Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan bør ladeanlegg ordnes og styres på P-plass for noen få hytter?

Startet av Mastiff, fredag 12. november 2021, klokken 08:48

« forrige - neste »

Mastiff

Det er snakk om et felt med åtte hytter, og forelpig er det bare to som har elbil her, men det vil komme minst én til neste år. Plugpay og lignende løsninger er vel beregnet på større anlegg, så vidt jeg kan forstå. Det er strømledninger rett over parkeringsplassen, så det er ikke noe problem å få koblet det til, og det er plass til å montere både strømskap og ladere på stolper på plassen. Jeg antar at det bør velges noe sånt som EaSee, som kan seriekobles, så vi begynner med et par ladere og kan sette på flere etter hvert som det blir nødvendig. Men hvordan sørger man for at riktig eier får riktig regning? Fins det en mulighet for å få regninger spesifisert på RFID-brikker gjennom Tibber eller lignende? Problemet med Tibber er jo at de ikke tar med nettleie og avgifter i forbindelse med det på regningene sine. Er det noen som har løst lignende problemer hos seg?
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Wisd0m

Easee Charge har blitt overraskende billig mot bare å gå for Easee Home. Ikke usannsynlig at dere ender med Easee Charge + Plugpay.

Mastiff

Interessant. Jeg trodde faktisk det bare var aktuelt for større anlegg. Men det kommer vel 19 % i tillegg på Plugpay, ut over kostnaden for selve anlegget? Kanskje det holder med Easycharge hvis den kan spesifisere? Det ser ut som om den kan det. Det er ikke noe problem å sende regning til meg, så lenge jeg får spesifisert hva hver hytte skal betale på den, vi deler allerede internett og diverse andre utgifter.

Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

ToWalkOrDrive

Noen som har erfaring med Chargeup til dette bruket? Virker som de kan tilby noe sånt?
Tesla Model Y                         2021-

TB

Nå har jeg mest kjennskap til Zaptec Pro, men Easee Charge har i all hovedsak de samme funksjoner, noen av de samme folkene som har laget begge.

Både Zaptec Pro og Easee Charge har innebygget 4G, slik at ladeboksen er på nett så lenge det er mobildekning.

Med tanke på det er små forhold, og ved en hytte vil også bruken være begrenset? Kan dere fint avregne selv, gebyr og avgifter for avregning vil ellers gjerne utgjøre en stor andel av strømkostnaden.

Kan enten avregne pr. ladeboks, eller pr. bruker (som kan ha registeret flere RFID brikker på sin bruker.)
For å regne ut strømkostnad, ta kostnad for nettleie og strøm pr måned, del på antall kWh, som fordeles i forhold til brukt strøm. Å beregne strømkostnad time for time vil neppe forsvare arbeidet.

Her er kostnad siste tre måneder jeg har beregnet ved borettslaget jeg bor:
august 1,52 kr kr/kWh, september 1,95 kr/kWh, oktober  1,77 kr/kWh

Hvordan en skal dekke selve installasjonen vil være viktig å avklare. Om det skal være en form for innskudd, eller om det finnes midler til å gjøre investeringen? Slik at en kan betale ned over tid.

Å øke strømprisen for å betale ned anlegget er ikke så gunstig, da strømmen kan bli så dyr at det ikke lønner seg å lade mer enn helt nødvendig. Om anlegget brukes lite blir nedbetalingstiden lang... det er ingen heldig sitasjon.
Installasjonen bør være en fast kostnad, lik for alle som skal benytte anlegget.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vollis47

@Mastiff, må dere ha et eget abonnement for dette ladeanlegget? Da kan den faste månedskostnaden bli en betydelig utgift som gir dyr lading i måneder med liten lading om en beregner slik TB foreslår. Ellers er jeg enig med ham i at dette er bra i et borettslag eller sameie med jevnt forbruk. Hyttene blir kanskje ikke brukt like mye gjennom året.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Wisd0m

Sitat fra: Mastiff på fredag 12. november 2021, klokken 14:12
Interessant. Jeg trodde faktisk det bare var aktuelt for større anlegg. Men det kommer vel 19 % i tillegg på Plugpay, ut over kostnaden for selve anlegget? Kanskje det holder med Easycharge hvis den kan spesifisere? Det ser ut som om den kan det. Det er ikke noe problem å sende regning til meg, så lenge jeg får spesifisert hva hver hytte skal betale på den, vi deler allerede internett og diverse andre utgifter.
15 prosent legges på fakturaen. Siden det er et prosentbeløp er det bedre å kjøre et slikt faktureringssystem på et hyttefelt med lite lading, enn det er hjemme hos folk. Rett og slett fordi at et lavere ladebeløp => Lavere totalsum på lading => lavere gebyr.

La oss si at dere har følgende. 20 prosent av ditt totale behov lades på hytta:

Strømkostnad: 1,4 kr/kWh * 15 0000 km * 0,2 kWh/km * 0.2 = 900 kr/år i strøm

900* 0,15 = 135 kr/år i administrasjon per boks.

Det er billigere å gjøre det selv. Spørsmålet er om noen gidder for å spare naboene 135kr/år. Skal dere gjøre avlesning selv så hadde jeg lagt opp til årlig avlesning i easee.cloud. Det blir så små beløp uansett.

Mastiff

Vel, bruken blir nok litt større enn dere regner med. Denne helga er halvparten av hyttene i bruk, og selv er jeg på hytta det meste av året. Frilanseryrke krever bare et rom til kontor og bredbånd, vi her 500/500 i feltet. Jeg vil anslå at det er folk på hyttene minst hver tredje helg fra september til april og minst 2/3 er her hver helg i sommerhalvåret, pluss hele uka i juni, juli og august. Men årlig avregning høres ikke så dumt ut. Når det gjelder om det trengs ekstra skap til dette, så kan det være billigst. Nærmeste aktuelle hytte er 50-60 m unna og vil trenge oppgradering av hovedsikring og inntak for å tåle dette, mens det er en strømstolpe rett ved parkeringsplassen.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

TB

Med tanke på at bruken minner mye om et borettslag, og dere deler på internett og diverse andre utgifter bør en tilsvarende "borettslags løsning" fungere her.

Dere bør få hjelp av elektrikerfirma til å lage et overslag over hva infrastrukturen vil koste. Det beste vil trolig være egen måler for ladeanlegget For å unngå lange kabelstrekk, og om det senere blir eierskifte kan strøm hentet fra en nærliggende hytte bli et tema.

Felles skap med måler, sikringer, kabler, stolper til ladebokser blir da felles eie av velforening eller tilsvarende. Dere må avklare hvordan kostandene for felles anlegg skal dekkes, om det bare skal deles på de som ønsker lading, eller om alle skal være med. Fordel med å dele på alle med en gang er at tidspunkt for når en blir med ikke betyr noe. Men, forutsetter alle ønsker å være med. Ved å få med flere, så blir det flere å dele kostnader på.

Vi utvidet nå i høst med 12 utendørsplasser, fordelt på tre stolper. Graving, rør, kabel, fundament, stolper, ny tavle kostet 170 000 kr. Tavlen var for hele anlegget, så om trekker ut tavlen blir det ca 10 000 pr plass.  Zaptec Pro kommer i tillegg.

Ladeboksen, eksempelvis Zaptec Pro eller Easee Charge kan enten kjøpes, og eies av hver enkelt beboer, om en ønsker at hver enkelt skal ha sin egen faste plass. Eller, om en kjøper inn noen ladebokser, og identifiserer seg med RFID, kan flere dele på samme ladeboks.

Her jeg bor har vi avregning 2 ganger pr år, det har vært nok til nå. Det forutsetter en organisasjonen som skal betale for strømmen har nok penger til å dekke inn strømmen i perioden. Når strømprisen nå har øket vil det binde opp mer kapital. Siste strømregning hos oss var ca 15 000,- Om det blir 6 måneder med den prisen vil det bety 90 000 kr. A konto innbetaling kan også benyttes.

Det som er viktig er å lage retningslinjer for hvordan anlegget skal drives, slik at det blir forutsigbart for både brukere, og de som skal administrere anlegget. Ved å legge opp til at en kjøper seg inn med en fast sum, og at ladingen er rimelig vil en få mest mulig bruk av anlegget. Motsatt, om en legger opp til lav kostnad for tilknytning, men høy kost for bruk vil bruken bli mindre.

Regne eksempel ang effekt på egen måler:
Egen måler med 3 x 63A 230 V IT nett= 25 kW / 8 biler = 3 kW pr bil om alle 8 lader samtidig.
Om en regner at 4 lader samtidig vil det være 6 kW pr bil tilgjengelig.
Kan trolig klare seg med mindre. Må se hva kostnaden for installasjonen blir.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Wisd0m

Sitat fra: TB på lørdag 13. november 2021, klokken 16:05
Regne eksempel ang effekt på egen måler:
Egen måler med 3 x 63A 230 V IT nett= 25 kW / 8 biler = 3 kW pr bil om alle 8 lader samtidig.
Om en regner at 4 lader samtidig vil det være 6 kW pr bil tilgjengelig.
Kan trolig klare seg med mindre. Må se hva kostnaden for installasjonen blir.
Jeg ville ikke lagt opp noe mer enn 6 mm2 MR-flex som nok blir ca. 32 A. IT-nett blir det 12,7 kW. Det er mer enn nok. I løpet av en natt har et slikt anlegg fra 7 til 9 dagen etterpå kapasitet til å lade 177 kWh!

Sannsynligvis vil dere begrense anlegget til litt under 5 eller litt under 10 kW for å unngå å komme på et høyt effektledd med den nye nettleien som er på trappene: https://www.tu.no/artikler/slik-blir-den-nye-nettleia-pris-grenser-pa-5-og-10-kw/514897

Lars C. Krogenæs

Som Wisd0m skriver. Kapasitetsleddet blir en utfordring.

Med 63A har dere 43 kW på et 400v anlegg eller 25kW på et 240v IT nett.

43kW vil koste 1117kr.  hos LEDE, og sikkert noe tilsvarende hos andre netteiere. Kjipt å få en regning på 500kr for å lade elbilen noen timer i høstferien.

Er dere 3 biler som lader samtidig natt til lørdag, kommer dere kjapt opp i dette, så pass på at dere stiller inn anlegget til å ta hensyn til effekten.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

TB

Kapasitet på og energi ledd på nettleien fra neste år vil være en ny utfordring.

Slik jeg har tenkt vil de som har anlegg som kan justere effekt og gjevne ut og i fordelt på døgnet komme ut med en økonomisk gevinst, i forhold til anlegg uten denne muligheten.

Så lenge ein har en del bruk av anlegget vil kostnader til nettleien være enklest å fordele på forbruket i kWh som idag. Så lenge en klarer å fordele effekten, unngå høye topper skal ikke kostnaden øke. Gjenstår å se i praksis.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Wisd0m

Fastleddet (som baseres på effekt) bør legges inn som fast betaling på de som disponerer ladeboks og ikke på ladeprisen. Det skyldes at anlegget settes opp med ladeeffekt basert på antall ladebokser. Blir den fordelt på ladeprisen vil nok mange lade så lite som mulig.

Eksempel: Det er gjennomsnittlig 2 biler på hytta hver helg. De bruker 25 kWh hver. I måneden blir dette 2*25 kWh*4 = 200 kWh.

Med ledes fastledd er fastleddet alene 480 nok. For å dekke inn fastleddet må det legges til 2,4 kr/kWh. Total ladepris blir ca. 3,4 kr/kWH. Problemet oppstår med at de som lader sannsynligvis med et slikt påslag vil bruke båe superladere og lade så lite som overhodet mulig og det blir enda færre kWh og dele fastleddet på -> Enda dyrere ladepris per kWh.

TB

Et godt poeng, ved få brukere og lite bruk vil det slå ut mye.

Mitt håp er at det vil ikke endre seg så mye ved større anlegg, så lenge som en unngår å komme for høyt opp på effekt. Elvia har så langt ikke presentert prisene for sin modell.

Om en bruker Lede sine priser for anlegget her jeg bor blir kapasitetsledd ca slik:
Trinn 20-25 kW  1117,50 x 2 målere / 15 000 kWh = 15 øre pr kWh
Energiledd vinter 16 øre.
Forbruksavgift og Energifondet 22 øre
Totalt 53 øre , ikke medregnet reduksjon energiledd natt (kl 22 - kl 06)

Sammenlignet med gammel modell, ca 45 øre for energiledd, fastledd og forbruksavgift gir det en økning på 8 øre.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Wisd0m

Sitat fra: TB på mandag 15. november 2021, klokken 15:01
Mitt håp er at det vil ikke endre seg så mye ved større anlegg, så lenge som en unngår å komme for høyt opp på effekt. Elvia har så langt ikke presentert prisene for sin modell.
Et ladeanlegg som er hjemme vil få bedre forhold mellom kWh/h og forbrukte kWh. Det blir flere kWH å dele forbruket på, så da blir det litt mindre avgjørende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA