Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan e-NV200 også som 7-seter

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), torsdag 16. august 2012, klokken 10:20

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ref: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5518.0.html

I følge Ålgårds Auto er det planlagt at e-NV200 også kommer som 7-seter om halvannet år slik fossilutgaven http://www.dinside.no/856877/test-nissan-nv200-premium gjør i dag.

Dette blir meget spennende hvis prisen blir riktig!

De var nok for tidlig med å navnsette dagens personfrakterutgave av NV200 i fossilutgave, Evalia.
Hadde passt bedre med EValia i elbil utgave og bare Valia i fossilutgave ;D  (I engelskspråklige land brukes normalt forkortelsen EV = Electrical Vehicle)




Kryten

Kan de svare på om ryktene angående tre batteri valg gjelder?

(Skulle være noe sånt som 12, 24, 48 kW)
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Oesse

Sitat fra: Kryten på torsdag 16. august 2012, klokken 10:56
Kan de svare på om ryktene angående tre batteri valg gjelder?

(Skulle være noe sånt som 12, 24, 48 kW)

Spurte BNH i bærum om dette, å de var helt sikker på at den bare kom i 24KW utgave.
Tesla Model Y P bestilt Nov 2021
Nissan leaf 2011-2018

arnejorg1

Har uansett ikke bruk for 12kw utgave. De trenger ikke komme med den for min del, da når man jo kanskje max 6-7 mil på landevei.
48kw derimot, er mer interessant.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Kryten

For et postbud gildere det med 12 kW. Selv håper jeg på en 48 kW, da blir Leafen byttet ut gitt

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Aspiranten

Jeg var innom såvidt i en NV200 hos min Nissan forhandler og den både ser og føles skrekkelig billig ut... Fysj.

Men hvis de får til Leaf følelse i en NV200 EV med 48kW og 7 seter, så er det absolutt muligheter for å bytte ut Leaf etter bare 3 år for oss også. Men det tviler jeg på. Det er MYE billigere å lage 2 identiske batterier i to biler, enn å levere flere forskjellige. 48kW i en såkallt billigbil er også ekstremt vanskelig å selge i utlandet, hvor Golfene koster 1/3 av store batterier...
Nissan Leaf


Aspiranten

Ble du oppgitt nå leafster?  ;D

Det er ikke siste gang du må være kWh politi, det kan jeg garantere. For vi andre, vi tar det rett og slett ikke så seriøst om det er tre eller to bokstaver. Vi skjønner hverandre, og er bare interessert i å bruke bilene, ikke mekke på dem.
Nissan Leaf

leafster

Glad jeg fikk tak i en Leaf med 80kW!

Neida. Jeg takler det helt fint, Men det var så graverende i de siste postene...

Ser det har vært diskusjon rundt dette tidligere og det er antagelig nytteløst å "belære" et helt folk.

Kryten

@ leaftster som elektronikkingeniør burde jeg vite bedre ;D


Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Rio

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 16. august 2012, klokken 22:19
Ble du oppgitt nå leafster?  ;D

Det er ikke siste gang du må være kWh politi, det kan jeg garantere. For vi andre, vi tar det rett og slett ikke så seriøst om det er tre eller to bokstaver. Vi skjønner hverandre, og er bare interessert i å bruke bilene, ikke mekke på dem.


Hei Aspiranten,

Det er en relativt stor forskjell mellom motoreffekt og batterikapasitet, og det er ikke åpenbart for alle hva folk mener hvis de skriver motoreffekt når de mener batterikapasitet.  ;)

Spesielt ikke når man kun ser på "Nyeste innlegg", og spesielt ikke når tallene kan være like store (man kan ha en bil med 12 kW motor, eller 12 kWh batterikapasitet).

Når leafster eller andre tar seg bryet med å hjelpe, så burde man si takk for at man har lært noe. Jeg er glad hver gang jeg lærer noe, enten det er fra en rørlegger, en mekaniker eller en ingeniør eller advokat.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 16. august 2012, klokken 21:52
Jeg var innom såvidt i en NV200 hos min Nissan forhandler og den både ser og føles skrekkelig billig ut... Fysj.

Men hvis de får til Leaf følelse i en NV200 EV med 48kW og 7 seter, så er det absolutt muligheter for å bytte ut Leaf etter bare 3 år for oss også. r...

Nå synes jeg at Leaf'en heller ikke er en premium bil akkurat, da må man nok velge seg en Tesla :-) Muligens Infiniti LE (planlagt premium variant over Leaf) kan gi bedre kvalitetsfølelse.

Ett annet "kassebil" alternativet til e-NV200 er Kangoo ZE, og da blir NV200 ikke så vært likevel. Man må se på sine transportbehov og se hva man er villig til å betale. Er prisen "riktig" for e-NV200 dvs som Leaf eller lavere, så vil det være et greit valg for de som har behov for en større bil enn Leaf, men ikke har råd (eller plass i garasjen) til en Tesla Model S.

Aspiranten

Sitat fra: Rio på fredag 17. august 2012, klokken 07:44

Når leafster eller andre tar seg bryet med å hjelpe, så burde man si takk for at man har lært noe. Jeg er glad hver gang jeg lærer noe, enten det er fra en rørlegger, en mekaniker eller en ingeniør eller advokat.

Jeg er godt klar over forskjellen. Problemet er at det er så uviktig for oss vanlige folk at det stadig blir glemt i en sammenheng som over her - og det er det jeg mener, vi kommer til å glemme det mange ganger til...  ;)
Nissan Leaf

Rio

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 18. august 2012, klokken 18:49
Jeg er godt klar over forskjellen. Problemet er at det er så uviktig for oss vanlige folk at det stadig blir glemt i en sammenheng som over her - og det er det jeg mener, vi kommer til å glemme det mange ganger til...  ;)

Jeg mener at forskjellen mellom motoreffekt og mengden drivstoff er rimelig viktig for "oss vanlige" også! ;)
Tenk deg at noen beskriver en ny bensinbil med en motorkapasitet på 70 liter, og en bensintank på 2,4 liter. Selvsagt vile folk rette på ham eller henne.

Jeg tror at nettopp fordi dette er nytt for mange er det viktig at det blir riktig. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#14
Sitat fra: Rio på lørdag 18. august 2012, klokken 19:06
Jeg mener at forskjellen mellom motoreffekt og mengden drivstoff er rimelig viktig for "oss vanlige" også! ;)
Tenk deg at noen beskriver en ny bensinbil med en motorkapasitet på 70 liter, og en bensintank på 2,4 liter.
Nå er vel en liter en liter enten den er i motoren eller i tanken, mens en kW hverken er en kWh eller en kW/h. (Bensintank på 108 hk og motor på 70 l er en bedere parallell)

Batterikapasitet og tankstørrelse på bensin, diesel, biogas etc. bør oppgis i J (joule) siden detter er SI enheten for Energi, og ikke så lett lar seg forveksle med SI enheten for effekt W (watt).

Et 24 kWh batteri vil da hete 87 MJ (mega joule), eller 8700 kJ. Det høres jo mer ut, og den som spurte hvor stor batteri du har vil antagelig ikke forstå hva du mener.

Oppgis batteriet da til 90 kW skjønner alle at da snakker en om hvor mye batteriet maksimalt kan belastes med, og at for eksempel et 50 kW batteri ikke kan benyttes i en bil med 80 kW motor. (Batteriet i Leaf  skal tåle 90 kW). Og om noen så skriver kW/h så er det hvor raskt effekten kan øke. (For eksempel hvor raskt motoreffekten i elbilen kan øke når du for eksempel akselererer. eller hvor raskt et kullkraftverk kan redusere produksjonen).

For fossilbilister slik som meg vil det føles mer korrekt om jeg betaler for energien jeg får på tanken og ikke for l av en eller annen mystisk blanding av hydrokarboner og andre kjemikalier.

Husk endelig også at kWh skrives med liten k for 1000. (K brukes i datasammenheng for 1024 som jo også er et rundt tall i den bransjen. IEEE standard). W skrives med stor W som enhet men som watt når det skrives helt ut, Watt er egennavnet til oppfinneren av dampmaskinen og har ikke med effekt å gjøre. Samme med J og joule, S og siemens (stor S i enheten mens Siemens med stor S er et firma som driver med litt elektriske saker) og  Ω ohm ( Ohm skrev vel forresten ikke navnet sitt med stor Gresk forbokstav så det var et dårlig eksempel)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA