Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avgiftspartiene fjerner firmaelbilfordelene

Startet av elektrolux, fredag 12. november 2021, klokken 09:58

« forrige - neste »

elektrolux

Ikke helt fersk nyhet, men likevel en underlig prioritering fra den nye regjeringen.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/6653xL/titusener-i-skattesmell-for-dem-som-har-firmaelbil

Her får vi bare håpe at SV får inn en endring.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Kan egentlig ikke se at SV skal være forkjemperen for billigere firmabil, men all støtte mottas med takk ;).

Likevel viktig at det skal lønne seg med elbil som firmabil. Vi ser jo at firmabilsegmentet henger langt etter privatbil segmentet når det gjelder elbil. Lars Haltebrekken er dog en god SV-kandidat med inngående kjennskap til dette, så hvis han får SV med seg, og igjen lekekameratene i AP og SP, så er det supert :+1:

Det er jo trist at man fjerner politikk som fungerer!
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

#2
Og der kom SV på banen. Mulig at AP/SP bevist plantet disse innstrammingene som agn for å heller kunne få gjennomført tiltak som sikrer Norge videre drift?

https://elbil.no/bedre-elbilpolitikk-enn-tidligere-budsjetter/

"– SVs alternative budsjett vil gi en offensiv elbilsatsing, bedre enn både regjeringen Solberg og regjeringen Støre foreslår. Her foreslår man å fjerne forslaget til omregistreringsavgift for brukte elbiler og man unngår økt skatt for de som har elbil som firmabil, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening"

All den tiden omregistreringsavgiften er en erstatning for mva ved bruktsalg er det underlig å begynne i den enden når avgifter skal innføres. Mens Røkke kan kjøpe en mva fri elektrisk Bentley, må hvermannsen betale tusenvis i omregistreringsavgift  for å kjøpe en gammel Buddy.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 12. november 2021, klokken 10:40
Kan egentlig ikke se at SV skal være forkjemperen for billigere firmabil, men all støtte mottas med takk ;).

Likevel viktig at det skal lønne seg med elbil som firmabil. Vi ser jo at firmabilsegmentet henger langt etter privatbil segmentet når det gjelder elbil.

Med tanke på de fordeler en elbil har, også avgifstmessig, i forhold til en fossilbil så er det da underlig, mildt sagt, at selv ikke en ytterligere fordel med elbil som firmabil ikke har den ventede (?) effekt? Da kan man jo spørre seg vha som skal til når 40% ikke er nok, skal det være 100%? Jeg opplever det uansett som en litt urimelig fordel for de som kan få firmabil i mlotsetning til de som ikke kan få det, ikke minst de som ikke er i en jobb. Joda, snakker for min "syke mor" siden jeg er pensjonist!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA