Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID4 1st Max tur med rekkeviddeangst.

Startet av ENTO, onsdag 10. november 2021, klokken 22:51

« forrige - neste »

ENTO

Dro den litt langt på mandag. Skulle kjøre 215 km til hytta 850 moh. fra Vestfold opp Numedal til Rødberg og derfra opp til 850 moh. Ca 2 grader hele veien og ca -2 grader ved 7-850 moh. 71%batteri ved start. Jeg fikk det for meg at dette skulle gå. GOM tror jeg stod på ca 310 km. Fikk den berømte rekkeviddeangsten. Så for meg at jeg kanskje måtte stoppe ved hus/hytte og låne en stikk hvis nødvendig. Når jeg kom opp på høyden fra dalen var det økonomikjøring. Det gikk bra. Ved ankomst stod GOM på 25 km og batteriet på 8%. Siste hurtiglademulighet var Veggli, 60 km til målet, og Rødberg (22kw/t) 35 km fra målet. Jeg tok en utfordring og lærte av dette. Første langtur på vinterdekk,noe vått opp Numedal og lett snøføre de siste 30 km. Men litt vondt i magen hadde jeg. Til info så hadde jeg på radio,varmeapparat osv. som normalt.

SurSnasen

Da brukte du altså ca 63% av batteriet på turen, inklusive stigning opp til endepunktet på 850 moh. Kjøring i kaldt vær med stedvis våt veibane og snø. Rekkevidden, basert på turen, er da ca 340 kilometer.

Sånn for læringsøyemed: fyr opp Abetterrouteplanner.com. Legg inn startsted og stoppested, legg inn bil, legg in veiforhold og temperatur, og se hva den estimerer at du skulle brukt på turen.

daktari

8% er god margin! ;-) 5 minutter på hurtiglader ville gitt en romslig buffer, men kjedelig å stoppe.

Men min erfaring tilsier å dra med ca 85-90% hvis mulig. Etron derimot var så nærme 100 som mulig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ENTO

Hadde på navigasjon. Fikk opp en kvinnestemme når jeg kjørte oppover fra 350 moh til 750 moh med dertil høyt energiuttak. « med nåværende energiuttak vil du ikke nå målet»
Hvilket andre varsler får man når det går «mot slutten» ?.

Trond.m

#4
Problemet ligger vel i at GOM i i4 er utrolig dårlig og ikke tar hensyn til høydeforskjell. Min erfaring er at den bare på baserer estimatet på forbruket FØR jeg starter på stigningen opp til fjellet. 8 % er grei margin, men ikke hvis man kjører uten å kunne stole på rekkeviddeberegningen og ikke har kjørt samme tur tidligere med bilen.
Jeg opplevde at den estimerte 20 mil rekkevidde med 25 % SOC (80 mil rekkevidde) fordi jeg kjørte fra hytta og hjemover og jeg hadde 8 mil igjen av turen. Det hjelper jo lite når du kommer til Kongsberg og farten øker mot Drammen og opp Lierbakkene. Det holdt med et nødskrik..ca 5 % rest. 
Rart at BMW i3 fra 2014 gjør dette mye bedre ved å ta hensyn til informasjon fra navigasjonen.
Får en ny GTX neste uke, så jeg håper de har forbedret dette.

Gnilre

Kople har 125-150 kW ladere på Rødberg.
Fortum har 50 kW ladere ved Kiwi på Rødberg.
Neste gang kan du lade en av de to stedene.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Trond.m

ja, mange muligheter. Men utfordringen ligger jo i at bilen estimerer over 31 mil rekkevidde, og da er det naturlig å anta at 21 mil er helt problemfritt. Abetterrouteplanner ville gi et annet svar, men hvorfor skal ikke VW klare å kalkulere like riktig ?

ihaal

#7
Rekkeviddeestimatoren i ID.4 er helt ubrukelig. Skal man ha et realistisk estimat, må man ta utgangspunkt i batteriprosent og forventet forbruk per mil. F.eks. har man 70 prosent batteri har man i overkant av 50 kwt tilgjengelig. Med et meget høyt forbruk på 2.5 kwt per mil, har man 20 mil i praksis. Ser man at forbruket ligger godt under dette og løpyeprofilen for resten av turen er representativ er man trygg, ligger man over eller forventer mye mer stigning må man lade. Stoler man på rekkeviddeestimatoren er man dømt til å lade for ofte eller for sjelden. Heldigvis kommer batteriprosent på skjermen i fremtidig OTA.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

amrois

Rekkeviddeestimatet i bilen er spot on ved kjøring langs kysten, feks Kristiansand til Bergen. Ved kjøring over fjellet kan man overhodet ikke bruke den. Vi kan håpe på at det kommer en fiks senere, men jeg ligger ikke våken og venter. For min del har løsningen blitt å planlegge langturer i fjellet på ABRP, og bestemme meg for rute og ladestasjoner på forhånd. Vinterstid pusher jeg ikke marginene der kolonnekjøring kan bli en realitet helt plutselig. 
ID4 Pro Perf Tech

Trond.m

Ja, enig i den vurderingen. Med så lang rekkevidde som id.4 har, så blir betydningen av nøyaktig rekkeviddeberegning mindre. Det er jo ingen som forholder seg til rekkevidden som oppgis i en bensinbil, og den går opp og ned hele tiden når tanken nærmer seg tom.

ENTO

#10
Sitat fra: ihaal på torsdag 11. november 2021, klokken 09:23
Rekkeviddeestimatoren i ID.4 er helt ubrukelig. Skal man ha et realistisk estimat, må man ta utgangspunkt i batteriprosent og forventet forbruk per mil. F.eks. har man 70 prosent batteri har man i overkant av 50 kwt tilgjengelig. Med et meget høyt forbruk på 2.5 kwt per mil, har man 20 mil i praksis. Ser man at forbruket ligger godt under dette og løpyeprofilen for resten av turen er representativ er man trygg, ligger man over eller forventer mye mer stigning må man lade. Stoler man på rekkeviddeestimatoren er man dømt til å lade for ofte eller for sjelden. Heldigvis kommer batteriprosent på skjermen i fremtidig OTA.

Batteriprosent dukket faktisk opp til venstre for batterisymbolet når prosenten nådde 10%. Den var selvfølgelig RØD !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA