Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dunkelyd fra under bilen

Startet av Brolar, torsdag 11. november 2021, klokken 13:53

« forrige - neste »

Brolar

Har en Q4 50 Quatro som er gått 400mil og opplever dunkelyd nesten på hver eneste tur jeg har, kort (13km til arb.) eller lang. (80km til hytta) Jeg har opplevd lyden 8-10 ganger på lang tur å det meste, og lyden kommer som regel etter 10km og mest i bakker opp eller ned. Har lurt på om det kan ha noe med trykkforandring i batteriene eller noe slikt. Det låter som om det er en som slår en knoke hardt fra under bilen, og det er ikke snakk om steinsprut fra veibanen. Ellers er bilen suveren, og det har tatt tid å bli kjent med all elektronikken. Noen som har kjennskap til tilsvarende ?   
Audi Q4 50 e-tron Quattro

RJK

Ta lydopptak av lyden, og så send forespørsel til verksted, der du legger ved lydfila.

For meg høres det ut som ett eller annet som går ut av posisjon, og slår seg på plass igjen. Det kan være alt fra et hjul som ikke er skrudd helt på plass (kommet etter bytte til vinterdekk?), drivknute/hjuloppheng eller fra selve motoren/overføringen.

Veldig greit å få sjekket dette ut før du tilbakelegger for mange km, da det fort kan bli dyrt. Det er ikke greit å kjøre over tid med uten å få det sjekket, og det bør sjekkes snarest mulig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hyperstress

Kanskje en plate som beveger seg pga temperaturforandring i batteriet. Var det ikke noe lignende som ble rapportert fra Teslaeiere for noen år tilbake(?)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

igniztion

Har opplevd dette et par ganger på ID.4, men kun på langtur og gjerne i lange nedoverbakker med mye regen. I følge andre som har rapportert det til forhandler, skyldes det metallplater i batteripakken som utvider seg ved varmeutvikling og er ikke noe å bekymre seg for.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Brolar

Bilen har nå vært inne på verksted og dunkelyden er borte. Batteriet har vært ut og inn. Den dyktige operatøren mente at batteriet hadde ligget i spenn fra den har vært ny. Andre feil, og feilmeldinger er også rettet opp, og nå ser det ut til at bilen er feilfri.
Beste julegave jeg kunne få dette  :)
Audi Q4 50 e-tron Quattro

MortenA

Hei. Så denne saken da den ble lagt ut i november. Jeg opplever stadig vekk akkurat det samme. Et klunk rett under venstrefoten. Hvilket verksted/forhandler har du vært hos, Brolar? Hadde vært greit å ha en referanse når jeg skal på første service/verkstedbesøk.

Morten

raypettersen

Hadde dette på min tesla 3. Årsaken var utvidelse ifm at batteriet ble varmt, og skjedde ofte i opp og nedover-bakker. Sannsynligvis pga temperaturforskjeller når det blir høydeforskjeller på kort tid.

i3 innlandet

Hei. Den feilen du opplever er nøyaktig det samme som jeg hadde med bilen min. Jeg klagde til møller, de tok diagnose og jeg fikk med en mekaniker ut på prøvetur. Jeg prøvde å fremprovosere lyden, men lyden kom jo selvfølgelig ikke da han satt på. Jeg fikk dunkelyder i bilen i lange nedoverbakker med regenerering, og fikk også lyder i bilen i oppoverbakker med endel belastning. Jeg hadde tidligere lest om en som hadde tilsvarende lyder i sin Q4, og han hadde hatt bilen hos møller. Der tok de ut batteriet, der viste seg at det var spenn i batteriet og lydene forsvant da de re-installerte batteriet i bilen. Løsningen for meg var å foreslå for verkstedet at de kunne gjøre det samme, noe de var villige til. Da de hadde tatt ut batteriet, oppdaget de at lokket på batteriet hadde ujevnt spenn i seg på 2 forskjellige steder. Under føttene på førerplass og under høyre baksete. De bestilte nytt lokk og fjernet luft før de satte det på. Re-installerte så batteriet og etter at jeg fikk tilbake bilen har ikke lyden kommet. Har nå kjørt i ca 5 mnd siden jeg fikk den tilbake. Jeg spurte om det bare var meg som var ekstra nøye (hater alt av ulyder) eller om de anså det som en reell feil. De fortalte da at slik skal ikke lokket på batteriet være, ei heller lydene.

MortenA

Hei. Litt over ett år gammel Q4. Nøyaktig samme problem som dere andre. Har nevnt saken for Møller Ensjø, vel en av Norges største Audi-forhandlere, men ingen har hørt om dette problemet der.

Kan dere som har fått hjelp si hvor dere fikk rettet på dette? Hvilket verksted?

M.


bobfrode

Opplever dette selv hvor også  Møller Ensjø sier at dette har de aldri hørt om...
(noe jeg mener de har)

igniztion

Merkelig kommentar fra Møller Ensjø. Dette er viden kjent på Enyaq, ID.3/4/5 og Q4...
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Brolar

Mitt veksted er Møller Bil Asker og Bærum, flinke folk der
Audi Q4 50 e-tron Quattro

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA