Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tar batteriet skade av å fullades?

Startet av skoystein, onsdag 17. november 2021, klokken 13:21

« forrige - neste »

skoystein

Hei.
Dette spørsmålet har sikkert vært oppe til diskusjon tidligere, men fant ikke noe klart svar verken her på forumet eller på google.

Et raskt googlesøk sier at lading fra 20-80% er optimalt mtp ladehastighet, og at om man hurtiglader, så får man "mindre strøm før pengene" om man lader fra 80-100%.

Hvis jeg lader gratis - er det noen grunn til å ikke fullade batteriet helt? Tar batteriet skade av å fullades...?

Takk for svar.

Trovi

#1
Sitat fra: skoystein på onsdag 17. november 2021, klokken 13:21
Hei.
Dette spørsmålet har sikkert vært oppe til diskusjon tidligere, men fant ikke noe klart svar verken her på forumet eller på google.

Et raskt googlesøk sier at lading fra 20-80% er optimalt mtp ladehastighet, og at om man hurtiglader, så får man "mindre strøm før pengene" om man lader fra 80-100%.

Hvis jeg lader gratis - er det noen grunn til å ikke fullade batteriet helt? Tar batteriet skade av å fullades...?

Takk for svar.

Hi, yes, the batteries will degrade faster, if regularly charged to 100% / discharged very close to 0%.
The battery packs have actually some buffer to avoid the possibility for charging to 100% for the whole battery pack. Therefore you have the gross and net battery size, in case of Enyaq 80 it is 82kWh vs. 77kWh.  But please note, the buffer is just compromise between safe battery protection and practicality. Therefore mfrs are not suggesting to charge to 100% on daily basis even with the buffer. 
Du kan ikke vise dette vedlegget.

hELgenen

Min forhandler på ID.4 klarte kunstykket å la bilen stå på 100% ladet i flere dager før jeg fikk hentet den.
Tidspunkt for henting var allerede klart - så hvorfor det ble gjort må gudene vite.

Vet ikke helt hvordan jeg kan sjekke batteriene for skade - men det burde vel la seg gjøre med ODB dongle av et eller annet slag

Vurderer en elbil

Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. november 2021, klokken 14:31
Min forhandler på ID.4 klarte kunstykket å la bilen stå på 100% ladet i flere dager før jeg fikk hentet den.
Er det ikke noe i bilen som gjør at bilen slutter å stappe strøm på batteriet når batteriet er fult, da?
Eller noe i ladeboksen som henger på veggen som slutter å pøse ut strøm når bilen ikke tar i mot mer?

Hvordan er dette ute på hurtigladerne?
Dersom du går for å spise lunsj mens bilen lader, og bilen blir ferdig ladet før du er ferdig med å spise..... Hva skjer da?
Fossilbil


OlaM

Batteriet blir ikke skadet av å bli ladet til 100%, men det degraderer raskere hvis det tilbringer mye av livet sitt nært 100%. Dette er det forskningen på batterikjemi som sier. Et par dager spiller uansett ingen rolle. Dessuten er ikke 100% indikert det samme som 100% av max cellekapasitet etter batterikjemien, batteristyringen holder igjen en buffer i toppen.

Hvis du kan begrense til 60-70-80 i hverdagen så er veldig mye gjort, da kan du trygt lade til 100% før langturene.
'21 3LR

skoystein

Dette er svaret jeg fikk fra forhandler:

"Hei.

Totalt sett tror jeg ikke det vil ha mye å si og lade bilen opp til 100%
Men jeg ville ikke ladet bilen opp til 100% og parkert bilen i sola og reiste 3 uker på ferie, da kan det kanskje bli vel mye trykk på cellene.

Effekten du nevner på lading fra 80% går mest på hurtiglading, og ikke vanlig lading 😊"

Virker som det ikke er en klar enighet i om at det går ut over batterihelsen ved å ukentlig lade til 100%....?

VoltWay

En forhandler er kanskje de jeg ville hørt minst på ifm. sånne spørsmål. Spesielt når de skriver «tror jeg».

Å lade bilen opp til 100% her og der er ikke noe problem, men like viktig er det at bilen ikke blir stående med 100% for lenge. Lader du den til 100% over natten for langtur neste dag så klarer batteriene det fint. Det du bør unngå er å lade til 100% og la den stå sånn i dagevis. Det er ulike typer batterier der ute og ulik del av brutto kapasitet er tilgjengelig, så det er ikke noen fasit på hva du bør lade til som gjelder alle bilene. Om produsenten anbefaler noe så er det lurt å følge det.

For produsentene er det viktig at batteriene holder kapasiteten høy nok til at en ev. garanti på batterikapasitet ikke fører til kostnader for produsenten. Det er derfor i deres interesse også at brukerene av bilen ikke sliter unødvendig mye på batteriene. Noen har kanskje funnet ut at selv om brukeren lader mye til 100% så er det uansett liten risiko for å komme under garantigrensen så de gir ingen anbefalinger, men det betyr ikke at det ikke er anbefalt.

Merce

Sitat fra: skoystein på onsdag 17. november 2021, klokken 13:21
Hei.
Dette spørsmålet har sikkert vært oppe til diskusjon tidligere, men fant ikke noe klart svar verken her på forumet eller på google.

Et raskt googlesøk sier at lading fra 20-80% er optimalt mtp ladehastighet, og at om man hurtiglader, så får man "mindre strøm før pengene" om man lader fra 80-100%.

Hvis jeg lader gratis - er det noen grunn til å ikke fullade batteriet helt? Tar batteriet skade av å fullades...?

Takk for svar.

Lad det du trenger, livet er for kort til å mangle strøm ;)

Regner med at du ikke lader tlf din til kun 70%..

Øyvind.h

Å sammenligne et telefonbatteri til en tusenlapp med et elbil-batteri til worst case flere hundre tusen er tidenes bom.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bigdrago

Samme teknologi.
Lader tlf til maks 80% med tregeste laderen i huset, holder seg bedre enn damas tlf som lades til 100% hver natt med hurtiglader.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

audund

Sitat fra: Merce på fredag 17. desember 2021, klokken 21:06
Lad det du trenger, livet er for kort til å mangle strøm ;)

Regner med at du ikke lader tlf din til kun 70%..

Prøver å lade telefonen til 80%, og kun noen få ganger når jeg glemmer den drar jeg telefonen helt opp på 100%.
2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

Olemann

#12
Dette har vært diskutert et stort antall ganger, har hatt 8 elbiler og i alle fall for 5 av dem har dette vært et tema her på EBF.

Det finnes 3 alternativer:

a) Reduser din bruksfleksibilitet av bilen, og fokuser på at du ikke lader til topp og ikke tapper helt ut. Da holder batteriet seg best, men du kan ikke bruke bilen som du vil.

b) Bruk bilen som du vil og lad som du vil.  Da mister batteriet raskere kapasitet, men du kan bruke bilen som du vil.

c) Be til Gud eller Allah eller en annen du har tro på om at du både kan optimalisere levetid og lade som du vil og bruke bilen som du vil. Hittil er jeg ikke kjent med at noen er blitt bønnhørt.

turfsurf

Det er ikke uten grunn at både laptoper, telefoner og headset nå har fått BMS som lærer seg bruksmønsteret ditt og ikke lader til 100% uansett. Nå bruker jeg hovedsaklig Apple ting for slikt, men mener å ha sett at andre merker og har gjort det samme.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vurderer en elbil

Sitat fra: turfsurf på fredag 31. desember 2021, klokken 11:32
Det er ikke uten grunn at både laptoper, telefoner og headset nå har fått BMS som lærer seg bruksmønsteret ditt og ikke lader til 100% uansett. Nå bruker jeg hovedsaklig Apple ting for slikt, men mener å ha sett at andre merker og har gjort det samme.
Er ikke dette en av grunnene til at batteriet er 77 og ikke 82? Slik at du har denne bufferen på batteriet (som da ikke er medregnet i bruken)?
Fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA