Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Importerte Enyaqer på Finn - unngå?

Startet av Elektro12, fredag 12. november 2021, klokken 20:15

« forrige - neste »

Elektro12

Er det kurant å handle importert Enyaq på Finn?

Noe man bør være obs på?

Og hvorfor er det laget så mange i heslige artic silver? :)

Rusalka

#1
Vel ... i utgangspunktet det bare 2 års garanti på importerte biler. Møller har 5 år norgesgaranti.  Noen frie småimportører har laget seg sine egne 5 års garantier på biler de henter fra utlandet. Hvor gode disse garantiene er vet jeg ikke men, hvis denne småimportøren går konk om 2 år tror jeg en kan skyte en hvit pil etter garantien ... ellers bør en studere utstyrslista nøye, andre utstyrspakker i utlandet f.eks. det er bare i Norge varmepumpe er standard. Ellers viktig å se på dato for førstegangs registrering (starttiden på garantien). Har sett «nye» biler med svært lav km som er nesten 1 år gamle (trolig utstillingsmodeller?). Disse hadde altså bare 1 år igjen av garantien fra Skoda....
Når det gjelder farge lager de nok bilene etter etterspørsel fra kundene. Selv skiftet jeg farge TIL artic silver etter å ha sett bilen hos forhandler !  Smaken er som baken ...😊

batterimannen

Sånn generelt må man sette seg godt inn i utstyr og ikke bare ta det selger sier for god fisk. Kan være stor forskjell på hva som er standard. Har sett noen skrive at det er færre airbags i Enyaq fra enkelte land. Vet ikke om det stemmer.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

arthur

Sitat fra: Rusalka på fredag 12. november 2021, klokken 21:42
Vel ... i utgangspunktet det bare 2 års garanti på importerte biler.

Kjøper man fra en profesjonell aktør/selger så har man fem års rettigheter i forhold til Forbrukerkjøpsloven så det jeg lurer på er om du kan liste opp hvilken, eller hvilke, forskjeller det er på den garantien man går glipp av og den rettighet man uansett har etter loven?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rusalka

2 år er fabrikkgarantien fra Skoda (fabrikasjonsfeil)f.eks. i Sverige er det 2 års garanti på en ny Enyaq. I Norge har de fleste importører av nye biler garanti på mellom 5 og 7 år.  De er ganske like men kan skille seg ut mhp om rust i bremseskiver dekkes av garantien. I forhold til kjøpsloven har jeg rett og slett ikke greie på dette. Hvis den overstyrer alt så er jo alle garantier på ting vi kjøper frem til 5 år verdiløse (unødvendige). Jeg mener imidlertid at jeg har sett at salg av «bruktbiler» (les: registrert 1. gang i utlandet) så gjelder ikke kjøpsloven i Norge. Mange av de «nye»  bilene som selges på Finn er er denne kategorien. Noen som vet mer om dette??? Interesant problemstilling!

arthur

Ja, loven overstyrer alt i den forstand at man kan ikke bli forhandlet vekk fra de rettigheter som loven gir og kjøper man fra en profesjonell aktør så er det Forbrukerkjøpsloven som gjelder og den er for (opptil) fem år. Nå er det jo "bøttevis" med slike biler til salgs på finn, men om de alle vil overleve i fem år har jeg ingen formening om å det kan bli "ha rett uten å få rett" hvis selger ikke er "søkegod" i hele perioden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


TB

En viktig forskjell på grå importert og bil som er importert via importøren for Norge er hvem en kan rette reklamasjon mot.

Ved direkte import, ofte omtalt som side eller gråimport må en rette reklamasjon mot den en kjøper av.

Om selger legger ned, eller går konkurs vil en stå svakt ved en reklamasjon utenfor fabrikk garantien. Fabrikk garantien kan variere i forhold til landet bilen først er solgt i.

En står sterkere ved reklamasjon på kjøp fra en forhandler som er tilknyttet importøren. Legger forhandler ned kan en gå til en annen forhandler og har samme rettigheter.

Eksempel er konkurs ved Bergheim Auto Salg Oslo. De tok inn et parti Chevrolet Bolt. Eiere av disse bilene har ingen forhandler å rette reklamasjon mot.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rusalka

Nei. Det ser vel ut som dette med garanti koker ned til tillit til firma, enten det er merkefohandler eller annen forhandler. Uansett skjer det vel forhåpenlig ikke mye galt med bilen de første 5 årene 😂

Merce

Sitat fra: Rusalka på lørdag 13. november 2021, klokken 18:04Uansett skjer det vel forhåpenlig ikke mye galt med bilen de første 5 årene 😂

Kjøpt mange nye biler? Etter fem år har du forhåpentligvis fått fiksa det meste som er feil... ;D

Rusalka


Electric cars in Norway

#12
I tillegg er det mulige recalls man går glipp av ved konkurs...og uklart ansvar ved import. Må selv passe på.....

Ref feks Bergheim Auto Salg Oslo og konkurs der. Bilbrann saken... men det ordnet seg jo...

Under et eksempel fra USA.

Kopi:

Folk spør også om dette

What is a vehicle service recall?

A recall is issued when a manufacturer or NHTSA determines that a vehicle, equipment, car seat, or tire creates an unreasonable safety risk or fails to meet minimum safety standards. ... If there is a safety recall, your manufacturer will fix the problem free of charge.

https://www.nhtsa.gov › Recalls-FAQ

Vehicle Recalls: Frequently Asked Questions - NHTSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA