Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt elbil: alder vs kilometerstand

Startet av IK, mandag 08. november 2021, klokken 22:43

« forrige - neste »

IK

Hei

Trenger råd iht kjøp av brukt elbil.

Hva er den viktigste : alder eller antall km? Tenker på batterihelse først og fremst.
Er det slik at  lav km ikke er nødvendigvis god?

Trekkoppbil

#1
Prismessig, så er det nok km-stand og årgang som gir utslag for bruktbiler. Jeg har litt vansker med å forstå hvorfor det er sånn.

Teknisk sett, så er det når batteriet er fullada eller tomt, at det eldes.  Ved høy spenning har man oksidering i cellene, og det skjer i stor grad i kombinasjon med høy temperatur og høy lading.
For resten av bilen, trur jeg det er viktig at den holdes tørr og rein.

Jeg har leste på amerikanske fora, at bilister som har kjøpt demo-utgaver med låg mileage, har fått biler med dårlig batteri, da de typisk er blitt stående fullada utefor butikken, og kanskje i solsteiken.

Produksjonsdato og produksjonsårgang kan ha  betydning for utstyrsnivået på bilen, og hvilke batteritype man har, og hvor gammelt batteriet er.  Det er stadig kommet bedringer i batterikjemi, batterityper og batterigarantier.

Når jeg ser på Finn-annonser, så forstår jeg ikke hva man mener med årgang.

Det er Leaf jeg kjenner til, og spesiellt 2012 og 2013-utgavene er det lett å se forskjell på, da det var 100 endringer fra 2012 til 2013. Jeg tellte over ved et tilfellet, og jeg konkluderte med at over halvparten av 2012-modellene som var annonsert på Finn, var annonsert som 2013-modeller. Jeg har sett Leafer som er registrert på norske veier før verdenspremieren av 2013 Leaf i Japan, og som blir annonsert som 2013-modeller på Finn.

På USA-Leafer, så er det tryggere kjøp, for der er årgangen koda i 10. siffer i VIN, og bilen er merka med produksjkonsmåned.
På europeiske biler, har jeg ikke klart å finne noen definisjon av årgang.

Det tryggeste er nok å lese av SOH, og fullade bilen og sjekke hvor mange kwt man får plass til, når man skal vurdere bruktbil.

IK

La oss si det er 3 år gammel elbil. Så mener du at 50000 km kilometrstand er ikke nødvendigvis verre for batteri en 20000 km?

automat

Sitat fra: IK på tirsdag 09. november 2021, klokken 23:59
La oss si det er 3 år gammel elbil. Så mener du at 50000 km kilometrstand er ikke nødvendigvis verre for batteri en 20000 km?
Jeg tenker at en bil med veldig lav km-stand i forhold til alder ikke nødvendigvis er bra. En slik bil har stått parkert/lagret mye. Og man kan ikke vite om det har skjeddd med veldig mye eller veldig lite strøm på batteriet. Noe som går utover batteriets levetid. Importbiler som potensielt har stått lenge hos forhandler i utlandet ville jeg vært skeptisk til.

En bil med normal km-stand har sannsynligvis blitt brukt jevnlig, og det er mindre sjanse for at batteriet er lagret ihjel.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ingeniøren

#4
Som sagt mange ganger før så må bransjen få på plass en standardisert test for å måle batteriets helse, slik at kunder kan levere bilen for en test til en fornuftig penge. En type NAF test som vi har på fossil biler. Er du god på batteri og kWh/kW kan du gjøre det ved lade opp, å kjøre den tom og lade opp men det blir for komplisert for menigmann og for upraktisk.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rosstopher

For ikke å snakke om tidkrevende. Det tar jo fort en hel arbeidsdag å kjøre tom en moderne elbil og lade den opp igjen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Maxwell_400

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 09. november 2021, klokken 15:12

På USA-Leafer, så er det tryggere kjøp, for der er årgangen koda i 10. siffer i VIN, og bilen er merka med produksjkonsmåned.
På europeiske biler, har jeg ikke klart å finne noen definisjon av årgang.

Er de ikke det samme da (ISO standard)

https://www.autozone.com/diy/trustworthy-advice/what-does-each-digit-in-a-vin-mean

L stemmer med min 2020 modell av I-Pace
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

IK

Sitat fra: automat på onsdag 10. november 2021, klokken 00:18
Sitat fra: IK på tirsdag 09. november 2021, klokken 23:59
La oss si det er 3 år gammel elbil. Så mener du at 50000 km kilometrstand er ikke nødvendigvis verre for batteri en 20000 km?
Jeg tenker at en bil med veldig lav km-stand i forhold til alder ikke nødvendigvis er bra. En slik bil har stått parkert/lagret mye. Og man kan ikke vite om det har skjeddd med veldig mye eller veldig lite strøm på batteriet. Noe som går utover batteriets levetid. Importbiler som potensielt har stått lenge hos forhandler i utlandet ville jeg vært skeptisk til.

En bil med normal km-stand har sannsynligvis blitt brukt jevnlig, og det er mindre sjanse for at batteriet er lagret ihjel.

Hei . Hva mener du med normal km stand? Er det 15-20 K per år ? Alt som er lavere er mistenkelig ? :)

el-H

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 10. november 2021, klokken 14:06
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 09. november 2021, klokken 15:12

På USA-Leafer, så er det tryggere kjøp, for der er årgangen koda i 10. siffer i VIN, og bilen er merka med produksjkonsmåned.
På europeiske biler, har jeg ikke klart å finne noen definisjon av årgang.

Er de ikke det samme da (ISO standard)

https://www.autozone.com/diy/trustworthy-advice/what-does-each-digit-in-a-vin-mean

L stemmer med min 2020 modell av I-Pace

Nissan følger ikke den standarden for europeiske biler.

automat

Sitat fra: IK på onsdag 10. november 2021, klokken 15:07

Hei . Hva mener du med normal km stand? Er det 15-20 K per år ? Alt som er lavere er mistenkelig ? :)

Har ingen eksakt grense, men kanskje noe lavere enn dette. Vel så viktig å prøve å få vite historikken til bilen. En bil som har stått ett år hos forhandler i utlandet, for deretter ha kjørt 20K km i året i to år vil i mine øyne være et dårligere valg enn en tre år gammel bil som har gått 15K i året.  Selv om sistnevnte har høyere km-stand.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hideyowife

En bil som er "ny" og gått langt er ikke nødvendigvis ett bedre kjøp. Da kan det være at hurtiglading har vært benyttet mye. Men, finner man en bil som har stått koblet til lader hver natt, selv om man ikke trenger "full tank" så tar jo det også knekken på mange batterier lenge før km kjørt gjør det. Batteritapet er også helt klart høyest de første årene, men noen batterier er også MYE bedre enn andre. Vi byttet nettopp vår 2015 Leaf og batteriet i den bilen var synlig dårligere enn det vi har i BMW I3. Det er ikke no enkelt svar annet enn at alder og kmstand bør ikke være dine eneste kriterier for kjøp av elbil. Finn ut hvilken type bil du liker i første omgang. Så jakter du etter å finne den riktige bilen. De fleste biler kan det hentes ut rapporter om bruk siden den var ny og det går fint an å få test av batterier om man ønsker det. Du skriver ingenting om budsjett eller alder på biler du tenker på. Nyere biler har jo nybilgaranti også. Eldre biler kan man risikere å gjøre en dårlig handel, men det er jo ikke ett nytt fenomen. BMW I3 2016 94AH har opprinnelig ca 33kw tilgjengelig kapasitet. Vår bil har nå gått 96.000km siden den var ny og kapasiteten nå er 29,5kw. Ett helt normalt tap i kapasiteten. Påvirker rekkevidde noe siden ny, men bilen går lett over 20 mil på sommeren fortsatt. Sist vinter var 18 mil på kalde dager på østlandet også full mulig. Landet ofte rundt 15 mil når jeg ladet og da var batteriet gjerne 10-20% igjen. Kjører da med normal varme i bilen.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

e-h

#11
Ang årstall for produksjon så tror jeg det sto på en lapp påsydd førerbeltet i nærheten av festet i gulvet/setet på vår Leaf.

Hadde sett på alder og antall hurtigladninger før kjørelengde ved bruktkjøp.

auty

Vet at spørsmålet i utgangspunktet handler om batterier, men vil også trekke frem alt det andre. Jeg tipper de fleste elbiler kommer til å bli vraket med fullt fungerende batterier.

Gamle elbiler kommer til å få noen mekaniske problemer som på samme måte som eksosbiler. Rust i bærende konstruksjoner, morkne bremserør, rustne bremseskiver, utslitte bærkuler og hjullagre, rustne karroseri, ødelagte luftfjærer, sprekte frontruter og lykter, utslitte dekk, ødelagte vindusheiser og bagasjeromsåpnere, nedsitti seter, slitt og møkkete interiør, varme i seter/rute/ratt som ikke virker osv.

Samtidig får vi nye tekniske problemer etter som biler blir mer og mer datamaskiner. Bilene mister internett fordi 3G/4G nett slukkes, fjernstyrt varming fungerer ikke, appen er utdatert/virker ikke, serverne lukkes, smartlading slutter å virke, mobil som nøkkel slutter å virke etc.

Utdaterte, slitte biler med mange feil vil være mindre interesant og reparere, til slutt blir det vrak. Mao ikke glem å vurdere om bilen er utdatert, slitt eller har mange feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA