Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte bremseskiver og klosser foran

Startet av drumfrodo, mandag 15. november 2021, klokken 15:45

« forrige - neste »

drumfrodo

Kjøpte nylig en 2 år gammel Raven Performance som er gått 32k km. Bremsene foran er mer eller mindre utslitt, som jo er typisk som følge av manglende bremseservice og kjøring med standard regen, så de må dessverre byttes. Spørsmålet er, får man gjort dette rimeligere hos andre verksted eller er det kun Tesla selv som kan/bør få oppdraget med å bytte? Finner lite info om tilbud på bytte av skiver/klosser til Model X fra 3. parter, men tips mottas med takk :) Helst i Trondheim/omegn.

Hadde samme problem for 3 år siden på en P100D jeg kjøpte brukt da (omtrent samme alder ved kjøp), og Tesla mener jeg da tok ca 12k for å bytte både skiver og klosser foran. Hadde vært greit om det var mulig å få gjort noe rimeligere...  Forøvrig så var bremsene på den fortsatt like fine og nesten ikke slitt i det heletatt når jeg solgte den, 3 år og 70 000km etter bytte, ved kjøring konstant i low regen i stedet for standard. Så bremsene på denne bilen har det åpenbart best av å bli brukt litt mer :)

kodax

Kan det stemme at så mye slitasje er vanlig? Min to år gamle X har snart gått like langt, har bare kjørt på vanlig regen, og klosser og skiver er nesten ikke slitt. Jeg har tatt ut klossene et par ganger og pusset litt med stålbørste og hatt på kalipperfett.

(Når tiden er inne for å bytte, så gjør jeg dette lett selv, så har ikke noe forslag til hvor du skal få gjort det.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rævedilter

Mine skiver var utslitt (meir enn 2 mm slitasje) på 70kkm sjølv med bremsservice, men kjører mykje med henger.
Bremsene blir meir slitt av lavregen, men ruster mindre, men med autobremsing som å innført for halde rust vekke gjekk nok slitasjen opp, og enda meir med låg regen, noko ein ikkje treng no.

geear

Sitat fra: kodax på mandag 15. november 2021, klokken 19:33
Kan det stemme at så mye slitasje er vanlig? Min to år gamle X har snart gått like langt, har bare kjørt på vanlig regen, og klosser og skiver er nesten ikke slitt. Jeg har tatt ut klossene et par ganger og pusset litt med stålbørste og hatt på kalipperfett.

(Når tiden er inne for å bytte, så gjør jeg dette lett selv, så har ikke noe forslag til hvor du skal få gjort det.)
Om det er vanlig eller ei kommer an på hvordan man ser det. Uten å smøre opp bremsene en gang så glir ikke klossene tilbake slik de skal, og slitasjen blir enorm. Og her virker det at de setter seg fast heller å være regelen enn unntaket, så uten å ha blitt smørt opp er det nok vanlig. ;)

Mine satt omtrent bom fast etter 1,5 år eller hva det var, men da gjorde jeg en grundig rengjøringsjobb og smurte de opp, og da jeg tok de opp igjen et år senere så gled de fortsatt helt fint. Tipper de var omtrent halvslitt på 45kkm.

drumfrodo

Sitat fra: kodax på mandag 15. november 2021, klokken 19:33
Kan det stemme at så mye slitasje er vanlig? Min to år gamle X har snart gått like langt, har bare kjørt på vanlig regen, og klosser og skiver er nesten ikke slitt. Jeg har tatt ut klossene et par ganger og pusset litt med stålbørste og hatt på kalipperfett.

(Når tiden er inne for å bytte, så gjør jeg dette lett selv, så har ikke noe forslag til hvor du skal få gjort det.)

Det er nettopp denne rense- og smøreprosessen forrige eier har utelatt.. Har også vurdert å bytte selv, men sliter med å finne ut hvor jeg evt får tak i helt riktige skiver - og er redd for å kjøpe noe med evt dårligere kvalitet enn de originale.

skretting



Jeg kjøpte skiver og klosser fremme på autodoc. Lastet ned appen og la inn regnr så får du liste over alle delene som er kompatibel med din bil. Bestilte Brembo for å være sikker på at kvaliteten holdt. 1,5 uke leveringstid.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

o.b.lix

Det er ekstremt viktig å bruke keramisk fett til å smøre de bevegelig bremsedelene og ikke kobberpaste som er vanlig i resten av verden. Kobber reagerer med saltet og så blir det hard og man får motsatt effekt av smøring.

Tror alle nye biler uansett merke er innsatt med kobber (for det virker der veiene ikke saltes), så alle biler burde vært kjørt rett fra forhandler til verksted for bremseservice. Tesla inkludert.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Brukte bremsecalipperfett fra Biltema på vår. Det var like fint ett (og to) år senere. Var faktisk ikke behov for å plukke de igjen.

https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/bremsecaliperfett-2000034132

drumfrodo

#8
Sitat fra: skretting på tirsdag 16. november 2021, klokken 10:06


Jeg kjøpte skiver og klosser fremme på autodoc. Lastet ned appen og la inn regnr så får du liste over alle delene som er kompatibel med din bil. Bestilte Brembo for å være sikker på at kvaliteten holdt. 1,5 uke leveringstid.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeg fant også den siden via Google men avfeide dem som en upålitelig "jalla"-side pga. merkelig url samt at de ikke gjenkjente mitt reg.nr når jeg la det inn. Var litt kjapp der altså... Ved å velge biltype manuelt får jeg opp deler. Men da satser jeg nok på å kjøpe derfra, går også for Brembo for å være sikker på kvaliteten (ser prisen har gått opp med rundt 300 kr for bremseskivene, men men). Takk for tips og erfarings-referanse!

o.b.lix

Legg merke til at om du bestiller delen på autodoc bia app får du rabatt. Guttungen kjøpte nettopp dynamo derifra, fungerte og passet som den skulle.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

drumfrodo

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 16. november 2021, klokken 16:21
Legg merke til at om du bestiller delen på autodoc bia app får du rabatt. Guttungen kjøpte nettopp dynamo derifra, fungerte og passet som den skulle.

Ah, så at det allerede var annonsert med "rabatt" på nettsiden (28%) så tenkte å bestille der siden jeg egentlig skyr å ha egne apper for alt mulig småting, men når jeg sjekket i appen var det som du sier enda større rabatt (37%)...! Tusen takk for det tipset! Da sparte jeg noen hundrelapper :)

Lynet

Kan du dokumentere dine påstander om at kobberfett reagerer med salt o.b.lix?
Har lett lenge etter dokumentasjon på hvilket fett man kan/ikke kan bruke på forskjellige typer bremser, ikke funnet noe!

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 16. november 2021, klokken 10:16
Det er ekstremt viktig å bruke keramisk fett til å smøre de bevegelig bremsedelene og ikke kobberpaste som er vanlig i resten av verden. Kobber reagerer med saltet og så blir det hard og man får motsatt effekt av smøring.

Tror alle nye biler uansett merke er innsatt med kobber (for det virker der veiene ikke saltes), så alle biler burde vært kjørt rett fra forhandler til verksted for bremseservice. Tesla inkludert.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

o.b.lix

Sitat fra: Lynet på tirsdag 16. november 2021, klokken 18:34
Kan du dokumentere dine påstander om at kobberfett reagerer med salt o.b.lix?

Nei har ikke det, dette er bare en godt kjent blant mekkere her på vestlandet i alle fall. En kollega skiftet bremser noenlunde samtidig på to biler, ene med kobberpasta og andre med keramisk, og etter få uker satt kobberbilen sine bremser helt fast.

Vi som har hatt robåter vet at en klinket båt kan ikke blande jernnagler og kobbernagler, da ruster jernet svært kjapt, mens kun jernnagler så varer de mye lengre. (Og kun kobber varer evig.)

Har spurt diverse proffe verksted som skrur på Tesla om dette også, og alle sier at på Tesla sine bremser må du bruke keramisk fett.



«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Veggen

#13
Tesla spesifiser vel CRC silaramic som er silikon og keramikk basert.
Kan ikke huske å ha sett kobberfett benyttet i løpet av mine 8 år med Tesla

Filip86

#14
Når vi hadde model x så brukte jeg disse: https://www.elbilmek.no/tjenester#priser

Kostet 500kr ekstra eller noe for å få de til å ta en bremseservice på bakbremsene i samme slengen.

Edit: så nå at det var i Trondheim du etterspurte. Men nå har du pris fra tredjepart på Østlandet i det minste :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA