Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia EV9

Startet av bmw2002, torsdag 11. november 2021, klokken 22:03

« forrige - neste »

Kjeks1

Sitat fra: Vaduz på onsdag 10. juli 2024, klokken 09:08
Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juli 2024, klokken 10:17Må si EV9 kjøpt i Sverige er ett knallkjøp. Uten luftfjæring så er det en bil man kan satse på å ha en stund også. Nesten så man må prøvekjøre. Noen som vet hvordan lysene er på den?

Gjør det, jeg er utrolig fornøyd, alt inkludert rett over 800k.

Hvordan blir regnestykket? Og det er med vinterhjul også? Blir kjøpet uten moms i Sverige, så betaler man norsk moms på det som overstiger 500k når man innfører den?

Og må vel ikke har serviceavtale i Sverige på bilen?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Kjeks1 på torsdag 29. august 2024, klokken 15:57
Sitat fra: Vaduz på onsdag 10. juli 2024, klokken 09:08
Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juli 2024, klokken 10:17Må si EV9 kjøpt i Sverige er ett knallkjøp. Uten luftfjæring så er det en bil man kan satse på å ha en stund også. Nesten så man må prøvekjøre. Noen som vet hvordan lysene er på den?

Gjør det, jeg er utrolig fornøyd, alt inkludert rett over 800k.

Hvordan blir regnestykket? Og det er med vinterhjul også? Blir kjøpet uten moms i Sverige, så betaler man norsk moms på det som overstiger 500k når man innfører den?

Og må vel ikke har serviceavtale i Sverige på bilen?

Her er slik jeg har forstått det. Siste først, BOS gir deg nok en serviceavtale. Tipper det.

BOS er dyre på felgpakken. Min erfaring...Hvertfall når jeg var med å kjøpte KIA EV der. Sjekk ut Meghjul.no først er mitt tips. Bor du i Oslo så stikk opp på Stålfjæra ved Kaldbakken 

Avgifter: Slik forstår jeg systemet: betaling v engangsavgift og visning på trafikkstasjonen tar du senere og du betaler moms på beløpet over 500 000,- betaler du på grensestasjonen når du passerer grensen.

Kjeks1

Akkurat det med betaling er greit. Men noen som har gjort det, må man ha svenske skilt på bilen fra forhandler, eller finnes det noe midlertidig skilt man kan bruke. Og får man forsikret bilen hos et norsk selskap om bilen har svenske skilter?

Så det jeg lurer på er vel egentlig hvordan man i praksis får bilen fra forhandler og hjem, med forsikring.

RJK

Sitat fra: Kjeks1 på mandag 02. september 2024, klokken 20:34Akkurat det med betaling er greit. Men noen som har gjort det, må man ha svenske skilt på bilen fra forhandler, eller finnes det noe midlertidig skilt man kan bruke. Og får man forsikret bilen hos et norsk selskap om bilen har svenske skilter?

Så det jeg lurer på er vel egentlig hvordan man i praksis får bilen fra forhandler og hjem, med forsikring.
Svenskene har prøveskilt/eksportskilt som gir deg rett til å kjøre inn til Norge. Så må du innom tollen, og du får visstnok tillatelse til å kjøre hjem/til nærmeste tollstasjon med disse. Ev. at du med chassisnummer får bestilt norske prøveskilt du setter på ved grensa.

Ihvertfall det jeg har lest om import ved kjøp av bil i Sverige. Men kanskje noen av forhandlerne i Gøteborg og nærmere grensa er så vant med dette, at de har skaffet seg tillatelse til å utstede norske prøveskilt, eller kanskje og skilt man få lov å sette på etter at papirene er ordnet ved tollstasjonen!.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kaiat

Norske prøveskilt er gyldige i Sverige i følge SVV. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/skilt/proveskilt/

Jeg er derimot litt usikker på om det er slik at bilen må ha vært momset inn i landet før du får ut prøveskilt til den. Syns å hørt noe om dette en gang. Men husk på at det er kun ansvarsforsikring på prøveskilt. Svenske eksportskilt med forsikring er kanskje like greitt. Du kan kjøre på svenske skilt i 30 dager etter innførsel. https://lovdata.no/forskrift/1990-01-25-92/§2-7

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA