Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

40 eller 32A vern for 22kW? 5G6mm vs 5G10?

Startet av Model Y, mandag 15. november 2021, klokken 15:54

« forrige - neste »

Model Y

Hei!
Holder på med innkjøp til montering av Easee lader på 400V.
Den skal vel helst ha 40A vern ved 32A ladekapasitet, men en 5G6mm (MR Flex tilsvarende) takler maks 38A.

Kan man da bruke en 5G6 kabel og 40A vern? Eller må jeg ha 32A vern og maks 25A ladekapasitet?

Jeg tenker jo litt at den aldri kan trekke mer enn 32A uansett, da elektriker/montør vil begrense dette i oppsettet. Men er det innafor å bruke 5G6 på en 40A kurs?

5G10 takler 51A, men det skal mye til å få plass til det i 25mm rør...

elektrolux

Siden ladestasjonen er et sluttpunkt som uansett begrenser stilles til at bilene ikke skal trekke mer enn 32A kan kursen sikres med høyere strøm enn det kabelen er bygget for. Men kabelen må være kort nok til å klare å ta sikringen ved en kortslutning. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Model Y

Flott. Takk for svar.
Hvor kort snakker vi om?
Jeg antar maks 15m lengde. Skal få målt opp med trekkesnor.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Model Y

Elektriker mente 16A er mer enn nok, men jeg tenker likevel jeg ønsker å ha mulighet til å lade 22kW hvis jeg vil...

Uansett. Et annet spørsmål kom opp; Jeg har overspenningsvern på 40A, men hovedsikring på 63A. (400V).
Gir det mening...? Burde ikke overspenningsvernet matche hovedsikring?

Ellers lurte jeg litt på hvilken "karakteristikk" det bør være på sikringen, A/B/C?

Model Y

Enda et spørsmål:

Ved 40A sikring, skal laderen innstilles til 40A eller 32A under konfigurasjon? Jeg har jo 40A sikring, men den skal maks lade 32A...?

cra

Bare å stille inn på 32A. Sikringen er der for å beskytte kablene dine mot overforbruk. Det blir som å sette en 1kW ovn på en 16A kurs. Det går helt fint. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Sitat fra: DIYglenn på tirsdag 07. desember 2021, klokken 12:51
Elektriker mente 16A er mer enn nok, men jeg tenker likevel jeg ønsker å ha mulighet til å lade 22kW hvis jeg vil...

Uansett. Et annet spørsmål kom opp; Jeg har overspenningsvern på 40A, men hovedsikring på 63A. (400V).
Gir det mening...? Burde ikke overspenningsvernet matche hovedsikring?

Ellers lurte jeg litt på hvilken "karakteristikk" det bør være på sikringen, A/B/C?
B-karakteristikk burde gå veldig fint siden det ikke er noen stor startstrøm i elbiler. Og du kan få problemer med selektivitet i anlegget ditt med en 40A C-automat.

Men jeg har ikke hørt om 40A overspenningsvern så der tror jeg du blander litt. Overspenningsvern for bolig kan gjerne være 20kA, dvs 20 000 A. Mener du jordfeilbryter på 40A?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Model Y

Aha, det står «40A» på overspenningsvern i skapet. Så da antar jeg det evt er noe annet de sikter til.
Det står «Chint NB1-63H» og «OV40» på den.

Ellers enig med at B-karakteristikk gir mest mening. Men ser det er få som har Chint 40A jordfeilvern med B-karakteristikk på lager her. De fleste er C.

Er ellers flere som har 40A automatsikringer med B-karakteristikk.

Hva bør jeg bruke, jordfeilautomat eller automatsikring? Elektriker (som skal montere) virket litt likegyldig til dette.

Det er dobbeltisolert kabel (mr flex) men grunnet et for skarpt bend i en tilkoblingsboks på veien, så blir nok kabelen kuttet i tilkoblingsboksen og terminert der. Den er selvsagt vanntett og godt beskyttet.

Det vil da også evt åpne for å koble til enda en Easee lader videre fra denne tilkoblingsboksen på samme kurs en gang i framtiden (en inni og en utenfor garasjen). Så det er vel et pluss. (Dvs så lenge de klarer å kommunisere med hverandre hvis 6-7 meter avstand?).

Model Y

Ser ellers ut fra manual at Easee ikke forstyrrer en A-type jordfeilautomat, men også at det ikke er noe behov ved dobbeltisolert kabel.

Sitat

Den integrerte jordfeilbryteren har ingen innflytelse
på funksjonen til eksterne beskyttelsesenheter. Hvis
en klasse II-installasjon forsyner Ladroboten(e), er det normalt ikke behov for noen ekstern jordfeilbryter. Lokale ledningsregler må imidlertid alltid følges.

Jeg ønsker jo en mest mulig sikker løsning, men på en annen side er det vel liten grunn til å betale 1000,- ekstra for jordfeilautomat hvis en vanlig automatsikring holder 🤷‍♂️

Grosor

Sikker på at du ikke har 40A hovedsikring og en 63A jordfeilbryter forankoblet hele installasjonen? Et bilde av skapet hadde hjulpet...

Ellers ønsker du vel egentlig ikke å lade med 22kW under ny nettleiemodell. Ikke sikkert netteier tillater det heller.

Dobbelsiolert kabel må man bruke der hvor kabelen ikke er beskyttet av et jordfeilvern. Men er likeveil ikke feil å bruke om man har jfvern og med kabeltyper som mr flex er det ingen ulempe heller.

Model Y

Jeg har 63A hovedsikring, TN/400V. Var derfor jeg stusset litt over hva «OV40» overspenningsvern kan gi. Det står «40A» på overspenningsvernet i kursoversikten, men hovedsikring er 63A.
Netteier bryr seg ikke om kapasitet på elbillader, såfremt den ikke overskrider boligens hovedsikring, da må man søke.

Alt er nytt, 2021. Vet ikke om det er en egen jordfeilbryter i tillegg, isåfall står den i skapet ute, ved måleren.


Model Y

Sorry, ikke overspenningsvern, overbelastningsvern 🤦‍♂️

Men betyr det at jeg kan trekke maks 40A... selv om hovedsikring er 63A?

Orbit

Ja, dersom alt i huset er koblet via overbelastningsvernet. Men det kan være at bare deler av anlegget går via dette vernet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Grosor

Denne "hovedsikringen" står gjerne ute sammen med måleren din?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA