Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LED vs LED matrix - er lyspakken verdt det?

Startet av OlaM, onsdag 04. august 2021, klokken 10:22

« forrige - neste »

ELvin2022

Sitat fra: eriksen.eriksen på tirsdag 17. august 2021, klokken 16:34
Sitat fra: amrois på tirsdag 17. august 2021, klokken 12:37

Jeg har sett at det er et 12V uttak i baggasjerommet på ID'en, men jeg har ikke sjekket om dette beholder spenningen hvis man beholder klimaanlegget på. Er det noen som vet?



Dette slår seg av når man skrur av tenningen, men det finnes en vei rundt. I sikringspanelet under lysbetjeningen kan man flytte sikringen som går til 12v uttaket ett hakk ned. Det vil da være på hele tiden. Kjekt om man har med kjøleboks i bagasjerommet.

Se video for instruks:

https://youtu.be/zR2VkUZOTf0

Jeg har prøvd, og det fungerer utmerket.

Vill det tappe batteriet for strøm hvis man ikke har noe tilkoblet uttaket?

eriksen.eriksen

Så lenge det ikke er noe tilkoblet trekker det ikke strøm så vidt jeg har sett. Jeg skal ikke påberope meg noe særlig kompetanse innen elektro, men kursen er vel brutt så lenge man ikke kobler noe til uttaket, og det kan da heller ikke trekkes strøm. Hva er mine referanser her: Finnes ikke. Men jeg har såpass tro på dette at det skulle ikke forundre meg om det er sant.

Hadde bilen parkert et par uker i sommer uten å merke noe til dette.

RJK

Sitat fra: amrois på tirsdag 17. august 2021, klokken 12:37
Det finnes ingen utility mode i ID4, men fra avslutingsskjemen som kommer opp når man parkerer kan man velge å beholde klimaanlegget på, samt slå av kupeovervåkning (bevegelsesensor/alarm). Det er vel det viktigste man trenger for å sove i bilen. Litt mer tungvint kanskje at man må trykke på to knapper på skjermen (samt skru av hovedskjermen) i stedet for å bare velge en mode, men det funker greit ihvertfall. Har camper mode hos Tesla og utility mode hos Hyundai ytterligere funksjoner?

Jeg har sett at det er et 12V uttak i baggasjerommet på ID'en, men jeg har ikke sjekket om dette beholder spenningen hvis man beholder klimaanlegget på. Er det noen som vet?

Det slår meg at dette er en komplett avsporig fra trådstarters tema, men det ser ikke ut som om samtalen om pros og cons med Matrix gikk så mye lenger, så jeg tar sjansen...

Har strøm til medieskjermen, usb og 12v-uttak i bilen, og den holder seg på selv om man går ut av bilen. Kan leke seg med navigasjon etc mens den er på. Må trykke på start/stopp-knappen for å slå den av. Og den trekker strøm fra driftsbatteriet, så man får ikke problemer med at 12V-batteriet går flatt.

Men klart, for camping funker det fint i ID-4 slik du beskriver det, om man da tydeligvis ikke går ut av bilen. Synes jo selvsagt at det er litt tungvint å måtte klatre fra førersetet for å komme bak i kupéen. Men det går nok på et vis. Er ikke siokkert på om jeg helt liker hacket med å bytte plassering på den sikringen, men er man fortrolig med det, så hvorfor ikke. Bare det tapper fra driftsbatteriet og ikke 12V, så man risikerer problemer.


Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Spesielle værforhold forrige helg ga en fin effekt på matrix-lyset. Kona filme. Litt av et show. Ganske fascinerende å se. Ingen biler som kom imot virker å forstyrres. https://youtu.be/RbRWcLrN9jU
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TJV

ID.4 er ikke nevnt her, men Passat og Tiguan var de eneste som gjorde det bra med IQ lys i både nær og fjernlys test. Slår ut diverse premium merker.
Kan vi tro ID.4 hadde scoret like bra i begge tester?

https://motor.no/bil/disse-bilene-har-best-og-darligst-lys/211916

Når har jeg ikke fått testet ID.4 fjernlys skikkelig på veier uten belysning, men det har jeg med Passat. Fantastisk å se hvordan lysene blender ned rundt bilen foran og lyser opp skråninger på høyre siden der det typisk kan stå en hjort.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA