Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Symbol for rattvarme.

Startet av ENTO, onsdag 10. november 2021, klokken 17:30

« forrige - neste »

ENTO

Prøvde rattvarmen idag for første gang. Fantastisk deilig. Men synes at symbolet for rattvarmen burde ligge på skjermen i front, under hjemknappen og da over setevarmen. Det synes jeg hadde vært naturlig !? Hva er meningen der ute om det ?

hELgenen

Savner fysisk knapp. Synes det er tullete å gå inn på menyer og finne rett valg på funksjoner som brukes under kjøring. Andre valg som man ikke trenger mens man kjører kan gjerne gjemmes bort.
Rattvarme er noe man burde slippe å lete etter

EV_and_ICE

Burde absolutt være noen hurtigknapper, ala Skoda Enyaq. En knapp for rattvarme/setevarme, varme i front/bak vindu.
Skoda Enyaq iV80 - 21
VW ID3 Plus - 20
Renalt Zoe 18 (solgt)
Kia Optima Phev - 17 (Solgt)
Andre bensin/diesel -

Dieselgubben

Id4 løser dette med rattvarme veldig elegant uten bruk av knapper. I oppsettet på klima kan du velge at rattvarme (og setevarme)  skal slå seg på automatisk ved kalde temperatur. Du kan også velge trinn. Problem solved.

hELgenen

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 10. november 2021, klokken 19:19
Id4 løser dette med rattvarme veldig elegant uten bruk av knapper. I oppsettet på klima kan du velge at rattvarme (og setevarme)  skal slå seg på automatisk ved kalde temperatur. Du kan også velge trinn. Problem solved.

Jaha...så man må altså bestemme seg på forhånd....FØR man går til bilen.

Vel..foretrekker fortsatt å tenke manuelt..skru på selv når man selv føler behovet er der...synes alle disse smart løsningene er for tvangstrøyer å regne..



magfred

Hadde vært kjekt med en knapp, men dette er faktisk et av få tilfeller hvor jeg føler talestyring funker ganske bra. "Sett på rattvarme", "sett rattvarme på 3" eller "jeg fryser på hendene" aktiverer ønsket funksjon rimelig enkelt.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

02jan

Fysiske knapper/brytere  for klima, ventilasjon, varme i ratt, rute, defroster, volumkontroll er etter mitt behov overlegent på en funksjonell bil istede for å sveipe på en touch meny.

* har dobbelt opp på min passat, dvs kan styre funksjonene via touch eller med knapp/skrubryter. Siden jeg  bruker bil til forskjellige fritidsaktiviteter uanswtt vær og føre , er det befriende å enkelt kunne guffe på med varme under kjøring etter en skitur, det samme med rattvarme og setevarme, juster med et trykk på bryter av eller på etter eget godtbefinnende under kjøretur.

* Hadde ønsket en id4 Alltrack (4x4)  , dvs en med litt røffere eksteriør og uten app og skjerm og 18 tommer hjul med mulighet for bestemme permanent 4x4, slik som gamle Synncro  og Quattro. Men innfunnet med at elbil utvalget fortsatt består av kompromisser.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Topsy

Du kan lage snarvei i den menyen som man kan dra ned fra toppen. Da er den lett og raskt tilgjengelig.

atrus

Nettopp 👍 Og av det er av samme grunn vi ikke har mobiltelefoner med fysiske knapper lenger. Det som er i software, kan endres i ettertid etter produktet har forlatt fabrikken. Det var starten på slutten for Nokia, Blackberry, m.m. Tesla har samme tilnærming. VW ID følger (delvis) samme spor.

daktari

Sitat fra: atrus på onsdag 10. november 2021, klokken 22:22
Nettopp 👍 Og av det er av samme grunn vi ikke har mobiltelefoner med fysiske knapper lenger. Det som er i software, kan endres i ettertid etter produktet har forlatt fabrikken. Det var starten på slutten for Nokia, Blackberry, m.m. Tesla har samme tilnærming. VW ID følger (delvis) samme spor.
Skjønner hva du sier. Men en fysisk knapp er en evig snarvei. Derfor er snarveier på skjermen (digital knapp) også smart. Jeg er positiv til skjerm Men med snarveier!

Med 2.3 kan jeg trykke på setevarme-snarveien og komme til klima-menyen. Men hvorfor har de ikke rattvarmen sammen med den knappen, justerbar? Og hvorfor må jeg inn i menyen for å justere setevarmen når knappen allerede er der (om litt liten)?
Jeg vil helst ikke dra ned en meny eller trykke her og der for å få trykke på den knappen jeg trenger!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

atrus

«Hei bilen min. Sett rattvarme på 3!» 😉

Trond.m

#11
Sitat fra: atrus på onsdag 10. november 2021, klokken 22:22
Nettopp 👍 Og av det er av samme grunn vi ikke har mobiltelefoner med fysiske knapper lenger. Det som er i software, kan endres i ettertid etter produktet har forlatt fabrikken. Det var starten på slutten for Nokia, Blackberry, m.m. Tesla har samme tilnærming. VW ID følger (delvis) samme spor.
Det er jo en veldig stor forskjell på en bil og en mobiltelefon. Når du kjører bil skal du fortrinnsvis se UT og overvåke trafikken. En mobil er laget for at du BARE skal du se på den. Så talekommandoer er nok en tryggere vei å gå. Man kan jo si til bilen «jeg er kald på hendene». Prrsonlig trives jeg best med en hybrid løsning, både fysiske knapper og skjerm som i iX3. Det er vanskelig å overbevise meg om at det er lettere å trykke / slide på menyene i id4 enn å skru på et hjul for å justere opp temperatur. Det kan jeg gjøre i blinde. Å si til bilen «det er kaldt» er enkelt, men det er jo ikke alltid talekommanoer fungerer helt som forventet.

hELgenen

Tror mange har glemt at de skal føre bilen - de ser på skjermer i bilen og tar gjerne et blikk på mobilen når bilen er i bevegelse.  Ikke rart produsentene må dytte inn masse ekstra sikkerhet i bilene for å hjelpe fører til å få med seg trafikkbildet.  Fysiske knapper på en del sentrale funksjoner sammen med talegjenkjenning er de eneste virkelig trygge løsningene. Bare det å ta blikket vei fra veien og ned på en skjerm for å trykke på en stor diger knapp  - er pr. def noe som tar vekk fokuset fra veien og følgelig kan være trafikkfarlig.  Vi er jo kommet dit at folk stoler på "autopilot" i så stor grad at mange tør ta blikket vei fra veien. Har selv sett 2 idiot ulykker med Tesla der sjåføren har latt bilen kjøre på autopilot og så har det vært veiarbeid - bilene har sust rett inn i store lystavler som står å blinker og viser med all tydelighet at veien er sperret der fremme....Men sjåførene har vært helt borte i sin egen verden mens autopiloten tolker situasjonen feil. Og med store skjermer i bilene som stjeler folks fokus vekk fra trafikkbildet - så sier det seg selv at flere slike duste ulykker kan skje der elektronikken ikke på en korrekt måte hjelper sjåføren til å se hindringer i veien. Store skjermer i biler er kult å se på - er snadder når man står stille, men de bidrar også på en negativ måte mhp. trafikksikkerhet dersom man "tvinges" til å bruke dem når man kjører aktivt. Ser logikken av å kunne ha en skjerm der en kan bytte ut grensesnittet og legge til funksjoner - men visse grunnleggende funksjoner mener jeg best løses ved talegjenkjenning og fysiske knapper.

Trond.m


hakotorg

Det kan hende det bare er meg, men jeg må fremdeles ta blikket fra veien og se etter fysiske knapper i midtkonsollen, på andre biler som har slikt altså. Så om den er lett å finne på en skjerm eller fysisk, er likegyldig for meg. Men da må den så klart være enkelt tilgjengelig og ikke gjemt bort bak flere undermenyer.
Rattkontrollen klarer jeg å styre uten å måtte se ned :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA