Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Feil ved oppdatering  (Lest 909 ganger)

kongebra

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Feil ved oppdatering
« på: Tirsdag 16. November 2021, klokken 15:00 »
Hei.

En oppdatering startet på vår Id.4 Max i går, og noen i husstanden skulle ut å kjøre mens oppdateringen gikk, og slo av Infotainment-systemet (holdte inne av/på-knappen til den gikk i svart) for å få kjørt bilen, men fikk ikke start.
Etter en liten stund fikk vi start i bilen, men ikke noe liv i skjermen (slår seg på, men stopper opp på booting-screen; antar jeg). Har en feilmelding i dashboardet som sier: "Systemoppdatering er ikke avsluttet". (ACC fungere som det skal)

Har ringt Møller for å få hjelp, ble anbefalt å holde inne av/på-knappen i ~30 sekunder for å prøve å reboote Infotainment-systemet, men dette fungerte ikke.
Fikk så tips om å skru av negativ pol på 12V-batteri for å tømme system for strøm, trå hardt på bremsen, og vente en kort stund for så å koble på negativ polen igjen.
Etter dette fikk vi heller ikke noe hell med å få liv i Infotainment-systemet igjen.

Møller kan heller ikke hjelpe oss med det første (første ledig time i rom-jula).

Er det noen her som har opplevd det samme, eller har noe tips til hva vi kan gjøre?

Har tilgang til en iCarsoft diagnose-verktøy om dette kan brukes?

Trond.m

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Feil ved oppdatering
« Svar #1 på: Tirsdag 16. November 2021, klokken 20:18 »
Høres ikke ut som om du har noe annet valg enn å be om erstatningsbil inntil din er reparert.

Olemann

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Tirsdag 16. November 2021, klokken 20:36 »

Prøv en epost til den epost adressen du finner i We Connect ID appen, de har gitt meg god hjelp et par ganger.
Kan også ringes til.

daktari

• Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Onsdag 17. November 2021, klokken 10:06 »
Høres ut som om dere bricka bilen dessverre. Burde egentlig ikke vært mulig.
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

Roy Aasen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Onsdag 17. November 2021, klokken 11:30 »
Er antagelig en grunn til at det står slik:

" Se også ytterligere informasjon i instruksjonsboken i infotainmentsystemet under Symboler.

Batterinivået må være minst 50 prosent for at Over-the-Air-oppdateringen skal kunne innstalleres. Bilen kan ikke brukes eller lades under installeringen."

Så det er ikke usannsynlig at den ble bricka som daktari skriver

eriksen.eriksen

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: Onsdag 17. November 2021, klokken 12:33 »
Jeg kom i skade for å starte oppdateringen med 45% strøm på batteriet. Ble da møtt neste dag med rødt utropstegn og beskjed om å oppsøke verksted!

Der står den nå, så får vi se hva som skjer videre.

Rart at det i det hele tatt er mulig å starte oppdatering med mindre enn 50% på batteriet spør du meg!

Så lærdommen er: Følg instruksjonene, nøye.

Trond.m

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: Onsdag 17. November 2021, klokken 13:02 »
Dette er jo en sjekk som installasjonen skal ta seg av. Det skal jo ikke være mulig å oppdatere hvis det er for lite strøm på bilen. Uansett er det vanskelig å forstå at en sw oppdatering krever så mye strøm for å fullføre. Problemet er sikkert at 12V batteriet går tom, og det er mulig at det ikke etterfylles underveis hvis batteriprosenten er under 50.
« Siste redigering: Onsdag 17. November 2021, klokken 13:05 av Trond.m »

Krokstein

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: Onsdag 17. November 2021, klokken 14:36 »
Det må jo være en eller annen tastekombinasjon for "reset to factory settings" begravd ett-eller-annet sted...??? Alternativt å bringe systemet opp på en minumum state. De må jo ha forutsett at feil kunne skje i en slik prosess.
I verste fall kommer bilen i en catch22 hvor den ikke kan ta lading fordi sw ikke kjører...og ikke kan gjøre en slik reset fordi det ikke er nok strøm til det heller... :o
Bestilt ID.4 GTX

daktari

• Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #8 på: Onsdag 17. November 2021, klokken 17:40 »
Jeg kom i skade for å starte oppdateringen med 45% strøm på batteriet. Ble da møtt neste dag med rødt utropstegn og beskjed om å oppsøke verksted!

Der står den nå, så får vi se hva som skjer videre.

Rart at det i det hele tatt er mulig å starte oppdatering med mindre enn 50% på batteriet spør du meg!

Så lærdommen er: Følg instruksjonene, nøye.
Jeg også men den feilmeldingen ble bort og oppdateringe dukket opp på nytt etter lading.
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

eriksen.eriksen

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 på: Torsdag 18. November 2021, klokken 11:15 »
Bilen er nå tilbake med ny programvare. Hovedenheten måtte omstartes og ny programvare ble lagt inn manuelt.

Satser på at det går mer knirkefritt neste gang!