Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil ved oppdatering

Startet av kongebra, tirsdag 16. november 2021, klokken 15:00

« forrige - neste »

kongebra

Hei.

En oppdatering startet på vår Id.4 Max i går, og noen i husstanden skulle ut å kjøre mens oppdateringen gikk, og slo av Infotainment-systemet (holdte inne av/på-knappen til den gikk i svart) for å få kjørt bilen, men fikk ikke start.
Etter en liten stund fikk vi start i bilen, men ikke noe liv i skjermen (slår seg på, men stopper opp på booting-screen; antar jeg). Har en feilmelding i dashboardet som sier: "Systemoppdatering er ikke avsluttet". (ACC fungere som det skal)

Har ringt Møller for å få hjelp, ble anbefalt å holde inne av/på-knappen i ~30 sekunder for å prøve å reboote Infotainment-systemet, men dette fungerte ikke.
Fikk så tips om å skru av negativ pol på 12V-batteri for å tømme system for strøm, trå hardt på bremsen, og vente en kort stund for så å koble på negativ polen igjen.
Etter dette fikk vi heller ikke noe hell med å få liv i Infotainment-systemet igjen.

Møller kan heller ikke hjelpe oss med det første (første ledig time i rom-jula).

Er det noen her som har opplevd det samme, eller har noe tips til hva vi kan gjøre?

Har tilgang til en iCarsoft diagnose-verktøy om dette kan brukes?

Trond.m

Høres ikke ut som om du har noe annet valg enn å be om erstatningsbil inntil din er reparert.

Olemann


Prøv en epost til den epost adressen du finner i We Connect ID appen, de har gitt meg god hjelp et par ganger.
Kan også ringes til.

daktari

Høres ut som om dere bricka bilen dessverre. Burde egentlig ikke vært mulig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Roy Aasen

Er antagelig en grunn til at det står slik:

" Se også ytterligere informasjon i instruksjonsboken i infotainmentsystemet under Symboler.

Batterinivået må være minst 50 prosent for at Over-the-Air-oppdateringen skal kunne innstalleres. Bilen kan ikke brukes eller lades under installeringen."

Så det er ikke usannsynlig at den ble bricka som daktari skriver

eriksen.eriksen

Jeg kom i skade for å starte oppdateringen med 45% strøm på batteriet. Ble da møtt neste dag med rødt utropstegn og beskjed om å oppsøke verksted!

Der står den nå, så får vi se hva som skjer videre.

Rart at det i det hele tatt er mulig å starte oppdatering med mindre enn 50% på batteriet spør du meg!

Så lærdommen er: Følg instruksjonene, nøye.

Trond.m

#6
Dette er jo en sjekk som installasjonen skal ta seg av. Det skal jo ikke være mulig å oppdatere hvis det er for lite strøm på bilen. Uansett er det vanskelig å forstå at en sw oppdatering krever så mye strøm for å fullføre. Problemet er sikkert at 12V batteriet går tom, og det er mulig at det ikke etterfylles underveis hvis batteriprosenten er under 50.

Krokstein

Det må jo være en eller annen tastekombinasjon for "reset to factory settings" begravd ett-eller-annet sted...??? Alternativt å bringe systemet opp på en minumum state. De må jo ha forutsett at feil kunne skje i en slik prosess.
I verste fall kommer bilen i en catch22 hvor den ikke kan ta lading fordi sw ikke kjører...og ikke kan gjøre en slik reset fordi det ikke er nok strøm til det heller... :o
ID.4 GTX

daktari

Sitat fra: eriksen.eriksen på onsdag 17. november 2021, klokken 12:33
Jeg kom i skade for å starte oppdateringen med 45% strøm på batteriet. Ble da møtt neste dag med rødt utropstegn og beskjed om å oppsøke verksted!

Der står den nå, så får vi se hva som skjer videre.

Rart at det i det hele tatt er mulig å starte oppdatering med mindre enn 50% på batteriet spør du meg!

Så lærdommen er: Følg instruksjonene, nøye.
Jeg også men den feilmeldingen ble bort og oppdateringe dukket opp på nytt etter lading.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eriksen.eriksen

Bilen er nå tilbake med ny programvare. Hovedenheten måtte omstartes og ny programvare ble lagt inn manuelt.

Satser på at det går mer knirkefritt neste gang!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA