Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Liten thumbs up for terrengmodusen

Startet av ravelund1, tirsdag 09. november 2021, klokken 23:38

« forrige - neste »

ravelund1

Det som irriterte meg med Model 3 var bakhjuls fokuset i både regen og kjøring.
Typisk hvis det var veldig glatt så sklir/spinner bakhjulene. Dette gjør også Model Y som standard, men
med terrengmodus/offroad mode så oppleves bilen mer som en AWD bil, så thumbs up for den :-)

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Prøvde denne i dag jeg også da snøen ikke hadde forsvunnet i oppkjørselen vår og det var litt småglatt. Sklei greit ned. Har ikke fått byttet til vinterhjul enda, så måtte gutse litt!

Fungerte overraskende bra. Bilen havnet i det jeg opplevde som chill akselerasjon og regen ble vesentlig redusert. Tillot en del hjulspinn og at rumpa logret litt. Klatret fint på snøen med sommerdekk. :)

Og før noen kaster seg over tastaturet for å krige: ja, klar over at det er fullstendig uansvarlig å kjøre med sommerhjul på vinterføre og skal bytte så snart feberen får gitt seg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ravelund1

Den fungerer i hvert fall fint opptil 90 km som jeg har testet :-)
Man skal være klar over at den skrur av automatisk oppbremsing ved kollisjon så og bruke den i 110 sona er vel kanskje ikke det lureste :-P

Men ja jeg kjørte med den i 6 mil i dag grunnet veldig glatt vei. Bilen oppfører seg mye mer som en bil med permanent 4 hjuls trekk med den på enn uten. Regen virker også som er tunet til og bli mindre hale logring. 

bholstad

Sitat fra: ravelund1 på onsdag 10. november 2021, klokken 17:50
Den fungerer i hvert fall fint opptil 90 km som jeg har testet :-)
Man skal være klar over at den skrur av automatisk oppbremsing ved kollisjon så og bruke den i 110 sona er vel kanskje ikke det lureste :-P

Men ja jeg kjørte med den i 6 mil i dag grunnet veldig glatt vei. Bilen oppfører seg mye mer som en bil med permanent 4 hjuls trekk med den på enn uten. Regen virker også som er tunet til og bli mindre hale logring.

Hvordan var forbruket på de 6 milene sammenlignet med normalen?

ravelund1

Sitat fra: bholstad på onsdag 10. november 2021, klokken 18:36
Sitat fra: ravelund1 på onsdag 10. november 2021, klokken 17:50
Den fungerer i hvert fall fint opptil 90 km som jeg har testet :-)
Man skal være klar over at den skrur av automatisk oppbremsing ved kollisjon så og bruke den i 110 sona er vel kanskje ikke det lureste :-P

Men ja jeg kjørte med den i 6 mil i dag grunnet veldig glatt vei. Bilen oppfører seg mye mer som en bil med permanent 4 hjuls trekk med den på enn uten. Regen virker også som er tunet til og bli mindre hale logring.

Hvordan var forbruket på de 6 milene sammenlignet med normalen?

Er litt vanskelig å sammenligne da temperaturen er annerledes og føre.
Men siste gangen jeg kjørte samme turen så var forbruket 170 watt pr km( 7 grader) og nå med 1,5 grad + terreng var 176 watt pr km.

Dette er ikke en veldig god vei for forbruk. :-P

Radial

Tøft, forblir denne aktiv til man velger å skru den av? Eller er den resatt ved neste tur? 😁
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ravelund1

Sitat fra: Radial på onsdag 10. november 2021, klokken 19:47
Tøft, forblir denne aktiv til man velger å skru den av? Eller er den resatt ved neste tur? 😁

Den resettes ved ny tur ja.

turfsurf

Sitat fra: ravelund1 på onsdag 10. november 2021, klokken 17:50
Den fungerer i hvert fall fint opptil 90 km som jeg har testet :-)
Man skal være klar over at den skrur av automatisk oppbremsing ved kollisjon så og bruke den i 110 sona er vel kanskje ikke det lureste :-P

Nice. Vil funke bra til hytta da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: ravelund1 på onsdag 10. november 2021, klokken 17:50
....Man skal være klar over at den skrur av automatisk oppbremsing ved kollisjon så og bruke den i 110 sona er vel kanskje ikke det lureste :-P....
Da antar jeg at ikke cruise control og autostyring heller ikke fungerer, stemmer det?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ravelund1

Sitat fra: Handyman på torsdag 11. november 2021, klokken 09:13
Sitat fra: ravelund1 på onsdag 10. november 2021, klokken 17:50
....Man skal være klar over at den skrur av automatisk oppbremsing ved kollisjon så og bruke den i 110 sona er vel kanskje ikke det lureste :-P....
Da antar jeg at ikke cruise control og autostyring heller ikke fungerer, stemmer det?
Det stemmer. Hvis man har på Terreng modusen og aktiverer Adaptiv Cruise eller autostyring så blir Terreng modusen automatisk skrudd av.

Jeronan

#11
Sitat fra: ravelund1 på tirsdag 09. november 2021, klokken 23:38
Det som irriterte meg med Model 3 var bakhjuls fokuset i både regen og kjøring.
Typisk hvis det var veldig glatt så sklir/spinner bakhjulene. Dette gjør også Model Y som standard, men
med terrengmodus/offroad mode så oppleves bilen mer som en AWD bil, så thumbs up for den :-)

That is really strange and never had that issue with the Model S, as when temperatures are below 2 degrees the cars with AWD should use both DU's at all times.
I could clearly hear this when front DU was active and noticed both DU's with Traction control did their job in situations I was hitting ice / slush and car started sliding and recovered quickly.

Bit strange if this is not the case with Model 3 and Y AWD?  Or were the temps above 2 degrees at that time you experienced it?

In general, when temps are above 2 degrees, only rear DU will be active at all times and when going over 100 km/h(or 120 can't exactly remember?) on highway it will switch to front DU.
Below 2 degrees, both DU's should be active at all times.  This is how it used to be, unless Tesla made changes to this? I know they are tweaking driving peformance all the time, but bit weird they mess with the AWD below 2 degrees. I haven't seen nor read they made changes to this?
I have driven so far only one morning where it was below 2 degrees sadly (temps are unusually warm atm), though I think I could hear the front DU being active at the time. Will have to pay more attention when it gets colder.  ;D

NOTE: When it comes to regen. Regen is not the same as hitting the brakes. Regen doesn't lock up the tires.
I always had Regen on max on our previous Model S and driven through terrible winter conditions over the mountains, hit ice and slush many times with it and never felt unsafe or scared because of regen.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Model 3 og Y oppfører seg ulikt fra X og S, grunnet andre motorer.
Det er godt kjent at 3 og Y slipper baken litt ut ved pådrag, men det er bare en vanesak. Når man venner seg til det er det meget gode biler på glatta.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Handyman på torsdag 11. november 2021, klokken 22:34
Model 3 og Y oppfører seg ulikt fra X og S, grunnet andre motorer.
Det er godt kjent at 3 og Y slipper baken litt ut ved pådrag, men det er bare en vanesak. Når man venner seg til det er det meget gode biler på glatta.

For min del, med 30+ år med innøvd ryggmargsrefleks ved slipp på bakhjul, er det svært vanskelig å venne seg til...

Men et par tiår til så kanskje jeg venner meg til det...  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA