Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med halogenlys på nyeste Leaf vs de gamle? Leaf et dumt kjøp nå?

Startet av Elektro12, lørdag 13. november 2021, klokken 06:48

« forrige - neste »

Elektro12

Er i ferd med å pensjonere en pent brukt Leaf 2015 med halogenlys som har vært veldig grei. Jeg har vurdert dyrere biler, men ser også at man få ny Leaf relativt rimelig. 6 år nyere ny bil for 100 tusen opp...

Utfordringen er at jeg synes frontlyset på Leaf er helt krise, både styrke og spredning. Er det bedre på Visia/Acenta av siste generasjon?

amstray

Hadde slike lys på min 2018 LE -Leaf, de var i alle fall helt greie? Men jeg ville aldri kjøpt ny Leaf nå, simpelthen fordi CHAdeMO begynner å bli en stadig verre klamp om foten.
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

Elektro12

Ok. Jeg ser man får 62 kwt Leaf for 279 000 nesten ubrukte nå, men da bør man velge noe annet?

Er klar over Chademo, men hurtiglader veldig lite og tipper det vil finnes Chademo langs hovedfartsårene i mange år fremover.

thomasez

Ikke veldig imponert over halogenlysa på vår LE Leaf, men de funker jo.

Chademo kommer til å eksistere i lang tid ennå og uansett har man Type 2 for hjemmelading. 279K for 62Kwh er jo mye bil for penga. Om (300Kg) hengerfeste ikke er viktig er Leaf fremdeles et av de beste kjøpene.

40Kwh hadde jeg ikke kjøpt for mye over 180K uansett. Hvorfor kjøpe ny når de brukte ikke er veldig gamle og holder seg godt kvalitetsmessig?

automat

Det som er sikkert er at Chademo kommer til å bli oppfattet som mer og mer ukurrant. Og at det kan påvirke salgbarheten på bruktmarkedet når Chademobilen skal byttes ut.

Det som også er sikkert er at endringer på elbilmarkedet skjer raskt. Opel Ampera-e var hot i 2017. I dag er den ukurrant.

Verdifallet på en ny 62kWh Leaf kan bli stort hvis den må selges som «billig pendlerbil» om noen år. I det perspektivet er nok bedre å kjøpe en rimelig 40kWh hvis man skal ha Leaf nå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trekkoppbil

Det finnes en del tråde om bilister som har bytta fra Halogen til LED, enten ved å bytte Halogenpærene med LED-pærer, eller å bytte ut hele lykta med OEM:
https://mynissanleaf.com/search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keywords=Leaf+S+halogen&start=10
Husk at det er ulike lykter på USA-Leafer og EU-Leafer.

Det er synd at mange bilister har disse holdningene til Chademo.

CCS brukes kun på biler med sidemating, og av en eller annen grunn ser det ut som at bilfabrikantene velger sidemating, mens for bilistene trur jeg det er mest praktisk med frontmating.  Jeg har sett CCS-biler som ikke får lade, siden man har ladeluke på feil side av bilen.

Teknologisk sett har Chademo alle framtidsretta fordeler, mens CCS ser ut som en billig forenkling som ikke blei billigere:
Man kan har kraftuttak på bilen, som CCS-biler mangler, og enkelte mener det blir svært vanlig å overføre kraft fra bilen til strømnettet i framtida.
Chademo har også Can-bus som CCS mangler.
Med 400V Chademo bil, kan man lade fra 800V Chademo-uttak, med en overgangsplugg.

Rosstopher

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 28. november 2021, klokken 20:28
CCS brukes kun på biler med sidemating, og av en eller annen grunn ser det ut som at bilfabrikantene velger sidemating, mens for bilistene trur jeg det er mest praktisk med frontmating.  Jeg har sett CCS-biler som ikke får lade, siden man har ladeluke på feil side av bilen..

Det stemmer ikke. F.eks Kia og MG har CCS foran. Og så er det en smakssak hvor man ønsker ladeluka, men vi som er opptatt av sikkerhet foretrekker den i hvertfall bak da det er tryggere å rygge inn og kjøre ut enn å alltid være tvunget til å parkere med fronten inn.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 28. november 2021, klokken 20:28

Det er synd at mange bilister har disse holdningene til Chademo.

CCS brukes kun på biler med sidemating, og av en eller annen grunn ser det ut som at bilfabrikantene velger sidemating, mens for bilistene trur jeg det er mest praktisk med frontmating.  Jeg har sett CCS-biler som ikke får lade, siden man har ladeluke på feil side av bilen.

Teknologisk sett har Chademo alle framtidsretta fordeler, mens CCS ser ut som en billig forenkling som ikke blei billigere:
Man kan har kraftuttak på bilen, som CCS-biler mangler, og enkelte mener det blir svært vanlig å overføre kraft fra bilen til strømnettet i framtida.
Chademo har også Can-bus som CCS mangler.
Med 400V Chademo bil, kan man lade fra 800V Chademo-uttak, med en overgangsplugg.
Chademo kan være så fint og flott det bare vil. De har uansett kampen som morgendagens ladestandard i Europa. Og vi vil neppe se noen utvikling på Chademo her.

Chademos fremtid har en egen tråd her: https://elbilforum.no/index.php?topic=36574.0

Plassering av ladeluke har ingenting med Chademo å gjøre.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Bigdrago

Hva falt valget på? Vurderer selv å bytte ut 2015 tekna med 2022 tekna :)
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike


Stig85

Sitat fra: svmell på mandag 23. mai 2022, klokken 23:51
Alle ekte LE har LED og ikke halogen.

Det stemmer ikke helt. Det vil si, BNH tok inn en del LE fra andre markeder tidlig i 2018 pga stor etterspørsel, blant annet fra Spania. Disse kom med halogenlykter. Ble selv tilbudt en LE i stedet for å vente på Tekna, men det måtte da bli en LE med halogenlykter. Valgte å vente de seks månedene på Teknaen min.
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA