Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia EV9

Startet av bmw2002, torsdag 11. november 2021, klokken 22:03

« forrige - neste »

Radial

Man får sånn ca 2x model Y eller ID4 4x4 til prisen av 1x EV9...det er klart de fleste tenker seg nøye om før man velger EV9.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Ingen av dem har 6/7 seter eller enorm bagasjeplass.
Man sitter høyere og har bedre plass i alle seter i EV9. Komforten er også et knepp opp.

 Enig i at prisen er 100k for høy, og som nevnt tidligere tror jeg man får den mye billigere ved import fra Sverige.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Neida, men i 6/7 seter klassen er det blitt fortreffelig mye å velge i til betydelig lavere priser enn dette.

De store plussene jeg ser virkelig skiller EV9 fra de andre i denne litt større klassen er spesielt hengervekta på 2500kg, og de 22,5cm med bakkeklaring.
De to tallene appellerer godt til mange praktiske formål.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Vaduz

Sitat fra: Radial på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:02Neida, men i 6/7 seter klassen er det blitt fortreffelig mye å velge i til betydelig lavere priser enn dette.

De store plussene jeg ser virkelig skiller EV9 fra de andre i denne litt større klassen er spesielt hengervekta på 2500kg, og de 22,5cm med bakkeklaring.
De to tallene appellerer godt til mange praktiske formål.

Det er faktisk nesten ingenting annet å velge i. EQB ubrukelig 3. rad, model x ingen taklast og trangt baki, Tang ubrukelig 3. rad, buzz dårlig rekkevidde, software, batterivarme og bakhjulstrekk, nio es8 baas er dyrt, usikker fremtid, hongqi uaktuell på så mange plan, EQS suv liten inni, dyr.

Også er det stellantis greier som er elendig og noe mifa/maxus/euniq greier som er dyrt eller dårlig.

Før var det bare å kjøpe en sharan eller smak om man hadde tre barn, nå finnes det ingenting under 6-700k.

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:14
Sitat fra: Radial på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:02Neida, men i 6/7 seter klassen er det blitt fortreffelig mye å velge i til betydelig lavere priser enn dette.

De store plussene jeg ser virkelig skiller EV9 fra de andre i denne litt større klassen er spesielt hengervekta på 2500kg, og de 22,5cm med bakkeklaring.
De to tallene appellerer godt til mange praktiske formål.

Det er faktisk nesten ingenting annet å velge i. EQB ubrukelig 3. rad, model x ingen taklast og trangt baki, Tang ubrukelig 3. rad, buzz dårlig rekkevidde, software, batterivarme og bakhjulstrekk, nio es8 baas er dyrt, usikker fremtid, hongqi uaktuell på så mange plan, EQS suv liten inni, dyr.

Også er det stellantis greier som er elendig og noe mifa/maxus/euniq greier som er dyrt eller dårlig.

Før var det bare å kjøpe en sharan eller smak om man hadde tre barn, nå finnes det ingenting under 6-700k.

Id.Buzz GTX kommer vel rett rundt hjørnet nå. Antar den får alle oppdateringer fra id 7 osv

Vaduz

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:35
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:14
Sitat fra: Radial på tirsdag 23. april 2024, klokken 21:02Neida, men i 6/7 seter klassen er det blitt fortreffelig mye å velge i til betydelig lavere priser enn dette.

De store plussene jeg ser virkelig skiller EV9 fra de andre i denne litt større klassen er spesielt hengervekta på 2500kg, og de 22,5cm med bakkeklaring.
De to tallene appellerer godt til mange praktiske formål.

Det er faktisk nesten ingenting annet å velge i. EQB ubrukelig 3. rad, model x ingen taklast og trangt baki, Tang ubrukelig 3. rad, buzz dårlig rekkevidde, software, batterivarme og bakhjulstrekk, nio es8 baas er dyrt, usikker fremtid, hongqi uaktuell på så mange plan, EQS suv liten inni, dyr.

Også er det stellantis greier som er elendig og noe mifa/maxus/euniq greier som er dyrt eller dårlig.

Før var det bare å kjøpe en sharan eller smak om man hadde tre barn, nå finnes det ingenting under 6-700k.

Id.Buzz GTX kommer vel rett rundt hjørnet nå. Antar den får alle oppdateringer fra id 7 osv


Ja den blir perfekt om den får de oppgraderingene. 

daktari

Når jeg bygger en ID.Buzz med alt utstyr lander jeg på ca 700k u/v.hj. før rabatter. Da har man 82 kWh brutto og rwd.
Lange ID.buzz med større batteri på 87 kWh, og hvertfall GTX, vil antagelig vippe opp 50k, kanskje 100.
Da er vi på 800k før rabatter.

Prisen nærmer seg raskt EV9 GT, men den har da 100+ kWh, "800V". Og antagelig mindre innvendig plass.
Så konklusjonen er fortsatt at EV9 nok bør ned i pris når lange Buzz kommer.

Nio ES8 er etter min oppfatning litt mindre innvendig enn EV9, det er EQS suv også til en pris på ca 1,5 mill..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sunfire2k5

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.

Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.

Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.

Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....

Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.

Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Sunfire2k5 på mandag 29. april 2024, klokken 22:19
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.

Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.

Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.

Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....

Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.

Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".

Ser at fjøring / kjøreopplevelse har fått litt laber karakter. Hvordan syntes du den var over fartshumper og i svinger?
Tesla Model Y                         2021-

hybrid88

Har prøvekjørt ev9 og syns den var fantastisk. Kommer fra q7 etron og etron 55. Vurderer nå EV9.

Jeg har sett flere tester der understell og kjøreegenskaper roses opp i skyene på tross av at det ikke er luftfjæring.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hybrid88 på onsdag 01. mai 2024, klokken 20:35Har prøvekjørt ev9 og syns den var fantastisk. Kommer fra q7 etron og etron 55. Vurderer nå EV9.

Jeg har sett flere tester der understell og kjøreegenskaper roses opp i skyene på tross av at det ikke er luftfjæring.

Wow! Det høres veldig lovende ut. De testene jeg har lest er kanskje fra land hvor du får en ny BMW X5 for 500.000, sånn at kravene er høyere, eller kjørt av gamle gubber.
Tesla Model Y                         2021-

hybrid88

Det er endel bra tester på YouTube. Så mange anerkjente priser denne bilen har sanket. Nå var det red dot. Det må være bra tenker jeg!

Det er norsk ivrig biltester som mente den var bedre enn EQS suv og IX50.

https://youtu.be/5zSDy3nNKVQ?si=cE8ZRFq9E6qFbG6P

Sunfire2k5

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 30. april 2024, klokken 09:56
Sitat fra: Sunfire2k5 på mandag 29. april 2024, klokken 22:19
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.

Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.

Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.

Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....

Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.

Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".

Ser at fjøring / kjøreopplevelse har fått litt laber karakter. Hvordan syntes du den var over fartshumper og i svinger?

Jeg prøvde ikke bilen lenge, men over fartsdumper var den "tung i baken" kontra en IX (som kanskje er for stiv?)

Det er plassen inni, 7seter og 2500kg på kroken som gjør bilen. Resten er litt under det man er vant til fra premium brands.

Electric cars in Norway

#103
Sitat fra: Sunfire2k5 på fredag 03. mai 2024, klokken 20:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 30. april 2024, klokken 09:56
Sitat fra: Sunfire2k5 på mandag 29. april 2024, klokken 22:19
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 23. april 2024, klokken 16:23Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.

Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.

Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.

Enig. Den er for dyr og helt utrolig at de prøvde seg på 999k for denne. Bilen ser og føles litt billig ut inni kontra IX f.eks. Vi/jeg er i markedet for en syvseter og denne er egentlig spot on for oss. Jeg trenger hengervekt på 2500kg også....

Par ting som irriterte meg var; rattet går ikke langt nok ut mot fører. Veldig rar plassering av start/stop og gir skifter. Ellers er software/skjermoppsett ganske kjipe greier kontra tyske biler.

Vanvittig med plass selv på tredje rad når jeg satt bak meg selv "tre ganger".

Ser at fjøring / kjøreopplevelse har fått litt laber karakter. Hvordan syntes du den var over fartshumper og i svinger?

Jeg prøvde ikke bilen lenge, men over fartsdumper var den "tung i baken" kontra en IX (som kanskje er for stiv?)

Det er plassen inni, 7seter og 2500kg på kroken som gjør bilen. Resten er litt under det man er vant til fra premium brands.
Vil vel tro den er satt opp med fjæring for tung last. Burde vel strengt tatt egentlig hatt adaptiv fjæring for mer komfortabel kjøring uavhengig av last.

daktari

På EV9 så har den selvjusterende bakdemper, dvs slik type som pumper seg opp selv. Ikke luft-fjær. Eksempel på produsent, det finnes flere merker. ZF Nivomat. https://www.zf.com/products/en/cars/products_65846.html

Min opplevelse av EV9 var at den var rimelig fast satt opp, men ikke ukomfortabel, langt fra knallhard, absolutt ikke duvende. Greit kompromiss. Kunne med fordel hatt luftfjærer bak og adaptive dempere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA