Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt Model S – russisk rulett eller potensielt fornuftig?

Startet av islandwind92, tirsdag 16. november 2021, klokken 09:45

« forrige - neste »

islandwind92

Hei!

Er klar over at det finnes lignende tråder her inne, men jeg starter denne i håp om å få noen innspill, og kanskje noen andre perspektiver enn jeg har funnet i andre tråder.

Jeg er 29 år, har samboer en en baby på 8 måneder, samt en Finsk lapphund. Vi skal ikke få flere barn, så vi forblir en familie på tre (fire inkludert hunden). Vi har begge faste jobber, eier hus på landet og eier i dag en Toyota Auris, 2015-modell. Inntekten vår ligger tett oppunder 1 mill samlet, så det er ikke all verden, men helt ok. I tillegg har vi leieinntekter på 6.000 kroner per måned.

Det er altså situasjonen vår i dag. Så er saken at jeg i ti år nå har hatt lyst på Tesla. Da vi pendler 14 mil totalt per dag, er elbil egentlig en no-brainer. Jeg er klar over at det finnes andre bilmodeller som sikkert er mer fornuftige, men med i regnskapet må det også legges til at jeg er over gjennomsnittet tech-interessert.

Plass-messig virker Model S til å være perfekt for oss. Vi får både plass til hund, baby og masse baggasje. Greia er at vi (les:jeg) ser på en brukt Model S 2017-modell, til mellom 400-450.000 kroner. Har funnet flere på Tesla.com, som kan være aktuelle.

Har jo med skrekk og gru lest mange skrekkhistorier om Model S-er som har drøssevis av dyre feil og mangler. Dette er altså det beste argumentet MOT å skaffe en brukt Model S. Samtidig har jeg hørt om mange som er strålende fornøyd med disse bilene, spesielt de som er produsert etter 2016.

Jeg har lest meg opp så godt jeg kan på Model S, og vet litt hva jeg bør være på utkikk etter av feil osv.

En litt artig side-note er at faren min kommer til å "ta livet av meg" hvis han finner ut at vi går for Model S. Han er overbevist om at det er et ekstremt problematisk kjøp, fordi "det alltid er fullt av biler utenfor Tesla-verkstedet". Jeg flirer litt av dette utsagnet, men samtidig frykter jeg jo at han har rett.

Aller helst har jeg lyst på Model Y, men dessverre er det blir det litt for dyrt med en bil til 600.000, slik økonomien er i dag. Så skjønner jeg jo at man kan argumentere med at det kan bli billigere å eie en Model Y i lengden, enn en brukt Model S som potensielt kan få mange dyre feil.

Kanskje er dette innlegget skrevet bare fordi jeg innerst inne ønsker en slags velsignelse om at "joda, det går helt fint å kjøpe en brukt Model S". Kanskje forsøker jeg bare å overbevise meg selv.

Er på utkikk etter erfaringer og råd fra andre. Er det fullstendig russisk rulett å kjøpe en brukt Model S?

petersv

Hvis dere kun er, og skal forbli, tre personer ville jeg gått for en ny Model 3. Det er rimeligere både i innkjøp og bruk (garanti.) Det er mer enn nok plass i den for en såpass liten familie. Henger-krok er også et stort pluss.

islandwind92

Takk for svar. Jeg har tenkt mye på Model 3, men det som gjør at jeg egentlig slo fra meg det, er mangel på plass til hundebur. Hunden vår er mellomstor, veier 21 kilo, men ser ikke helt at det er plass til den i Model 3.

Hvis det derimot finnes noen smarte løsninger på dette, så er jo Model 3 høyaktuell.

o.b.lix

De fleste feil med Tesla har vært innenfor kort tid etter bilen er levert, og derfor er en brukt ferdig fikset og mye mindre utsatt for feil.

Mange av feilene har også vært kosmetiske som ikke påvirker driftssikkerhet.

Har en kollega med kone, barn og hund som kom fra Auris til brukt model S og han er i alle fall superfornøyd, plass, sikkerhet og komfort er på et helt annet nivå sier han.


Jeg har kjørt Tesla siden 2015 og totalt 300.000 km og det har ikke vært noen feil å skrive hjem om. Vi har mange nye biler av diverse merker i firmaet og samtlige har mer problemer og feil enn min Tesla.


Når det gjelder hvorfor det er så mange Tesla utenfor verkstedene - så er saken enkel - det er kun Tesla som skrur på (nyere) Tesla, det finnes få Tesla-verksteder, og de som er har slitt med underbemanning. Når i tillegg Tesla selger som hakka møkk (det mest solgte bilmerke i Norge i år uansett drivstoff), så sier det seg at kapasiteten kan være begrenset.

Det har de imidlertid fått mer og mer skikk på, nå betaler de markedsledende lønn for bransjen, slik at veldig mange som sluttet i Teslaverksteder, har nå kommet tilbake, og verkstedene mange steder går med to skift.
De bygger ut og det kommer også andre verksteder som kan skru Tesla, her er f.eks. EV services med verksted i Bergen og Oslo med pengesterke Frydenbø bak seg en aktør som også vil utvide i tiden som kommer. 

Men det eneste som er sikkert med en bil er at det er dyrt og aldri vil lønne seg.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

petersv

Sitat fra: islandwind92 på tirsdag 16. november 2021, klokken 09:59
Takk for svar. Jeg har tenkt mye på Model 3, men det som gjør at jeg egentlig slo fra meg det, er mangel på plass til hundebur. Hunden vår er mellomstor, veier 21 kilo, men ser ikke helt at det er plass til den i Model 3.

Hvis det derimot finnes noen smarte løsninger på dette, så er jo Model 3 høyaktuell.

Ville sett etter løsning for baksetet. Sele eller bur. Det er varmt bak for en hund i en model S på sommeren iom at det ikke er aircondition bak dit for langturer.

islandwind92

Sitat fra: petersv på tirsdag 16. november 2021, klokken 11:36
Sitat fra: islandwind92 på tirsdag 16. november 2021, klokken 09:59
Takk for svar. Jeg har tenkt mye på Model 3, men det som gjør at jeg egentlig slo fra meg det, er mangel på plass til hundebur. Hunden vår er mellomstor, veier 21 kilo, men ser ikke helt at det er plass til den i Model 3.

Hvis det derimot finnes noen smarte løsninger på dette, så er jo Model 3 høyaktuell.

Ville sett etter løsning for baksetet. Sele eller bur. Det er varmt bak for en hund i en model S på sommeren iom at det ikke er aircondition bak dit for langturer.

Jeg hadde helt slått fra meg Model 3, men jeg var ikke klar over varmeproblematikken med Model S. Og når du nevner sele, så er det jo faktisk en mulighet. Spørsmålet er om hunden får plass ved siden av barnesetet. Skal til en Tesla-forhandler i morgen, så får sikkert sett på det da.

Takk for tipset, skal definitivt undersøke dette nærmere. Og prisen er jo også ganske så fin. Ikke minst vil det føles tryggere å gå for en ny Model 3, enn en brukt Model S.

Går i så fall for den rimeligste Model 3 med bakhjulsdrift, og med vinterdekk. Men må få avklart om både hund og datter får plass i bilen :)

Stone

Kort innpå

Har selv S-2014, ikke hatt nevneverdige problemer (dog kun kjørt ca 70.000). Inntrykket mitt er at de fleste med så pass gamle modeller har fått fikset issues, så mitt tips er å finne en noenlunde godt ivaretatt S, med lav kilometer på telleren.

Plass i S er overlegen 3 - har selv hund (dog kun 4 kg) som trives i bur bak i bilen. Ingen problemer med varme bak der sommerstid, når det har vært som varmest har jeg lagt sølvfolie matte over hundebur/bakvinduet - fungerer utmerket.

Har ikke erfaring med 3 (kun besiktiget og prøvekjørt) - men vil etter planen få det, når jeg nå snart legger min S ut for salg.

En annen grei sak på gamle modeller er jo gratis SC - for de som kjører mye og har tilgjengeligheten (gitt at mine antagelser om at gratis SC følger bilen stemmer).   

Lykke til med valget!

geear

På servicesenteret her er det mye lånebiler som står utenfor, sikkert noe innbyttebiler, og eventuelt ferdigreparerte biler. Alle kundebilene ellers står innendørs. De som venter på deler og står over lenger periode, står i lukket p-anlegg under bygget.

Vaduz

Jeg hadde vært veldig komfortabel med brukt S, problemfritt bilhold for min del. Kjøp den bilen du har mest lyst på:) Utrolig stort bagasjerom, får ekstremt mye bagasje baki der, model 3 kan ikke måle seg. Dessuten bedre interiør og skjermer, samt luftfjæring++ men noe tregere lading og dårligere rekkevidde på eldre modeller.
Dere kommer til å få et barn til (ingen vil ha fler barn etter åtte måneder, men bare vent til 12-15mnd så snur det fort:), så det blir ikke plass til bikkja i baksetet uansett (kanskje gi den til svigers eller selge den?), model s er perfekt familiebil med to barn!

E_S

Var litt i samme situasjon. Nå er jeg singel uten barn og hund, så det med plass er ikke et tema, men jeg har en bilinteresse godt over snittet.

Ønsket ikke å bruke 5-600k på bil, og endte med en tidlig faceliftutgave av Model S. Passet på å finne en som ennå var under 5 år, da den er omfattet av reklamasjon slik at man kan (med litt diskusjon og "krangling) klare å få fikset en del ting gratis. Erfaring tilsier at ikke alle er like pirkete, så feil og mangler kan fort være ikke-oppdaget av forrige eier.

Det er ingen hemmelighet at kvaliteten på Model S, og spesielt Model X, har vært litt variabel. Noen har biler som går 250kkm uten noe særlig problemer mens andre har hatt tildels maaange verkstedbesøk. Jeg er såpass skrukyndig og har også tilgang til fasiliteter, så jeg er ikke så redd for slitedelbytte så lenge det ikke blir en standard helgesyssel å skru bil.

Har tidligere hatt en 2014 Model S som det knapt nok var noe som helst feil med. Den eide jeg fra den var 2,5 til den var 5 år. Tror det var et dørhåndtak og en slags software-reset som måtte til av verkstedbesøk på den tiden..

Kort oppsummert Model S kontra 3/Y:
+ Bedre plass
+ Mer premium
+ Bedre komfort
+ Aluminium (ruster ikke)
- Mer som kan ryke
- Dyr forsikring
- Dyrere reparasjoner og service
- Ingen mulighet for å (lovlig) dra henger
- Noen gjenganger-svakheter som dørhåndtak, soltak etc.

Som sagt - jeg endte med brukt Model S, da min totalvurdering kom til at det var det jeg hadde mest lyst på. Om man er ute etter mest mulig problemfritt og forutsigbart bilhold vil jeg nok heller se på 3/Y, men så lenge du kjøper en bil som er innenfor reklamasjon/garanti er du rimelig safe. Da vil du etter hvert få en følelse om bilen er laget mandag morgen/fredag ettermiddag eller ikke - og om det er et eksemplar du ønsker å eie når du er "on your own" mtp. reparasjoner.

Nå høres det ut som brukt Model S er russisk rullett, og det er det absolutt ikke, men det er en kjennsgjerning at eldre premiumbiler *kan* potensielt være dyre å eie. Altså, kjøp en bil med garanti/reklamasjon, så rekker du å bli kjent med den før du er der at du må betale alt selv.
:)

1000kwh

S er jo Teslas eneste virkelig pene bil og har veldig mange gode kvaliteter. Fantastisk langturbil.

Du får mye bil for pengene når man kjøper facelift Model S!

Sett av normalt med vedlikeholdsbudjett for en stor bil, så går det nok fint.

E_S

Angående gratis SuC på livstid fulgte dette ut 2016, og noen biler førstegangsregistrert tidlig 2017 har det også. Etter dette er det "pay up". Merk også at biler med opprinnelig gratis SuC som har vært innom salg via Tesla har fått dette fjernet slik at de også må betale uansett alder, mens biler som kun har vært omsatt utenfor Tesla beholder dette. Uansett utgjør gratis SuC for de aller, aller fleste ytterst lite, da det ikke er der man i hovedsak lader.
:)

Diravi

#12
Vår 2016 S70D er kjørt ca 115 000 km og er nå 5,5 år.

Feil så langt (tatt på garanti):

To dørhåndtak tok kvelden etter tur, ble byttet
Løs bolt i bakstillingen - Tesla valgte å bytte hele på garanti og sendte oss hjem med loaner S til det var fikset
Panserlås hengt seg opp to ganger på vinter, inn for justering en av dem.
Bærearmer foran byttet på garanti etter hjulstillingskontroll på 98 000 km

Feil utenfor garanti: Feil på parkeringsbrems, måtte bytte venstre caliper bak nylig.

Alle gangene har vi fått rask oppfølging fra Tesla. Vi har brukt Trondheim, Ålesund og i senere tid Molde etter at verksted åpnet der. Da parkeringsbremsen begynte å skrante hev de seg rundt og tok den innimellom andre ting mens vi var en uke i Spania, slik at bilen var klar til langtur til Oslo påfølgende helg.

Med unntak av det berømte knirket mellom førersetet og midtkonsoll (gjelder bare når den tyngste av oss kjører), er det ikke en eneste skrangle- eller knirkelyd i interiøret etter 115 000 km på svært varierende veistandard.

S er en deilig bil. Jeg har kjørt X flere ganger og ikke kjent på samme vil ha-følelsen. To tonn og 10 m2 bil som på magisk vis alltid lar seg lirke på plass med cm-klaring i trange gater , samtidig som den er et komfortabelt lokomotiv på landevei. Den har vært lasteesel og matpakkebil og alt i mellom.

Vi har bestilt en ny Y, men jeg har egentlig mest lyst på en Raven S som bare er kjørt til og fra polering hver søndag. ;-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

petersv

#13
Sitat fra: islandwind92 på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:08
Sitat fra: petersv på tirsdag 16. november 2021, klokken 11:36
Sitat fra: islandwind92 på tirsdag 16. november 2021, klokken 09:59
Takk for svar. Jeg har tenkt mye på Model 3, men det som gjør at jeg egentlig slo fra meg det, er mangel på plass til hundebur. Hunden vår er mellomstor, veier 21 kilo, men ser ikke helt at det er plass til den i Model 3.

Hvis det derimot finnes noen smarte løsninger på dette, så er jo Model 3 høyaktuell.

Ville sett etter løsning for baksetet. Sele eller bur. Det er varmt bak for en hund i en model S på sommeren iom at det ikke er aircondition bak dit for langturer.

Jeg hadde helt slått fra meg Model 3, men jeg var ikke klar over varmeproblematikken med Model S. Og når du nevner sele, så er det jo faktisk en mulighet. Spørsmålet er om hunden får plass ved siden av barnesetet. Skal til en Tesla-forhandler i morgen, så får sikkert sett på det da.

Takk for tipset, skal definitivt undersøke dette nærmere. Og prisen er jo også ganske så fin. Ikke minst vil det føles tryggere å gå for en ny Model 3, enn en brukt Model S.

Går i så fall for den rimeligste Model 3 med bakhjulsdrift, og med vinterdekk. Men må få avklart om både hund og datter får plass i bilen :)

For å gi litt kontekst:
Jeg har hatt tre Model S, og har en 2015-modell fortsatt i dag. Site 6 mnd har jeg måtte byttet p-bremsekalliper (gjort selv, 5500,-) den andre ryker kanskje snart? Bytte begge skjermer/infotainment 17000,- da den store var mørk og Tesla ikke ville fikse det utenfor garanti. Jeg har stålfjærer nå, men min bror har 85S AWD med luft (som jeg også hadde på de to forrige) og nå må han bytte to av de, 22000kr hvis han får det gjort hos 3.part. Mao må du erfaringsmessig regne med 20-50k i året i utgifter på en slik S du ser etter. I tillegg er forsikringen på Model 3 rimeligere.

Vi har tre barn, så for oss er 3 uaktuelt, men jeg hadde helt klart kjøpt en Model 3 i dag om jeg bare hadde hatt ett barn ;) Eller Model Y om jeg hadde hatt flere.

Det er nok stress med småbarnslivet, å bekymre seg for en bil utenfor garanti i tillegg hadde jeg skånet meg for, spesielt når det er billigere! Lykke til med valget, du blir nok fornøyd uansett  8)

Edit: glemte å nevne 3 håndtak er byttet også siste året, men det har jeg fikset for det meste selv, så kostet meg kun 5000,- i deler. Må også bytte bremser, men har kjøpt 3.part, så det kommer på under 4000 for skiver og klosser, noe man må regne med på en bil som har gått 100kkm+. I tillegg er nok det meste av understellsdeler på min rimelig klar for en utskifting, da bilen ikke er like tight og retningsstabil lengre, gruer med til den regningen, tipper på 30 lapper der også. Det koster å ha bil  :o

Edit edit: MEN MODEL S ER DEN PENESTE TESLAEN!!!  :police:

Jærbuen

Hei, selv har jeg nettopp kjøpt en 2013 Model S signatur P85, 1 eier, 119.000 km, ikke vinterkjørt, servicer fulgt hos Tesla. Absolutt ingen garanti igjen, hverken den på 5 eller 8 år. Dette er risiko ja, men jeg tar den. Batteri overhalt i 2015, usikker på om DU er byttet, så dette kan kanskje være den utgiften jeg frykter mest.

Vil du være mer safe, gå for en med fortsatt gyldig garanti, hvertfall den på 8 år, som dekker de dyreste potensielle reparasjonene.

Jeg hadde ny S85 fra 2014 til 2017, kjørte 140.000 km, så vet litt hva som er typiske feil de første årene, og ut fra dette tok jeg sjansen på en "gammel" S. Litt nostalgisk å ratte rundt i en av de første TMS'ene, så får jeg krysse fingrene for at ikke den gir meg for store utgifter. Mye kan fikses selv, og tilgang på brukte deler øker.

Jeg har tidligere hatt både X og 3, 3 med minst feil og mest gocart-følelse, men det er liksom S som er ekte Tesla, og finest mener nå jeg.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA