Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vifte blåser bare kaldt

Startet av Frode-Leaf, tirsdag 09. november 2021, klokken 14:33

« forrige - neste »

Frode-Leaf

Hei, har nettopp kjøpt en brukt C Zero 2016 mod. Når jeg setter varmen på fult så blåser den neste bare kald luft. Den får redusert kjørelengde  når jeg setter på varmen, men det blir ikke noe varme i kupeen. Pga at det blir redusert kjørelengde så antar jeg at varmekolben virker. Det kommer heller ikke noe luft ut av de store runde ventilene på dashbordet. Er det noen som har noe forslag til løsning. ?

ACCEPTUS

Mulig ptc heater er defekt, gjerne frakoblet under bilen grunnet defekt.
At du får redusert kjørelenge betyr ingenting, det er ev ecu'en som beregner rekkevidde. Straks du skrur av varmen kommer rekkevidden tilbake.
En mulighet å sjekke er å la varmen stå på lengre, feks 10 15minuttee, og skru av, da bør rekkevidden ha blitt redusert med 3-5km.

TB

#2
Sjekk slanger til varmesystemet, og under bil selve PTC varmer om den blir varm.
Viktig at det er veske i varmesystemet, er det lite veske / mye luft vil PTC ikke varme. Kan sikkert bli for varm, og bli ødelagt.

Se også på effektmeter i instrumentpanelet, går effekten opp når du setter på varmen?
Som Acceptus skriver, beregnet rekkevidde reduseres så snart varmen settes på, har ikke med faktisk strømtrekk å gjøre - bare det faktum at varmen "står på".

Ved at du nylig har kjøpt bilen, at varme er defekt bør være opplyst av selger, det må regnes som vesentlig mangel, som burde være en feil som ble rettet på 5 år garantien, men mulig bilen er importert - og har 3 år garanti?

Om selve PTC varmer er defekt bør det være mulig å få tak i en brukt, PTC, og sette den inn - og bilen er som ny. Kan en gjøre det selv burde det kunne gjøres uten for store kostnader - i teorien...
(jeg har ikke gjort dette selv, så det kan være flere feil her..)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Kontrollera säkringen till cirkulationspumpen, för utan pumpen ingen vattencirkulation, och ingen värme i kupén.

Frode-Leaf

Pumpen går, Isolerte frostveske tanken tredde over 2 sokker  :D det ble litt varme, kjenner at det er varme slanger til  tanken, men det er så lite at når frosten kommer så er ikke bilen brukbar.   ::)

engolf

Ingenting av slangar/rör och värmeelement är isolerat på trillingar, och mycket av värmen försvinner.
Vill du ha bättre värme måste du isolera det mesta av värmesystemet, dvs värmaren under bilen, slangarna till/från värmeväxlaren och expantionstanken. Värmen är vattenburen, och det tar ganska lång tid att värma upp kallt vatten:(

Specigold

Har også en 2016 modell som ikke blåser noe varme. Bil var på service idag, fikk beskjed om at varmer var ødelagt. Denne kostet nesten 30 k. Synes dette var altfor mye for en slik bil. Noen som har noen gode tips til en student?

Arild Nilsen

Usikker på hvor mye du vil spandere, men jeg har benyttet en dieselvarmer til vannet.
Litt mekking for å få plassert den, og du må leve med en dieseltank som du må plassere i "motor" rommet foran.

Dessverre fikk jeg problemer med at glødepluggen på min varmer sluttet å virke etter 1 1/2 år, byttet den og den neste varte bare i 1 år.

Om du er litt nevenyttig og kan sette av en dag til mekking så er dette en løsning som virker veldig bra. Om du i tillegg isolerer hele varmekretsen i systemet, så vil du få en god og varm bil. Min tålte fint ned mot 15 blå, og ville helt sikkert varmet greit i enda kaldere temperaturer enn dette, men det var ikke kaldere i den perioden jeg brukte denne løsningen.

Pris for alt - regn med 6-8 tusenlapper, ikke kjøp den aller billigste brenneren. En 5 KW vann varmer er det du trenger. Bruker ca 0,5-1 liter diesel på 15 mil med et isolert system.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA