Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dundret rett inn i veisperringene: – Skremmende

Startet av Motorwatt, lørdag 13. november 2021, klokken 09:45

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 14. november 2021, klokken 16:23
Jo bedre AP blir, jo verre blir det for oss å håndtere dette. Jo lenger mellom hver feil, jo mindre beredskap vil man gidde å opprettholde.

Inntil AP er level 3 og "aldri" vil feile.
Så løsningen er å ha AP som feiler ofte? Nei, det er jo sånn at både AP og fører må feile for at det skal bli en feil ut av det. Så lenge feilraten til AP minsker mere enn feilraten til sjåfører øker, så blir det en forbedring.

Og så er det jo ikke slik at Level 3+ systemer ikke vil feile. De flytter bare ansvaret.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: daktari på lørdag 13. november 2021, klokken 22:41
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. november 2021, klokken 21:34
Sitat fra: jlan på lørdag 13. november 2021, klokken 17:09
Det kan ikke unnskyldes å ikke følge med, men jeg har merket meg at autopilot reagerer ganske dårlig på felt som har markert en brå forskyvning med kjegler, altså selv om ikke feltet avsluttes, men bare flyttes til siden midlertidig. Den holder litt for lenge på den opprinnelige stripemarkeringen. Det at den ikke reduserer farten etter fartsgrense på motorvei er også noe som kan øke skadene i en slik situasjon.

Ja, det med fartsgrense på motorvei er litt håpløst. Skjønner ikke hvorfor det er slik? Dette må de jo fikse om FSD noensinne skal bli brukbart.
De har nok bedre skiltgjenkjenning i FSD-beta enn jeg opplevde i vinter, men den er jo trent for amerikanske skilt... EU-versjonen er jo direkte ustabil på fartsgrense.

Det er ikke skiltgjengkjenningen som er problemet. Bilen viser stort sett 80 i 80-sone og reduserer hastigheten til 70km/t (+2km/t som jeg har satt den på) på landevei, dette fungerer fint. På motorvei viser bilen 110 i 110-sone, og bytter til 100 i 100-sonen men av en eller annen grunn reduserer den ikke farten automatisk på motorvei :( Merkelig programmering med andre ord.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 14. november 2021, klokken 16:31
Sitat fra: daktari på søndag 14. november 2021, klokken 16:23
Jo bedre AP blir, jo verre blir det for oss å håndtere dette. Jo lenger mellom hver feil, jo mindre beredskap vil man gidde å opprettholde.

Inntil AP er level 3 og "aldri" vil feile.
Så løsningen er å ha AP som feiler ofte? Nei, det er jo sånn at både AP og fører må feile for at det skal bli en feil ut av det. Så lenge feilraten til AP minsker mere enn feilraten til sjåfører øker, så blir det en forbedring.

Og så er det jo ikke slik at Level 3+ systemer ikke vil feile. De flytter bare ansvaret.
Du hopper over det psykologiske problemet om at folk som kjeder under rutineoppgaver blir uoppmerksomme. Dette er et spesielt problem for APs brukergrensesnitt.
Det er ikke åpenbart at dette jevner seg ut, slik at enda bedre AP kan føre til enda sløvere sjåfør og større sjans for uhell. Kanskje blir raten lik, kanskje bedre, kanskje verre.

Det kan løses med å holde sjåføren oppmerksom og hvordan gjør man det: mye hyppigere nags (men irriterende med torque sensor), mer pling, at den av og til slår seg av tilfeldig, hyppigere feiling?

Level 3 vil gi deg mange sekunder til å ta over. Men la oss si level 4 istedet. L4 med så mange feil som dagens AP vil raskt føre til dødsfall. Ingen vil ta ansvar for det.

Problemet med AP er jo at vi ikke vet om feil og skader egentlig minsker. Det ser ut til er at AP i Norge har reddet minst en fyllik som sovnet i bilen på E18. Det vi også vet er at det oppstår nye typer feil/ulykker som kanskje var sjeldnere før, jfr denne tråden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. november 2021, klokken 16:47
Sitat fra: daktari på lørdag 13. november 2021, klokken 22:41
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. november 2021, klokken 21:34
Sitat fra: jlan på lørdag 13. november 2021, klokken 17:09
Det kan ikke unnskyldes å ikke følge med, men jeg har merket meg at autopilot reagerer ganske dårlig på felt som har markert en brå forskyvning med kjegler, altså selv om ikke feltet avsluttes, men bare flyttes til siden midlertidig. Den holder litt for lenge på den opprinnelige stripemarkeringen. Det at den ikke reduserer farten etter fartsgrense på motorvei er også noe som kan øke skadene i en slik situasjon.

Ja, det med fartsgrense på motorvei er litt håpløst. Skjønner ikke hvorfor det er slik? Dette må de jo fikse om FSD noensinne skal bli brukbart.
De har nok bedre skiltgjenkjenning i FSD-beta enn jeg opplevde i vinter, men den er jo trent for amerikanske skilt... EU-versjonen er jo direkte ustabil på fartsgrense.

Det er ikke skiltgjengkjenningen som er problemet. Bilen viser stort sett 80 i 80-sone og reduserer hastigheten til 70km/t (+2km/t som jeg har satt den på) på landevei, dette fungerer fint. På motorvei viser bilen 110 i 110-sone, og bytter til 100 i 100-sonen men av en eller annen grunn reduserer den ikke farten automatisk på motorvei :( Merkelig programmering med andre ord.
Ok. Jeg slet med at den ikke så skilt når jeg lå i venstre felt på motorvei 4-felt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Fastlane83

Nå er det ikke sånn at den veisperringen plutselig dukker opp i 110-sonen heller. Det er blinkende lys, nedsatt hastighet og skilting i god tid før. Du skal ha blikket borte fra veien relativt lenge hvis du ikke får med deg dette.....
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Orbit

Det er oftest lang saktegående kø i høyrefeltet her, lenge før skiltingen starter pga at de fleste legger seg over i høyrefeltet alt for tidlig. Selv før skiltingen vil en våken fører legge merke til at det er noe spesielt, selv om venstrefeltet er åpent.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jlan

Sitat fra: Fastlane83 på mandag 15. november 2021, klokken 06:55
Nå er det ikke sånn at den veisperringen plutselig dukker opp i 110-sonen heller. Det er blinkende lys, nedsatt hastighet og skilting i god tid før. Du skal ha blikket borte fra veien relativt lenge hvis du ikke får med deg dette.....
Men jeg synes likevel det må bli et krav for høyeste EuroNCAP rating at bilens systemer skal få med seg slik informasjon. Det testes jo allerede om bilene stanser for fotgjengere. Kanskje et "fugleskremsel" er løsningen? For eksempel i form av en oppblåsbar dukke i det stengte feltet, et godt stykke før selve sperringen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 13. november 2021, klokken 18:16
Hvis man kjører mot en tydelig veisperring i 110 km/t så kan man under alle omstendigheter ikke stole på noe annet enn seg selv. Man sitter vel ikke og venter på at bilen skal stoppe eller svinge? Vedder på at det her er en distraksjon som er årsaken, og da er det veldig nærliggende å skylde på skjermen. Løsningen som kan tvinge seg frem er at skjermene får betydelig reduserte funksjoner når bilen er i fart.

Er minst like sannsynlig en mindre skjerm (les mobil) som er distraksjonen her.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: jlan på mandag 15. november 2021, klokken 10:02
Kanskje et "fugleskremsel" er løsningen? For eksempel i form av en oppblåsbar dukke i det stengte feltet, et godt stykke før selve sperringen.

Vi trenger ny terminologi: "Autopilot Aware Road Block"  :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

#39
Sitat fra: jlan på mandag 15. november 2021, klokken 10:02
Men jeg synes likevel det må bli et krav for høyeste EuroNCAP rating at bilens systemer skal få med seg slik informasjon. Det testes jo allerede om bilene stanser for fotgjengere. Kanskje et "fugleskremsel" er løsningen? For eksempel i form av en oppblåsbar dukke i det stengte feltet, et godt stykke før selve sperringen.

I can tell you. If you stand completely still in the middle of the road, these emergency brake systems will not detect you and the car will run you over.
The camera only detects the type of object in front. Person, car, osv.
They still rely on the radar to determine the distance and the radar ignores static objects per default.

That is the whole issue here and the Achilles heel of all these systems, including Tesla's auto pilot and why you keep seeing these accidents where Tesla Autopilot (example) drives into barriers or a stationary trucks/cars.

So even these pedestrian emergency systems rely on the pedestrian being actively on the move aka crossing the road, so the radar can pick it up and determine the distance to said object.

That is why all the other companies that develop Self Driving tech at the moment are using Lidar, next to cameras.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Hideyowife

Er ikke sjokkert lenger over slikt som dette. Ikke så skremmende heller for bilene er særdeles trygge når uhellet er ute. Idioter bak rattet er idioter uansett hvilken bil de kjører rundt i dessverre. Å klare å få til noe som dette på så oversiktlige og fine veier forstår jeg ikke. Eneste "unnskyldningen" er hvis fører får ett illebefinnende av noe slag.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

jlan

Sitat fra: Jeronan på mandag 15. november 2021, klokken 16:20
I can tell you. If you stand completely still in the middle of the road, these emergency brake systems will not detect you and the car will run you over.
Må vel ha et par robotdukker som rusler frem og tilbake da:).

Eller kanskje en egentlig trenger en slags radio- eller radarbasert nødblink, noe som tilsvarer ACAS for fly.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Storg

Sitat fra: Hideyowife på mandag 15. november 2021, klokken 16:34
Er ikke sjokkert lenger over slikt som dette. Ikke så skremmende heller for bilene er særdeles trygge når uhellet er ute. Idioter bak rattet er idioter uansett hvilken bil de kjører rundt i dessverre. Å klare å få til noe som dette på så oversiktlige og fine veier forstår jeg ikke. Eneste "unnskyldningen" er hvis fører får ett illebefinnende av noe slag.
Hjelper ikke at bilene er trygge, hvis du meier ned en person som står og jobber i veibanen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

OlaM

Sitat fra: jlan på mandag 15. november 2021, klokken 16:40
Sitat fra: Jeronan på mandag 15. november 2021, klokken 16:20
I can tell you. If you stand completely still in the middle of the road, these emergency brake systems will not detect you and the car will run you over.
Må vel ha et par robotdukker som rusler frem og tilbake da:).

Eller kanskje en egentlig trenger en slags radio- eller radarbasert nødblink, noe som tilsvarer ACAS for fly.

Dette er den eneste realistiske måten vi kan få reell autonomi på, opp til level 4. Hvis man vil ha level 5 så er eneste realistiske måten at man må forby biltrafikk på steder som ikke støttes av level 4. :laugh:
'21 3LR

goggo

Dette gjelder visst ikke bare Teslaer, nei. I dag var det visst 2 lastebilsjåfører som fikk seg en overraskelse.

Det har i følge NRK vært 12 slike ulykker på en måned på E18, se TV playeren til NRK1 kl 20:49 i kveld.
De nevnte ikke noe om Tesla biler i denne reportasjen.

https://tv.nrk.no/direkte/nrk1

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA