Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade hastighet dårlig

Startet av Chrisstrom, torsdag 11. november 2021, klokken 10:39

« forrige - neste »

Chrisstrom

Hei , er det fler som merker hurtiglading er dårligere nå ?
10% batteri
7 km pr min ladehastighet
tempratur 7 grader kjørt i 1 time .

Syns batteri burte ha vært varmt nok da..
Tesla model 3 2021/10
Vw id 4 pro 2021/06

SurSnasen

Hvilken lader? Hvor? Kapasitet på lader? Prøvde du andre ladestolper? "7 km pr minutt" sier ikke så mye. Hvilken effekt fikk du i kW? Hvor lenge stod du der?

Kjell Salvigsen

#2
Det kommer mye an på hva slags kjøring du hadde den ene timen du kjørte i forkant av lading. 1 time på motorvei kan være tilstrekkelig for å oppnå god ladeeffekt, mens 1 time rolig landeveiskjøring i 7 grader dessverre kan være for lite grunnlag for å få ok temperatur på batteri.
Jeg kjørte rundt i Oslo området ca 1,5 timer i går, mest sakte kjøring med snitt på ca 40 km/t, men et par mil på motorveien hjalp til. Ladet fra 3-71 % hos Fortum Recharge på 30 minutter, ca samme luftemperatur som du hadde, varierte fra 7-9 grader. Mener å huske at jeg fikk ca 50 kwh på mine 30 minutter, ca 25 mil på denne årstiden. (8 km i snitt per minutt/ca 100 KW snitteffekt brutto. NB! jeg kunne ha fått flere km per minutt dersom jeg hadde ladet opp til 50 % og ikke opp til 71 % og dermed dalende ladekurve. Så det kommer mye an på hvor mange prosent du ladet til, det vil jo avgjøre om din ladeøkt kan ansees som bra eller ikke)

Min ladeøkt var egentlig bra med tanke på årstiden vi er i og såpass lite kjøring i forkant. Jeg får alltid maksimal effekt dersom jeg kjører hjemmefra med fullt batteri og kjører til jeg nærmer meg tomt, helst under 10% dersom det passer med ladere på veien. Da får man kjørt bilen i flere timer og batteri er ok temperert. En time eller mer på motorvei er også bra grunnlag.

VW sier at de skal legge mer til rette for god batteri temperatur i kommende oppdateringer samt at de øker maks effekt til 135 KW. Vi får håpe det stemmer slik at enda flere opplever god ladeeffekt.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

SveinJ

Sitat fra: Chrisstrom på torsdag 11. november 2021, klokken 10:39
Hei , er det fler som merker hurtiglading er dårligere nå ?
10% batteri
7 km pr min ladehastighet
tempratur 7 grader kjørt i 1 time .

Syns batteri burte ha vært varmt nok da..

Ved normal kjøring slik du antyder, ligger HV-batteri temperatur rundt 10 til 12 grader og det er ingen assistert oppvarming av batteriet fra varmepumpa. Da tar det lang tid før ladestrømmen klarer å varme opp batteriet slik at lading går raskere.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA