Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Euniq 6

Startet av Daniel_0007, mandag 15. november 2021, klokken 16:15

« forrige - neste »

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

Blitz

#1
I Kina koster denne  fra 206 000 til 257 000kr for toppmodellen, så jeg synes prispåslaget på 113 000 kr eller ca 45% er for mye, men det ser ut til at strategien til RSA er å selge veldig få biler, og heller ta veldig god margin.
Påslaget på BYD Tang er på ca 170 000, så de har moderert seg noe, men disse marginen er ikke noe jeg tror de greier å opprettholde over tid.

torlie

"I dag forteller RSA at bilen med betegnelse Euniq6 SUV kommer på markedet våren 2022. Bilen får en introduksjonspris på 369.900 kroner i en velutstyrt og romslig utgave.

Prisen gjelder ifølge importøren ved bestilling innen utgangen av 2021 og inkluderer en Exclusive tilbehørspakke som de har verdsatt til 50.000 kroner."


Noen som tror dette er en bløff for å sikre seg bestillinger?
Kan ikke se for meg mange bestiller denne om prisen plutselig øker med kr 50.000,- fra 01.01.22



2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

edyrli

#3
Det som er like interessant her er at i følge prislisten så kommer Euniq 5 med 70 kwt. Det er ikke annonsert noen plass. Ser ut som de har klart å lekke dette selv. Var ute å prøvekjørte den men avskrev den pga for kort rekkevidde (og dels pga. lav hengervekt).
Påslaget fra 52,5 kwt til 70 kwt er bare på 20.000.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

BubbaJoFet

Når man skal mate en egen importør satsning (xpeng)og en hel forhandlerkjede fet på fordums glans av leasete Outlandere, da trenger en litt margin...

torlie

Hengervekt 400kg og kuletrykk 40kg.

Noen som har bestilt denne her på forumet?
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

edyrli

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 23. november 2021, klokken 15:10
Når man skal mate en egen importør satsning (xpeng)og en hel forhandlerkjede fet på fordums glans av leasete Outlandere, da trenger en litt margin...
Bare en kort kommentar. Det er Motor Gruppen / Motorforum som har Mitsubish og Xpeng.
Men det er RSA Bil som har Maxus.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Bluebird

#7
Og her ser vi misvisende og manipulerende prising av Euniq 6. Importør går ut med pris 369 900,- (uten annet forbehold enn at prisen er levert Drammen). Men 399 800,- forlanger lokal forhandler Oddvar Bjelde for bilen på forhåndssalg (https://www.oddvarbjelde.no . Se forsiden).

Hvorfor er prisene så til de grader manipulert for hva importør RSA Bil reklameannonserer og hva forhandler annonserer? Det koster ikke 30 000,- å frakte bilen fra Drammen til Arna der forhandler holder til. NSB tok for få år siden kun 2 800,- for å frakte en svær amerikansk veteranbil fra Drammen til Bergen i godsvogn for en privatperson. Hva krever forhandleren hele 30 000,- for?

Dette er en del av utbredt markedsføringssvindel, der grunnprisen man får opplyst hos forhandler er milevis fra importørs/leverandørs prislister eller prisannonsering. I tillegg til en uforklarlig høyere grunnpris smøres det alltid på med høykalkyle nips-produkter som matter, understellsbehandling og ekstra hjul. Akkurat dette kan man med hard hånd kreve slettet, selv om understellsbehandling er fornuftig. Verre er det med grunnpriser som ikke har noen rot i annonserte priser i massemedia.

Men altså, hvor er bakgrunnen for forhandlers påslag på 30 000,-? Siden importør annonserer bilen i massemedia til privatmarkedet for 369 900,- så er de pliktig til å levere tilgjengelige biler til denne prisen. Selv om man må ta seg turen til Drammen for å hente. Men tviler på at det lar seg gjøre, og ser for meg en tirade med sleipe bortforklaringer.

torlie

«Inkl. metallisk lakk, sommer og vinterhjul på alu. Matter og ladekabel. Levert Bergen»
metallic: kr 7900,-
Ladekabel: kr3600,-
Matter: kr 1500,-?
Totalt: kr13000

Ergo er vinterhjul og levering Bergen kr17000,-

Høres vel helt ok ut, men alltid lurt å hente tilbud fra 2-3 ulike.


2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Bluebird

Takk for oppklarende svar av torlie. Jeg ser disse opplysningene finnes når man klikker litt rundt. Men:

Sålenge metallic er et reelt valg, og ikke slik at alle Euniq 6 i småskalaserie til Norge uansett blir levert med metallic, så er det noe man får fordøye.

4 stk vinterhjul i SUV-størrelse koster sitt også, og er vanskelig å komme unna når snøen ligger på bakken utenfor forhandler. Selv om man nok kunne bortimot halvert beløpet i forhold til å handle vinterhjul levert hjem fra en storgrossist fra Tyskland.

vinterdekk

Denne ser jo smart ut. Men 325 kg nyttelass blir på kiloet nok for vår feriebagasje og sjafør/passasjerer. Måtte nok eventuelt gått opp til Euniq 5 selv om vi bare er fem ser jeg.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

edyrli

Det høres jo i første omgang lite ut. Men er det noen som har veid en full ferieoppakning?
På en vanlig flyferie er det vel typisk 30kg på en koffert. For en familie på 4 er det da snakk om 120kg for disse 4. Du vil fortsatt ha 205 kg igjen å fylle i. Kone og unger er kanskje 150 kg? Forsatt er det litt å gå på.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

edyrli

Ser Euniq 6 er ikke den eneste bilen med lav nyttelast. Teslamodell 3 har 264 kg. Men dette er jo en mye mindre bil. Men Tesla Modell Y som kjemper i samme segment om de samme kundene har 315 kg.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

kaiat

Min diesel-SUV har en nyttelast på 450 kg. Det skulle vel holde bra tenkte jeg når jeg kjøpte den. Vi er riktignok 5 i familien, men det blir vel ikke så mye vekt av det? Vel, på en av de første helgeturene med bilen svingte jeg innom en av SVVs vekter for å sjekke. Med 5 i bilen (3 barn) og oppakning til en helgetur holder jeg meg akkurat rett under tillatt totalvekt på bilen... Jeg er brennsikker på at jeg kjørte med overlast nå i sommer for da hadde jeg takboks og et par sykler på stativ i tillegg.

Ser helst at min neste bil har en nyttelast på 5-600 kg, men har funnet ut at utvalget i elbiler er marginalt med et slikt kriterie.

vinterdekk

#14
Sitat fra: edyrli på søndag 16. januar 2022, klokken 17:56
Det høres jo i første omgang lite ut. Men er det noen som har veid en full ferieoppakning?
På en vanlig flyferie er det vel typisk 30kg på en koffert. For en familie på 4 er det da snakk om 120kg for disse 4. Du vil fortsatt ha 205 kg igjen å fylle i. Kone og unger er kanskje 150 kg? Forsatt er det litt å gå på.

Minst 30 kg per passasjer er nok rimelig tommelfingeregel. Vi hadde nær 125 kilo sist fellesferie og var bare fire denne gangen, mot fem tidligere. (Årsaken til at jeg dro på veiestasjonen er for potensielt behov for nyttelass og hengervekt om jeg skal bytte til elbil en dag.)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA