Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny beregning av nettleie fra 1. januar

Startet av ENTO, tirsdag 16. november 2021, klokken 12:59

« forrige - neste »

ENTO

Dette blir dyrere for elbileiere.
Tar du ut mer enn 5kwt allerede ved EN gang i måneden så vil fastleddet for nettleie øke fra kr266 til kr479. Hvem er det som vil klare seg med det ? Altså hvis man lader med over 5kwt hver måned i året en eller flere ganger så koster det kr2556 i året ift å holde seg under.


sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Lars C. Krogenæs

Nja....

Har man et forbruk på 20.000kW i løpet av et år, vil billigere variabel nettleie veie opp opp for mye.
Vi kan tenke oss at 2/3 av forbruket foregår på dagtid, og 1/3 av forbruket foregår på natt og at 2/3 av det årlgie strømforbruket foregår i vinterperioden.

Hos Lede koster variabel nettleie i vintermåneden nå (2021) 41,74 øre/kWt og 38,56 øre/kWt om sommeren.

Fra 1.1.2022 blir prisen 16 øre/kWt vinter og 13,5 øre/kWt for hhv vinter og sommer (antall måneder er forskjellig før og nå, men det ser vi bort i fra). Strømbruk om natten vil bli billigere neste år, med et energiledd på 8 øre/kWt om vinter og 6,75 øre/Kwt om sommeren.

Dagens pris på strøm blir da
5565 kr vinter
2570 kr sommer
8136 kr i variabl nettleie.

Fra 1.1.2022:
4977 kr vinter
2099 kr sommer
7076 kr i variabl nettleie.
Altså 1057kr i billigere variabel nettleie med ny modell.

Hvis vi tenker at vi i 6 måneder i den lyse årstiden greier å holde oss under 5kW, har vi altså en nye månedsleie på 6*266,25kr og 6*478,75kr=4470kr, mens gammel nettleie var på 3450kr i året.

Da sparer vi altså 37kr på den nye modellen!

Greier vi å styre mer strøm til nattestid (lading av elbil, varming av varmtvannsbereder, kjøre varmekabler litt hardere mellom 04-06, slik at vi kan slippe litt opp på morgenen, kan vi spare ytterligere. Vi slipper også fremtidig prisvekst fordi nettet ikke behøver å oppgraderes med denne finten. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

moderator 2

Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Lars C. Krogenæs

På magisk vis åpnet jeg igjen denne tråden, da vi kan holde oss til ny nettleiemodell her, mens den andre tråden kan få lov til å konspirere rundt EU og kabler til kontinentet  :police:
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Da har mange netteiere kommet med priser for nettleie fra 1.12022. Alle har det til felles at de har kapasitetleddstrinn med trinn på 5 kW til og med opp til 25kW og noen få har delt opp første trinn i 0-2kW og 2-5kW. Alle har billig energiledd nattestid 22-06, mens kun noen har billig energiledd i hele helgen.
De fleste har samme pris på energileddet på dagtid og nattestid gjennom hele året, mens andre har forskjellige priser vinter og sommer.

Jeg tilhører Elvia og har dermed et sett med vinterpriser og ett sett med sommerpriser, samt at nattprisen også gjelder hele helgen.

Basert på de 3 siste årene, har vi et forbruk gjennom året på ca. 26.000kWt.
Ved aktiv styring av tid på døgnet, slik vi nå har for forbruk og forbrukstopper, seg jeg at vi får en reduksjon i nettleien på 12kr per mnd neste år.

Forutsetninger:
Jeg har da lagt inn et kapasitetsledd på inntil 15kW til 375kr mnd halvparten av året, og inntil 10kW (280kr)  den andre halvparten. Den faste månedsavgiften (kapasitetsleddet) øker nå i snitt med 212kr per måned. Energileddet går kraftig ned, og reduseres med 224kr per måned. Noe av reduksjonen er basert på lavere elavgift, som reduseres fra 16,69 øre/kWt til 15,41 men mesteparten skyldes lavere nettleie natt/helg samt på sommeren. Jeg har ikke tatt hensyn til evt. lavere elavgift eller andre tiltak i begynnelsen av 2022.

Jeg bor i enebolig, 2 voksne og 3 store barn, har en elbil som kjøres 13500km i året og elektrisk oppvarming. Basert på de 3 siste årene, har jeg et forbruk gjennom året på ca. 26.000kWt. Litt over halvparten av strømforbruket foregår kl 22-06 og i helger.

Elbilen lades utelukkende nattestid og smarthuset styrer varmekabler i huset, samt VVB. Varmtvann varmes primært fra kl 22.00, (med en liten boost fra kl 11.00 for å varme vann brukt på morgenen). Varmekabler er støpt i sålen og er dermed et "varmebatteri". Varmen går derfor på midt på natten i de rommene vi har behov for varme på morgenen. Det brukes lite strøm i rushen på morgenene, for så å varme godt før kl 17.00, slik at vi ikke behøver å bruke strøm på varme samtidig med matlaging, fra kl 18.00 går noe varme på i de rommene vi oppholder oss i på kvelden, men går av igjen kl 20.00, da det ikke er behov for mye varme i stuen sent på kvelden.   
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

arthur

I følge mail fra Elvia så vil min nettleie gå opp nitti (!) kroner per måned hvis jeg fortsetter med mitt nuværende forbruksmønster.Det forbruksmønsteret jeg har i dag tar ikke hensyn til noe som helst annet enn at jeg gjør hva jeg vil når jeg vil og akkurat nå lader jeg elbilen, Med andre ord skal det svært lite til for at jeg kan spare inn de nitti kronene, kanskje mer.

Tror jeg heller finner noe annet å bekymre meg for/over!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svein_H

Jeg har mottatt info fra min netteier om ny nettleiemodell og hvordan trinnene er, men prisene har de ikke klare før medio desember. Er ikke det litt (u-)lovlig sent..?

Jeg aner ikke hva nettleien min kommer på neste måned, men har alle data (unntatt prisen) jeg trenger for å sammenligne kostnaden mot gammel modell, så det kan jo bli interessant...

@arthur: Så fint og flott for deg at det blir "bare" en drøy tusenlapp ekstra i året i nettleie. Det er mange som ikke har den tusenlappen ekstra, men det behøver jo ikke du tenke på, så du får bare lete etter noe annet å bekymre deg over.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

geear

Her er det Lyse (nå Lnett) som er netteier, og de sendte ut nye priser for et par uker siden: https://www.l-nett.no/nynettleie/slik-blir-ny-nettleie-og-pris

Syns egentlig at 125,- per trinn er ganske lite. Det vil fort ta noen år å spare inn investeringer for å redusere belastningen...

KjellG

#9
Det er forunderlig, til nå ser jeg at Lede, Lyse og €lvia alle bruker feil benevning i tabellene sine:
Trinn 3: 5-10 kW.
Den som bruker rett benevning er Agner energi:
Trinn 3: 5-10 kWh/h

I tillegg i forklarende tekst, skriver €lvia «kilowatt per time» mao kW/h, men dette er enn benevning som knapt finnes innen elektrofaget.

En kan også stille spørsmål ved inndelingen 5-10? Hva da med den del av energiuttaket ditt under 5 kWh den timen? Etter tabellen må en addere fastavgift for trinn 1 + trinn 2 + trinn 3 om en har en time registrert med 6 kWh/h, men det er ikke det som er meningen.

Folk flest strever med å forstå dette. Da blir det ikke bedre når nettselskapet selv roter det til.

Oddaa

Sitat fra: KjellG på onsdag 08. desember 2021, klokken 22:54
Det er forunderlig, til nå ser jeg at Lede, Lyse og €lvia alle bruker feil benevning i tabellene sine:
Trinn 3: 5-10 kW.
Den som bruker rett benevning er Agner energi:
Trinn 3: 5-10 kWh/h

I tillegg i forklarende tekst, skriver €lvia «kilowatt per time» mao kW/h, men dette er enn benevning som knapt finnes innen elektrofaget.

En kan også stille spørsmål ved inndelingen 5-10? Hva da med den del av energiuttaket ditt under 5 kWh den timen? Etter tabellen må en addere fastavgift for trinn 1 + trinn 2 + trinn 3 om en har en time registrert med 6 kWh/h, men det er ikke det som er meningen.

Folk flest strever med å forstå dette. Da blir det ikke bedre når nettselskapet selv roter det til.
Usikker på om dette rotet betyr så mye for folk flest sin forståelse. Men enig i at kWh/h er den mest presise benevningen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

manifold

Vi kan gjerne diskutere om vi må betale noen kroner mer eller mindre. Hovedpoenget er at formålet med den nye modellen er å sikre en bedre utnyttelse av nettet, slik at det blir behov for færre investeringer i økt kapasitet. Lavere investeringsnivå betyr sparte penger for alle nettbrukere. Alternativet til den nye modellen er ikke å betale det vi betaler i dag, men å betale mer fordi det er behov for å utvide kapasiteten. Derfor er den nye modellen viktig.

KjellG

En kan undres på hvilket nett som skal styrkes eller utnyttes mest mulig. Er det slik at strømabonnenter i Oslo må strupe igjen slik at mer av strømmen fra Aurland kan fortsette over Drammen til Tysklandskabelen i Kristiansand? Mao, vi må spare slik at kraftigere nett til Kr.sand kan bygges og vannmagasinene kan tømmes raskere?

turfsurf

#13
Sitat fra: Oddaa på onsdag 08. desember 2021, klokken 23:04
Sitat fra: KjellG på onsdag 08. desember 2021, klokken 22:54
I tillegg i forklarende tekst, skriver €lvia «kilowatt per time» mao kW/h, men dette er enn benevning som knapt finnes innen elektrofaget.
Usikker på om dette rotet betyr så mye for folk flest sin forståelse. Men enig i at kWh/h er den mest presise benevningen.
Det er jo høyeste snitteffekt det er snakk om. Synes kW/h er fullt forståelig. Plotter du effekten i en graf og gjennomsnittet bikker over ett av trinnene så blir det dyrere. 
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: KjellG på onsdag 08. desember 2021, klokken 22:54
Det er forunderlig, til nå ser jeg at Lede, Lyse og €lvia alle bruker feil benevning i tabellene sine:
Trinn 3: 5-10 kW.
Den som bruker rett benevning er Agner energi:
Trinn 3: 5-10 kWh/h

I tillegg i forklarende tekst, skriver €lvia «kilowatt per time» mao kW/h, men dette er enn benevning som knapt finnes innen elektrofaget.

En kan også stille spørsmål ved inndelingen 5-10? Hva da med den del av energiuttaket ditt under 5 kWh den timen? Etter tabellen må en addere fastavgift for trinn 1 + trinn 2 + trinn 3 om en har en time registrert med 6 kWh/h, men det er ikke det som er meningen.

Folk flest strever med å forstå dette. Da blir det ikke bedre når nettselskapet selv roter det til.
Tror neppe det gjør det enklere for folk flest, som ikke klarer å forstå forskjellen på kW og kWt ved elbillading, å forstå kWt/t (vi er da i Norge  ;D). For eksempel Lyse skriver:

"Det er hvor mye strøm du bruker samtidig i snitt på en time som teller.

Kapasitetsledd:
Trinnene er inndelt med 5 kilowatt per trinn opp til 25 kilowatt. Deretter er trinnene inndelt med 25 kilowatt per trinn. De aller fleste kunder er på trinn 0-5 kilowatt og 5-10 kilowatt."


De oppgir klart og tydelig at det er snitt per time, og så lenge tidsenheten er beskrevet så ser jeg ikke feil med å kun oppgi "kW", og tror dette er det desidert enkleste å forstå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA