Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt Model S – russisk rulett eller potensielt fornuftig?

Startet av islandwind92, tirsdag 16. november 2021, klokken 09:45

« forrige - neste »

Ampéreson

Sitat fra: Jærbuen på onsdag 17. november 2021, klokken 13:43
Jeg har tidligere hatt både X og 3, 3 med minst feil og mest gocart-følelse, men det er liksom S som er ekte Tesla, og finest mener nå jeg.

Enig med deg der, hos meg er det alltid forrige bil som var best. Så nå er det Model S P85+ som er best, min Model Y er på alle områder bedre foruten komfort, utseende og noe mindre bagasjerom (faktisk).
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

N00b

Jeg har hatt S og 3 men ikke X ;-) Helt siden september 2013.

Etter å ha vært Teslafri i 1,5år nå så kjøpte jeg en brukt S90D registrert i mars 2017, rett før cuttoff for gratis superlading ut livet.  90 batteriet lader vesentlig kjappere enn 85/60 batteriet etter kastreringen på dem og oppheving av ladebegrensing av 90 pakkene. +35-40%?

Denne bilen er rett og slett rå.  Model S er en stor bil og plass til mye, Tesla 3 er medium size og bagasjerommet er det største drawbacket. Sjekk selv.

Med hund (!) og barn så er dette en no brainer, gå for en brukt S.  Så får du vurdere om det blir 75 eller 90.
For nattesøvnen så sjekk om det finnes noen superforsikringer du kan tegne?

overskyet

Det er på generelt grunnlag ikke noen god ide å kjøpe bruktbil, som du ikke hadde hatt råd til å kjøpe ny. Dette er fordi driftsutgiftene ofte er tilsvarende store. Kjøp bruktbil for å spare penger, ikke for å kjøpe bil hvor du er redd for dyrt vedlikehold.

Personlig ville jeg aldri hatt en Tesla uten garanti.

VegarHenriksen

Stemmer også for Model 3, men kan dessverre ingenting om hundebur.

Det er første gang jeg hører om varmeproblemer i bagasjerommet om sommeren, men dette finnes det garnatert en DIY-løsning på for å få litt luft bak. Det er også en mulighet å legge keramisk solfilm som blokkerer sola.

Kjøpte selv en 2013 mod S i 2019 som hadde gått 90k. Nå har den gått 170k. Da jeg kjøpte den så hadde den slarkete driveunit og park-calipper fusket. Tesla byttet DU på garanti og park-calipperen betalte forhandleren for.

Bortsett fra dette... så godt som ingenting. EMMC ble byttet på garanti og bærearmer ble tatt på recall. Ellers har det blitt byttet stag og smått i understellet, men det er å forvente av en 2,2k tonn bil som har gått 100k+. Dørhåndtakene har blitt byttet til Gen3 av diverse grunner.

Bortsett fra dette så har jeg originalt batteri, aldri hatt et problem med luftfjæringa og bilen er helt fantastisk og vil være en helt annen verden sammenlignet med en Auris. 140km hver dag vil bli mye billigere med en Tesla.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Muffinman

Simen her på forumet har også kjøpt en 2013. Her ble det etter ikke veldig lenge behov for reparasjoner langt over 100k om jeg ikke husker feil. Det er noen tikkende bomber på spesielt de tidlige bilene som kan gi store utgifter, for eksempel sikringer som sitter inne i likestrømskonverteren. Nå kan slikt riktignok fikses av en som er flink å skru, men om Tesla skal gjøre jobben får man fort regning for ny konverter sammen med reparasjonsutgift på f.eks. ac/kompressor. Hvis jeg ikke husker feil fikk AC-havariet på nevnte bil en konsekvens på over 50k. Regner med jeg blir korrigert om jeg tuller med tall her.

Kommer man seg opp på 2014 modell er noe ryddet unna, er man på 2015 er ledningsnettet mye forbedret i forhold til å tåle vann/salt osv, og på facelift ble ting ytterligere forbedret. Men da byttet man fra Continental til Firestone luftfjæring med noen nye problemer der.

Uansett skal det vel litt til at reparasjonskostnader skal overstige verdifall på en ny bil. En ny TMS koster vel rundt 800k og det er normalt at biler taper seg 45-55% i løpet av de tre første årene. Det er mer enn en "gammel" TMS er verdt, og dermed er det naturligvis helt ulogisk å hevde at drifts/repkostnader på gammel bil nærmer seg verditap på ny.


islandwind92

Tusen takk for mange gode innspill! Setter pris på hver eneste tilbakemelding. Plassmessig burde vi gått for Model S (aller helst model Y), men jeg endte opp med å bestille en Model 3 Standard Range Plus.

Flere grunner til det, men hovedsakelig handler det om forutsigbarhet og pris. Et tilnærmet bekymringsfritt bilhold ble rett og slett for fristende. Løsningen for oss blir å ha hunden festet i sele i baksetet. I tillegg beholder vi Aurisen inntil videre, også får vi vurdere om Model 3 er tilstrekkelig som familiebil, slik at vi kan kvitte oss med Aurisen.

Til dere som sverger til Model S, så forstår jeg det godt. Men skal innrømme at «nybil»-tanken ble for sterk. Kanskje Model S blir aktuelt senere.

Håper jeg ikke har dumma meg helt ut nå...er jo med litt blandede følelser dette valget ble tatt. Men har trua på at Model 3 er en knallbil. Kommer til å vurdere takboks etter hvert.

Ble litt overraska da noen fortalte meg at Standard Range kommer uten gulvmatter, det er jo ganske teit. Tips til billige, men gode gulvmatter til Model 3?

Håper jeg blir fornøyd!

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

petersv

Gratulerer, dere blir nok fornøyde, 3 er en mye bil for pengene.

Vaduz

Om du klarer deg med bagasjen i en model 3 er nok det beste kjøpet man kan gjøre, kanskje gjennom tidene gitt alt man får til prisen. Blir bra!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA