Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan bør ladeanlegg ordnes og styres på P-plass for noen få hytter?

Startet av Mastiff, fredag 12. november 2021, klokken 08:48

« forrige - neste »

Mastiff

Takk for innspillene, og særlig det med effektleddet! Det der hadde jeg ikke tenkt på engang... Det blir nok ikke snakk om mer enn et par bokser på grunn av det, og kanskje ladestyring så bare én boks lader av gangen. Jeg skal ta med innspillene herfra til fellesmøtet, så får vi se hva det blir til. Mulig at det som lønner seg vil være å kjøre én lader av gangen og fordele det ut over natta så de bytter på, hvis det er muilg. 30A i 250V blir vel drøyt 7000 watt, og det er jo godt innafor de billigere effekleddene. Problemet er at det er snakk om den hele timen med mest bruk, dermed må en passe på der også. Lurer på om det holder å kjøre begge i 50 minutter, den ene i ti minutter, begge i 50 minutter og så videre?
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Orbit

Sitat fra: Mastiff på torsdag 18. november 2021, klokken 09:09
Lurer på om det holder å kjøre begge i 50 minutter, den ene i ti minutter, begge i 50 minutter og så videre?
Var tanken her å få lavt forbruk ved rapporteringspunktet hver hele time? I så fall vil det hjelpe lite, da all energiforbruk i timen tas med. Det er derfor noen nettselskaper ikke snakker om hvor stor effekt du bruker (kW), men hvor mye energi (kWh) du har brukt per time (h), dvs kWh/h = kW. Om du bruker 60 kW i 10 minutter hver time og ellers null - eller 10 kW jevnt gjennom timen, blir den nye effektavgiten den samme.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mastiff

Å, søren. Da misforsto jeg artikkelen jeg leste om det. Jeg forsto det sånn at for beregning av effektledet var det bare toppbelastning som varte i en hel time som telte med, så når man før en stor middag kjører alle induksjonsplatene og to steikeovner samtidig, må man slå ned noe før det har stått på i en hel time for å unngå å hoppe opp et hakk på effektleddet.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

turfsurf

Sitat fra: Orbit på torsdag 18. november 2021, klokken 09:31
Det er derfor noen nettselskaper ikke snakker om hvor stor effekt du bruker (kW), men hvor mye energi (kWh) du har brukt per time (h), dvs kWh/h = kW.
Effekt er jo riktig betegnelse, bare at det er gjennomsnittseffekt pr klokketime. På samme hvis som sammenhengen mellom snittfart og distanse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Griffel

Sitat fra: Mastiff på torsdag 18. november 2021, klokken 09:33
Å, søren. Da misforsto jeg artikkelen jeg leste om det. Jeg forsto det sånn at for beregning av effektledet var det bare toppbelastning som varte i en hel time som telte med, så når man før en stor middag kjører alle induksjonsplatene og to steikeovner samtidig, må man slå ned noe før det har stått på i en hel time for å unngå å hoppe opp et hakk på effektleddet.
Hjelper nok ikke å slå ned rett før det har gått en time. Det er kWt forbruket i den aktuelle klokketimen som registreres som kW. Så planlegg den store middagen som tar nesten en time slik at halve forbruket havner fra 25 min på og andre halvdel til 25 minutter over om du vil optimalisere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mastiff

Snedig, takk! Det snåle med dette systemet er at man ikke kan komme ned igjen på lavere effektnivå, så vidt jeg kan se. Så alt avhenger av det man bruker den ene timen i året man glemmer å slå av ladingen på bilen mens man kjører vaskemaskin, tørketrommel og noen kokeplater samtidig. Men jeg skal iallfall hindre at bilen skaper vansker, for jeg skal stille inn totalforbruket ved lading ganske lavt når jeg skal sette opp Tibber Pulsen.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Griffel

I Elvia området og trolig ellers er månedlig. Det vil si den time i hver måned det den timen i hver måned som gir høyest energiforbruk som teller.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mastiff

Aha, takk. Det er jo mye mer fornuftig, ja. Håper Agder Energi legger seg på noe lignende, da.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

pberg

Det ville jo være adskillig mer kundevennlig å ta det f.eks. pr døgn....
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Vollis47

Denne nye effekttariffen er jo egentlig bare noe tull. Jeg kan ikke se for meg at den fører til at folk vil spare på strømmen. Den virker utelukkende å være en ordning for å få høyere inntekter.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Griffel

Sitat fra: Vollis47 på fredag 19. november 2021, klokken 15:43
Denne nye effekttariffen er jo egentlig bare noe tull. Jeg kan ikke se for meg at den fører til at folk vil spare på strømmen. Den virker utelukkende å være en ordning for å få høyere inntekter.
Effekttariffen er for å jevne ut forbrukt slik at en unngår topper, bidrar i seg selv ikke til strømsparing.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingeniøren

Sitat fra: Griffel på fredag 19. november 2021, klokken 17:07
Sitat fra: Vollis47 på fredag 19. november 2021, klokken 15:43
Denne nye effekttariffen er jo egentlig bare noe tull. Jeg kan ikke se for meg at den fører til at folk vil spare på strømmen. Den virker utelukkende å være en ordning for å få høyere inntekter.
Effekttariffen er for å jevne ut forbrukt slik at en unngår topper, bidrar i seg selv ikke til strømsparing.

Er vel ikke annet å vente av  noen som lever av å selge levering av strøm. Blir litt som miljøavgifter som primært er til for å genere inntekter selv om det selges som noe annet....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA