

Lenge siden jeg har vært inne til service, men har tidligere kun fått utført 57H3 , 90M8 og 93E4.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

EvOslo

Fikk denne oppdateringen nylig. I følge service rep er det noen E-tron der GOM viser åpenbart feil rekkevidde. Han sa at hvis jeg ikke har dette problemet, så merker jeg ikke forskjell på GOM. GOM på bilen min er likt som det var før oppdateringen. 

Doppler

#17
Fikk denne oppdateringen i går. Det kan se ut som oppdateringen også inneholder en fiks på et problem jeg har hatt med sykling av ladeaktiviteten etter oppnådd ønsket ladestatus.

I tillegg har jeg foreløpig fått noe økt rekkeviddeestimat fra ca. 205km til 224km ved 80% SoC og 7 grader. Forbruket ser ikke ut til å være forandret, så personlig tror jeg dette vil falle tilbake til tidligere tall når bilen igjen har fullt opp nok historiske kjøredata. 280km rekkevidde med småkjøring nå om vinteren ville vært fint, men mer enn hva jeg forventer av min model 50.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

tromsø

Har noen merket noe forskjell på netto batterikapasitet etter 93N1?

Har selv kun kjørt korte turer etter oppdateringen og ikke kunne regne ut dette.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på søndag 16. januar 2022, klokken 14:57
Har noen merket noe forskjell på netto batterikapasitet etter 93N1?

Har selv kun kjørt korte turer etter oppdateringen og ikke kunne regne ut dette.

Jeg har også bare kjørt korte turer etterpå, bortsett fra én tur der jeg uansett visste jeg måtte lade, og ladet da vi uansett stoppet med ca 40% soc. Så jeg har heller ikke fått gjort noe ordentlig beregning.

Men denne oppdateringen skal jo IKKE frigjøre noe større del av batteriet til bruk.

For meg virker det som om GOM er noe mer pessimistisk enn før. Men kanskje bare en følelse...

Med OBDelleven rapporterer bilen nettokapasitet på ca 55kWt for tiden...
- Hvor godt det stemmer med hva man faktisk får ut ved å kjøre fra 100% til stopp, er jo dog vanskelig å si...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Er klar over at den ikke skal gjøre noe med tilgjengelig kapasitet men den skal jo ha noe å gjøre med GOM og % visning =>
kan da påvirke våre egne tilgjengelig batterikapasitet utregninger
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på søndag 16. januar 2022, klokken 18:48
Er klar over at den ikke skal gjøre noe med tilgjengelig kapasitet men den skal jo ha noe å gjøre med GOM og % visning =>
kan da påvirke våre egne tilgjengelig batterikapasitet utregninger

Ja, enig i det. Jeg har blant annet lurt på om den viser forbruket mer korrekt, og at kanskje det kan bidra til mer korrekt estimering av nettokapasitet...

Men lurer av og til også på om den ikke har justert noe i det hele tatt, om oppdateringen kun forhindrer de helt sprø feilene noen opplevde, der det ble vist 0km rekkevidde på 80% batteri osv...

Skal oppdatere litt når jeg har hatt en litt lenger tur.

Håper noen andre har gjort seg noen erfaringer.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA