Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny beregning av nettleie fra 1. januar

Startet av ENTO, tirsdag 16. november 2021, klokken 12:59

« forrige - neste »

Vollis47

For sameiet vårt fører endringen til en mangedobling av nettleien da vi dessverre har perioder med økt effektuttak på grunn av varmekabler for is og snøsmelting i inngangspartiet og også pga elbillading.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

cra

Sitat fra: geear på torsdag 09. desember 2021, klokken 09:18
De oppgir klart og tydelig at det er snitt per time, og så lenge tidsenheten er beskrevet så ser jeg ikke feil med å kun oppgi "kW", og tror dette er det desidert enkleste å forstå.

Jeg tenker også at kW kan stemme her; det er jo "hvor tjukk kabel du har hatt bruk for" i den timen det er snakk om? Det blir jo semantikk, men je gliker også at man bruker riktige benevninger, for plutselig står mai i et tilfelle der det faktisk betyr noe om man snakker om kW eller kWh/kWt.

Men rent praktisk betyr det nye opplegget at jeg fint kan trekke 8kW i en halvtime så lenge jeg da trekker litt under 2kW resten av halvtimen, slik at snittet havner akkurat under 5kW, ikke sant?

Er det forresten definert om dette er snakk om klokketimer, eller er det "60 sammenhengende minutter"? (Tenker da på om det er mulig å styre store trekk før/etter klokkeslett, f.eks. induksjonsovn fordelt før/etter kl 18 for å fordele høyt trekk på to ulike timer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Glitre bruker kWh for sin kapasitetstrapp.

Jeg er litt i tvil selv. Her er det snakk om effekt, og da skal vi bruke kW. Det er førsteklassepensum. Men dette skal jo måles som et snitt i løpet av en klokketime, og da får vi ut mengde, selv om det ikke er mengde vi snakker om, men effekt. Jeg ville vel egentlig ha tenkt at kW/h var riktig.

På sikt tror jeg dette blir så innarbeidet at vi kun snakker om "kilo", slik vi gjør med vekt: "Han veide 90 kilo". Strengt tatt burde mann ha skrevet "Han veide 90 kilogram", men sosialt oppegående personer skjønner raskt at 90 kilo refererer til 90 kilogram, siden jeg snakket om "veide". Så når Ola sier at batteriet på elbilen er på 60 kilo strøm, så vet vi straks at batteriet rommer 60kWt med strøm... 1kilo sukker inneholder forøvrig 3867Kcal, som tilsvarer 0,045kWt, eller var det 1kWt sukker jeg mente?

Min konklusjon har blitt at dette er en uinteressant akademisk diskurs for hvermandsen. Og de som forstår problemstillingen har ikke noe problemer med å forstå innholdet.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: cra på torsdag 09. desember 2021, klokken 09:56
Er det forresten definert om dette er snakk om klokketimer, eller er det "60 sammenhengende minutter"? (Tenker da på om det er mulig å styre store trekk før/etter klokkeslett, f.eks. induksjonsovn fordelt før/etter kl 18 for å fordele høyt trekk på to ulike timer.

Er per hele klokketime. AMS måler rapporterer kun strømmengde brukt per klokketime. Så skal du bruke mye strøm i en time, bør du starte halv, evt. starte induksjonen litt før hel, slik at du får boosten på den ene siden, og vedlikeholdsvarme på den andre siden av toppen av timen.

Det finnes ingen måte å finne ut at du har tatt ut 50kW i mellom 18.55 og 19.05, utover at du da har brukt 4,17 kWt mellom 18-19 og 19-20.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 09. desember 2021, klokken 09:35
For sameiet vårt fører endringen til en mangedobling av nettleien da vi dessverre har perioder med økt effektuttak på grunn av varmekabler for is og snøsmelting i inngangspartiet og også pga elbillading.

For elbillading vil dere komme gunstigere ut, i hvertfall hvis dere justerer ned topp-effekt. Varmekabler vil derimot kunne øke nettleien hvis dette er ting som slår inn for fullt i en periode på 1-2 timer, for så å være avslått lenge.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

geear

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 09. desember 2021, klokken 09:35
For sameiet vårt fører endringen til en mangedobling av nettleien da vi dessverre har perioder med økt effektuttak på grunn av varmekabler for is og snøsmelting i inngangspartiet og også pga elbillading.
Dere kan for eksempel få satt timer på varmekablene, som kun går maks en halvtime per klokketime, og er helt av i peakene dere har ellers (f.eks. 07-09 og 16-18), så har dere iallfall jevnet det ut så godt dere kan.

Sitat fra: cra på torsdag 09. desember 2021, klokken 09:56
Er det forresten definert om dette er snakk om klokketimer, eller er det "60 sammenhengende minutter"? (Tenker da på om det er mulig å styre store trekk før/etter klokkeslett, f.eks. induksjonsovn fordelt før/etter kl 18 for å fordele høyt trekk på to ulike timer.
Hvis du for eksempel har Tibber så ser du at alt timesavregnes på hele klokketimer.

arnkl

I går kosa eg meg med å lage eit Python-program som rekna ut nettleiga vår etter ny modell, basert på forbruksdata frå Elhub og prisar frå BKK. For november viste utrekninga at nettleiga hadde blitt 1301,94 kr, mens den rekninga eg fekk frå BKK (etter gamal modell) er på 1307,01 kr. Altså minimal forskjell.

Vi har to elbilar, og ved å utsette ladestart til etter kl. 22.00 så kunne vi fått nettleiga noko meir ned. Eg trur ikkje elbileigarar har noko å frykte med den nye nettleigemodellen.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Vollis47

Sitat fra: arnkl på torsdag 09. desember 2021, klokken 13:27
I går kosa eg meg med å lage eit Python-program som rekna ut nettleiga vår etter ny modell, basert på forbruksdata frå Elhub og prisar frå BKK. For november viste utrekninga at nettleiga hadde blitt 1301,94 kr, mens den rekninga eg fekk frå BKK (etter gamal modell) er på 1307,01 kr. Altså minimal forskjell.

Vi har to elbilar, og ved å utsette ladestart til etter kl. 22.00 så kunne vi fått nettleiga noko meir ned. Eg trur ikkje elbileigarar har noko å frykte med den nye nettleigemodellen.

Enig i st det neppe blir noe problem for de som bor i enebolig, men for sameier og borettslag blir det en betydelig økning.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

turfsurf

Sitat fra: arnkl på torsdag 09. desember 2021, klokken 13:27
Vi har to elbilar, og ved å utsette ladestart til etter kl. 22.00 så kunne vi fått nettleiga noko meir ned. Eg trur ikkje elbileigarar har noko å frykte med den nye nettleigemodellen.
Tja, det kommer jo an på kjørelengde. Vi kjører ca 60k km fordelt på to biler i løpet av året. Mye mere om vinteren enn sommerhalvåret, siden det da sykles / gåes på rulleski til jobb. Så vi må ihvertfall opp i 5-10kW effekt for å få ladet nok. På helgeturene til hytta skal det lades fort 100kWh på under to dager. Tviler på at det blir billigere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 09. desember 2021, klokken 14:00
Enig i st det neppe blir noe problem for de som bor i enebolig, men for sameier og borettslag blir det en betydelig økning.

Nei

Som jeg har vist i tråden for borettslag og sameier, vil de komme betydelig bedre ut. https://elbilforum.no/index.php?topic=58742.0 Svarer deg derfor der, siden denne delen av forumet er for "enebolig".



Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

KjellG

Men i mine øyne er det uheldig å bruke feil benevning. Volt Ampere, Watt osv er diffuse størrelser for mange, da bli det ikke enklere  om en bruker feil benevning, da bidrar en til økt forvirring.
Når en nettlevarandør i den «forklarende» teksten skriver «hvor mange kilowatt du bruker i en time», så øker det forvirringen når nær ingenting innen elektro måles i kW/h.
Det er også dem som forstår 5-10 kW slik at en ikke et eneste sekund kan overskride 10 kW, det fordi det er faktisk kW de skriver.

KjellG

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. desember 2021, klokken 06:18
Sitat fra: Oddaa på onsdag 08. desember 2021, klokken 23:04
Sitat fra: KjellG på onsdag 08. desember 2021, klokken 22:54
I tillegg i forklarende tekst, skriver €lvia «kilowatt per time» mao kW/h, men dette er enn benevning som knapt finnes innen elektrofaget.
Usikker på om dette rotet betyr så mye for folk flest sin forståelse. Men enig i at kWh/h er den mest presise benevningen.
Det er jo høyeste snitteffekt det er snakk om. Synes kW/h er fullt forståelig. Plotter du effekten i en graf og gjennomsnittet bikker over ett av trinnene så blir det dyrere.

Med kW/h kan en skrive kJoule/sekund/time, eller energi per sekund per time.  Dette er en brudden brøk og en kan forenkle til kJ/s^2. Hva menes med energi per sekund i annen potens? 
Det som nettselskapet mener er gjennomsnittlig energiuttak per time. Benevningen for det kan være kWh/h, men ikke kW/h. Tabellen bruker forøvrig kW som er energi pr sekund. En kunne innført et nytt ord - timeseffekt, med benevning kWh/h. Timeseffekt synes å være et brukbart ord, i tale glattere enn kilowattimer per time, men finnes knapt via Google.

Erik Ola Ulvestad

#27
Det finnest allereie eit gidt ord; "gjennomsnittseffekt", og endå betre på nynorsk; "snitteffekt" :-)

For nettleiga er det underforstått at dette gjeld pr klokketime så det kunne rettnok vore med i begrepet.

Desverre egnar ikkje aritmetisk gjennomsnitt seg så godt for mobiltelefontastatur, men det skulle vel skrives som "kW strek", dvs med strek _over_ kW.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA